973 läst · 25 svar
973 läst
25 svar
Varför går det inte att öka trycket i radiatorsystemet?
Jag försöker hjälpa min granne som har problem med att det är kallt hemma. Hon bor i trevånings radhus med vattenburet värmesystem.
På översta våningen var elementen helt kalla så jag hjälpte henne att kolla sprinten till regulatorn(?) så det inte var där felet var. Luftade även ett element och då pös det först av luft men sen tystnade det och något vatten rann aldrig ur.
Gick ner på bottenvåningen och kollade pannan och trycket är mindre än 0,5 bar. Skruvade på en av rattarna och hörde vatten rinna, som när en kran slås på, och såg på både pannan och expansionskärlet att vattentrycket gick upp. Tyvärr vände det ner nästan direkt efter att jag stängt av kranen. Trodde först att jag hade ett läckage någonstans men såg sen att det runnit ut vatten på golvet i pannrummet. Jag hade trott att det skulle kommit ut från övertrycksröret från expansionstanken men det gjorde det inte. Vattnet kom från ett liknande rör som leder ner till golvet direkt från själva enheten.
Vad kan jag göra nu? Jag är miltals ifrån någon expert på detta men hade trott att överflödigt vatten kommer ut via/mha expansionskärlet. Kan det finnas ett "eget övertrycksskydd" någonstans annat än vid expansionskärlet? Kan jag behöva vrida på ytterligare en ratt för att öppna upp systemet för mer vatten, det borde väl räcka med den jag vred på eller?
Jag vred på den röda ratten högst upp i bild. Vattnet kom ut genom kopparröret precis till vänster om den vita pannan.
På översta våningen var elementen helt kalla så jag hjälpte henne att kolla sprinten till regulatorn(?) så det inte var där felet var. Luftade även ett element och då pös det först av luft men sen tystnade det och något vatten rann aldrig ur.
Gick ner på bottenvåningen och kollade pannan och trycket är mindre än 0,5 bar. Skruvade på en av rattarna och hörde vatten rinna, som när en kran slås på, och såg på både pannan och expansionskärlet att vattentrycket gick upp. Tyvärr vände det ner nästan direkt efter att jag stängt av kranen. Trodde först att jag hade ett läckage någonstans men såg sen att det runnit ut vatten på golvet i pannrummet. Jag hade trott att det skulle kommit ut från övertrycksröret från expansionstanken men det gjorde det inte. Vattnet kom från ett liknande rör som leder ner till golvet direkt från själva enheten.
Vad kan jag göra nu? Jag är miltals ifrån någon expert på detta men hade trott att överflödigt vatten kommer ut via/mha expansionskärlet. Kan det finnas ett "eget övertrycksskydd" någonstans annat än vid expansionskärlet? Kan jag behöva vrida på ytterligare en ratt för att öppna upp systemet för mer vatten, det borde väl räcka med den jag vred på eller?
Jag vred på den röda ratten högst upp i bild. Vattnet kom ut genom kopparröret precis till vänster om den vita pannan.
Det finns en säkerhetsventil inne i elpannan CTC Electronic. Dess ratt som används för att testa säkerhetsventilen skymtar på din bild högt uppe till vänster inne i elpannan. Utloppet från säkerhetsventilen är på baksidan. Säkerhetsventilen ska testas ett par gånger per år enligt manualen. Den testas genom att vrida på ratten och observera att det då kommer ut vatten från spillledningen. Kanske har det kommit något skräp i säkerhetsventilen som gör att den öppnar vid för lågt trycker eller så har fjädern gett upp och ventilen behöver bytas ut. Prova att vrid på ratten på säkerhetsventilen till det klickar, vrid några gånger så kanske ventilen slutar att öppna vid för lågt tryck.
