1 751 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Varför gick allt sönder?
Vi har haft en renovering hemma med tillhörande eljobb som utförts av en elektriker.
Jag bad att han skulle koppla in en JFB på nybygget och om möjligt lägga den på hela huset.
När jag kom hem så var jfb inkopplad men bara på den grupp som berör det nybyggda. Elektrikern sa att det inte gick att koppla in jfb utan massa merjobb eftersom vi har undercentraler mm.
Problemet är att jag upptäcker att tre förbrukare gått sönder den dagen. inte på den berörda gruppen men kopplat till den central han varit inne i. En trafo och en cdspelare har slutat fungera och en IRdetektor har det blivit kortis i. Konstigt. Elektrikern påstår att han inte har en aning vad som kan ha hänt.
Det känns så osannolikt att tre saker råkar gå sönder samma dag som elektrikern är inne i centralen.
Vad tror ni har hänt? Om elektrikern har gjort nåt, hur ska jag få honom att berätta?
Jag bad att han skulle koppla in en JFB på nybygget och om möjligt lägga den på hela huset.
När jag kom hem så var jfb inkopplad men bara på den grupp som berör det nybyggda. Elektrikern sa att det inte gick att koppla in jfb utan massa merjobb eftersom vi har undercentraler mm.
Problemet är att jag upptäcker att tre förbrukare gått sönder den dagen. inte på den berörda gruppen men kopplat till den central han varit inne i. En trafo och en cdspelare har slutat fungera och en IRdetektor har det blivit kortis i. Konstigt. Elektrikern påstår att han inte har en aning vad som kan ha hänt.
Det känns så osannolikt att tre saker råkar gå sönder samma dag som elektrikern är inne i centralen.
Vad tror ni har hänt? Om elektrikern har gjort nåt, hur ska jag få honom att berätta?
En annan tänkbar orsak är glapp i anslutningarna till ink. PEN- eller N-ledare i centralen, vilket innebär att det kan bli upp till 400V där det normalt ska vara 230V i t.ex. vägguttagen. Detta är dock inget man kan veta innan man börjar rota i centralen, eller ens märka förens det börjar hända konstiga saker.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Troligen var han oförsiktig eller tänkte sig inte för vid arbete med PEN/N ledaren. Han kan ha lossat den av misstag. Eller så satt den dåligt från början och lossnade/glappade då han rotade i centralen. Det är inte säkert att han ens är medveten om att han kan ha orsaka glappet
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nej du ska absolut inte behöva räkna med detta! Jag skulle konfrontera honom igen med de uppgifter du fått i tråden
Det är dock ett ganska "skämigt" misstag att göra
Och att det inte skulle gå att koppla in JFB låter inte heller så troligt. Klart att det går!
Det är dock ett ganska "skämigt" misstag att göra
Och att det inte skulle gå att koppla in JFB låter inte heller så troligt. Klart att det går!
kan vara så att undercentralerna bara matas med 4 ledare. eller att dom andra centralerna bara har en jordplint. typ bökigt jobb, som tar massa tid.Rikard Ågren skrev:
Byt centralen i stället...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 139 inlägg
Alla tre saker som gick sönder var alltså inkopplade? När bröts strömmen till dessa senast? Det är inte helt ovanligt att elektronik mm går sönder av att rycka ur sladden och stoppa i den igen, men tre stycken... Elektrikern kan i och för sig ha brutit och slutit strömmen flera gånger vilket ökar risken något. Sedan kan det vara en störning från en helt annan apparat också som inträffar när strömmen bryts.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Klart det kan vara bökigt med det går alltid. Det är väl en frågan om vad det får kosta
Att han inte monterade JFB på hela huset förstår jag. Jag hade fast pris på bygget inkl eljobb där jfb skulle kopplas in på den del som bygget berörde. Jag bad honom koppla jfb på allt om det inte medförde extrajobb. Och det gjorde det. Pengarna räcker inte till att felsöka, byta kabel mellan centralerna eller byta centraler just nu. Det får bli längre fram.
Däremot känns det inte ok att 3 saker gått sönder.
Strömmen till dessa saker har brutits en del senaste tiden eftersom huvudströmmen brutits i omgångar under byggets gång. Det var sista dagen när jfb kopplades in som det hände.
Eftersom elektrikern vägrat att medge att det kan vara hans fel och att han överhuvudtaget har med detta att göra så känns det trögt.
Nån polare trodde eventuellt att elektrikern meggat. Men det påstår han att han inte gjort.
Men jag får ta upp det ni sagt och hoppas på det bästa. Hade varit enklare om man hade haft full koll själv, då hade man kunnat argumentera.
Strömmen till dessa saker har brutits en del senaste tiden eftersom huvudströmmen brutits i omgångar under byggets gång. Det var sista dagen när jfb kopplades in som det hände.
Eftersom elektrikern vägrat att medge att det kan vara hans fel och att han överhuvudtaget har med detta att göra så känns det trögt.
Nån polare trodde eventuellt att elektrikern meggat. Men det påstår han att han inte gjort.
Men jag får ta upp det ni sagt och hoppas på det bästa. Hade varit enklare om man hade haft full koll själv, då hade man kunnat argumentera.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Meggning kan också vara en orsak
Kan nästan garantera att de trasiga sakerna beror på felkoppling eller glapp i PEN eller N. Jag skulle helt klart kontaktat chefen på företaget.Genvägen skrev:Att han inte monterade JFB på hela huset förstår jag. Jag hade fast pris på bygget inkl eljobb där jfb skulle kopplas in på den del som bygget berörde. Jag bad honom koppla jfb på allt om det inte medförde extrajobb. Och det gjorde det. Pengarna räcker inte till att felsöka, byta kabel mellan centralerna eller byta centraler just nu. Det får bli längre fram.
Jag skulle också tro att det var pågrund av PEN. Han kanske lossade på PEN och utan att tänka sig för slog på för att få spänning till belysning eller dyl., fast kom på sig själv inom ett ögonblick och slog av igen. Men det borde han ju kunna erkänna att han gjort i såfall.
//Patrik
//Patrik
Liknande trådar
-
Varför gick klocka på mikro ca tre timmar före i tid?
El -
Varför man inte alltid ska lita på reparatören…
Vitvaror -
Varför blir vattnet antingen skållhett eller iskallt?
Badrum -
Varför är det så kallt nere vid innervägg?
Isolering -
Varför är det kallt i rummen när displayen för ftx visar något annat?
Ventilation