Hej alla!

Jag tar gärna emot lite tankar och råd hur jag ska göra här..

Jag har sen igår försökt att felsöka varför en säkring i min lgh och en 16 A propp (utanför lgh) går när bara höger sida av induktionshällen sätts igång.
Det som händer är att när man sätter igång höger framplatta eller höger bakplatta på induktionshällen så slås strömmen ut i lgh. Det händer BARA på höger del av hällen, när vänster del används funkar det fint. Modulerna under hällen byttes ut för två år sen. De kommer från Electrolux har och produktnummer: 949594397
Hällen är från IKEA och är modell: "VILSTA"

Detta vet jag säkert:
Ingen annan lägenhet i huset använder mina "grupper".
Varje säkring (1, 2, 3, 4 osv) är kopplade på olika källor. Dvs allt är inte ihopkopplat på en och samma grupp.
Jag bytte ut hällen för 4 mån sen utan att kolla förbrukningen (ja det var dumt) och vet att den kräver 2x16A för full effekt men att den skulle dra för mkt ström JUST NU är något jag inte förstår. Dessutom när endast en platta sätts igång.

Min fråga:
Är det fel på hällen eller är det fel på modulerna under hällen? Eller är det något annat fel?

//Jennie

Jennie Johansson Jennie Johansson skrev:
varför en säkring i min lgh
Säkringen går när strömmen genom den är högre än maximalt säkringen skall tillåta. Något drar alltså för mycket ström.
och en 16 A propp (utanför lgh) går
Detta antar jag är huvudsäkringen för lägenheten. Alla lägenhetens grupper går genom den. Så alla dessa strömmar adderas. Man misstänker att något annat drar så mycket att det tillsammans blir för mycket.

För att hitta vad kan man testa att koppla ur säkringarna till lägenhetens alla andra grupper och se om samma sak händer. Om inte är det bara att koppla in den en och en för att se vilken som orsakar felet.

Redigerat:
  • Gilla
Markus1971 och 1 till
  • Laddar…
De säkringar du har utanför din lägenhet är huvudsäkringar, därifrån går de vidare till din central du har inomhus. Det kan vara pga överbelastning som den har löst ut. Vad har du för höll? Löser säkring ut direkt när du sätter igång hällen eller tar det en liten stund för säkring att lösa ut?

O O skrev:
Säkringen går när strömmen genom den är högre än maximalt säkringen skall tillåta. Något drar alltså för mycket ström.
Men det finns ingenting jag har tillfört under gårdagen eller imorse (när jag bytte 2 proppar) som är mer ström än vanligt. Det var en platta + en kaffebryggare, vilket har varit fallet varje morgon sen 4 mån tillbaka. Förra veckan var två plattor på max igång samtidigt och det funkade. Kan det vara så att det bara sker sådär? Från en dag till en annan??
O O skrev:
Detta antar jag är huvudsäkringen. Alla lägenhetens grupper går genom den. Så alla dessa strömmar adderas. Man misstänker att något annat drar så mycket att det tillsammans blir för mycket.
Nej denna är bara kopplat till min lgh. Alla lägenheter har en sådan var. Din teori hade jag också tills jag frågade fastighetsskötaren och såg alla andra lägenheters proppar.
O O skrev:
För att hitta vad kan man testa att koppla ur säkringarna till lägenhetens alla andra grupper och se om samma sak händer. Om inte är det bara att koppla in den en och en för att se vilken som orsakar felet.

Huvudström
Men det finns ingenting jag har tillfört under gårdagen eller imorse (när jag bytte 2 proppar) som är mer ström än vanligt. Det var en platta + en kaffebryggare
Det kan vara så att den sidan av hällen går på samma fas som kaffebryggare, då räcker inte en 16A säkring och då löser huvudsäkring ut. Kaffebryggare ligger på runt 2000W, vilket nästan är nästan 9A

• Gilla
Alti
  • Laddar…
J J-banan skrev:
De säkringar du har utanför din lägenhet är huvudsäkringar, därifrån går de vidare till din central du har inomhus. Det kan vara pga överbelastning som den har löst ut. Vad har du för höll? Löser säkring ut direkt när du sätter igång hällen eller tar det en liten stund för säkring att lösa ut?
Ja så är det, den huvudsäkringen är bara till min lgh. Dvs inte kopplad till andra, så överbelastningen kommer från min lgh. (Så har jag fattat det). Men hur kommer det sig att den bara löser ut av överbelastning på höger del av spisen? Och inte vänster? Samt att den fungerat fint sen den installerades för 5 mån sedan. Kan överbelastning fungera och sen från en dag till en annan bara ske? Förra veckan hade jag igång 2 plattor på full effekt + ugn.

Hällen heter: "VILSTA"

Nej denna är bara kopplat till min lgh.
Det är huvudsäkringen till lägenheten.
Alla lägenheter har en sådan var.
Alla lägenheter har egna huvudsäkringar. Som säkrar alla grupper i lgh
Din teori hade jag också tills jag frågade fastighetsskötaren och såg alla andra lägenheters proppar.
Det har inget med saken att göra. Annat än att det funkat på samma sätt för övriga lgh

J J-banan skrev:
Huvudström

Det kan vara så att den sidan av hällen går på samma fas som kaffebryggare, då räcker inte en 16A säkring och då löser huvudsäkring ut. Kaffebryggare ligger på runt 2000W, vilket nästan är nästan 9A
Så kan det vara. Jag får prova sätta den i en annan, men der har funkat förra veckan?

O O skrev:
Det är huvudsäkringen till lägenheten.

Alla lägenheter har egna huvudsäkringar. Som säkrar alla grupper i lgh
Men om alla har egna huvudsäkringar, hur kan "Alla lägenhetens grupper går genom den. Så alla dessa strömmar adderas. Man misstänker att något annat drar så mycket att det tillsammans blir för mycket.A"?
O O skrev:
Det har inget med saken att göra. Annat än att det funkat på samma sätt för övriga lgh
Nu förstår jag inte. Vad har inget med saken att göra?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det låter inte som om den är ansluten med två faser, annars så skulle det kunna vara något annat som belastar fasen på höger sida mycket. Vänster fram verkar vara den platta som har högst effekt så det är troligtvis något fel på höger sida om vänster fram fungerar och den är ansluten med 1 fas 16A.

Har du 1 eller 3 huvudsäkringar? En bild på din elcentral kan hjälpa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det låter inte som om den är ansluten med två faser, annars så skulle det kunna vara något annat som belastar fasen på höger sida mycket. Vänster fram verkar vara den platta som har högst effekt så det är troligtvis något fel på höger sida om vänster fram fungerar och den är ansluten med 1 fas 16A.
Jag tror att den är ansluten med 1 fas, och som du säger vänster fram är den mest högst effekt. Den tillsammans med höger bak (näst högst effekt) har gått parallellt i veckan. Så min fråga är; är det något som skett över en natt? Att något kretskort pajat i höger modul?

Här är en länk till modulen under hällen: https://quickparts.se/modul-till-induktion/1000799/

Så kan det vara. Jag får prova sätta den i en annan, men der har funkat förra veckan?
Högra sidan av hällen med bägge plattor igång är 3100w vilket motsvarar ca 13,5A, jag tror att den är kopplad att en fas matar höger sida och andra fasen vänster sida. Så jag tror huvudsäkring löser ut pga överbelastning.
Men löser säkring ut i din central i lägenheten också? Specifikationer för spishäll med induktionszoner: fyra zoner och total effekt på 6900W. Inkluderar barnlås och Plus Power-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att den är ansluten med 1 fas, och som du säger vänster fram är den mest högst effekt. Den tillsammans med höger bak (näst högst effekt) har gått parallellt i veckan. Så min fråga är; är det något som skett över en natt? Att något kretskort pajat i höger modul?

Här är en länk till modulen under hällen: [länk]
Kan jag prova byta ut den till en 20A? Eller 25A? och se vad som händer?

Ja så är det, den huvudsäkringen är bara till min lgh. Dvs inte kopplad till andra, så överbelastningen kommer från min lgh. (Så har jag fattat det). Men hur kommer det sig att den bara löser ut av överbelastning på höger del av spisen? Och inte vänster? Samt att den fungerat fint sen den installerades för 5 mån sedan. Kan överbelastning fungera och sen från en dag till en annan bara ske? Förra veckan hade jag igång 2 plattor på full effekt + ugn.

Hällen heter: "VILSTA"
Höger sida av hällen går på en fas, vänstra på en annan (2x16A som du skriver). Sitter uttaget där du sätter i kaffekokaren på samma fas/grupp som högra sidan av hällen och du kör kaffekokare+höger sida häll samtidigt är det inte alls orimligt att du överskrider 16A och säkring löser ut. När du gjorde samma sak för 5 månader sen, hade du kaffekokaren i samma uttag? Du sa dessutom att du bytt häll. Den gamla hällen kanske inte hade samma effekt och då klarade sig möjligtvis häll+kaffekokare på samma grupp.

Ja så är det, den huvudsäkringen är bara till min lgh. Dvs inte kopplad till andra, så överbelastningen kommer från min lgh. (Så har jag fattat det).
👍
Men hur kommer det sig att den bara löser ut av överbelastning på höger del av spisen? Och inte vänster? Samt att den fungerat fint sen den installerades för 5 mån sedan.
Det beror på att det går mer ström än säkringen klarar. Det har inget med tiden att göra. Något drar mer ström nu. Så när du använder höger sida på hällen passeras gränsen.

Vänster sida drar uppenbarligen mindre ström.
Kan överbelastning fungera och sen från en dag till en annan bara ske?
Jajjamänsan! Det kan komma på mindre än en sekund!

Se mitt tidigare svar hur du hittar vad som orsakar överbelastningen.
O O skrev:

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.