Medlem
· Västernorrland
· 10 963 inlägg
Man lär nog börja med att utröna vilken typ av expansion det är..........Är det öppet kärl på vinden eller är det bara det lilla tryckkärlet på bilden? Jag är ingen expert men är huset på tre våningar så skulle jag nog säga att det är litet för uppgiften. Kan vara så att man får fylla och lufta i omgångar om det nu mot förmodan har minskat mycket med vatten. Man kanske till och med kan öppna påfyllningen litegrann och sen lufta med kranen öppen. Då hjälper ju vattentrycket till att fylla på det hela.
Knacka på exspansionskärlet med en metalldel. I den nedre delen ska det liksom eka och den övre delen vara stum. Det verkar som att kärlet gjort sitt, läck på blåsan i det och då blir det så här vid påfyllning av vatten. Vatten går inte att komprimera, det får en större volym när det värms. När det fylls på sakta ( pyspunka ) ska manometern stiga sakta.
EDIT Bommade ett prov. Under plastpluggen i botten på kärlet, är det som en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft och inget vatten, det sistnämnda, blir att byta kärlet, det har gjort sitt.
EDIT Bommade ett prov. Under plastpluggen i botten på kärlet, är det som en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft och inget vatten, det sistnämnda, blir att byta kärlet, det har gjort sitt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plastpluggen"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Bra tips, vill även tillägga att kommer det varken ut luft eller vatten så kan det vara så att gummiblåsan inne i expansionskärlet är sönder och ligger mot hålet så att vatten inte kan sippra ut. Även då behöver expansionskärlet bytas ut. Hade det problemet för 3 månader sedan.J jonaserik skrev:Knacka på exspansionskärlet med en metalldel. I den nedre delen ska det liksom eka och den övre delen vara stum. Det verkar som att kärlet gjort sitt, läck på blåsan i det och då blir det så här vid påfyllning av vatten. Vatten går inte att komprimera, det får en större volym när det värms. När det fylls på sakta ( pyspunka ) ska manometern stiga sakta.
Tack för svar och tydlig beskrivning. När jag drar i ratten så åker vattnet ut genom röret. Har testat många gånger. Har även testat att skruva av hela den (hanterbart eftersom systemet är nästan helt tomt ändå) och se om det sitter skräp på den eller om fjädern verkar slö. Tycker den ser bra ut.T TommyC skrev:Det finns en säkerhetsventil inne i elpannan CTC Electronic. Dess ratt som används för att testa säkerhetsventilen skymtar på din bild högt uppe till vänster inne i elpannan. Utloppet från säkerhetsventilen är på baksidan. Säkerhetsventilen ska testas ett par gånger per år enligt manualen. Den testas genom att vrida på ratten och observera att det då kommer ut vatten från spillledningen. Kanske har det kommit något skräp i säkerhetsventilen som gör att den öppnar vid för lågt trycker eller så har fjädern gett upp och ventilen behöver bytas ut. Prova att vrid på ratten på säkerhetsventilen till det klickar, vrid några gånger så kanske ventilen slutar att öppna vid för lågt tryck.
Testar att fylla upp till ca 0,5 bar men allt "snabbdroppar" ut inom några timmar. Trots att jag har motionerat ventilen. Detta hade dock inte gjorts med någon slags regelbundenhet tidigare.
Antar att det är den som är trasig och måste bytas ut, trots att den verkar ok?
Känns märkligt om det skulle vara expansionskärlet när det inte är från den vattnet rinner, eller?
Det är det lilla kärlet som syns på bilden. Har funkat i ett antal år tidigare så själva modellen borde det inte vara något fel på.S Stefan1972 skrev:Man lär nog börja med att utröna vilken typ av expansion det är..........Är det öppet kärl på vinden eller är det bara det lilla tryckkärlet på bilden? Jag är ingen expert men är huset på tre våningar så skulle jag nog säga att det är litet för uppgiften. Kan vara så att man får fylla och lufta i omgångar om det nu mot förmodan har minskat mycket med vatten. Man kanske till och med kan öppna påfyllningen litegrann och sen lufta med kranen öppen. Då hjälper ju vattentrycket till att fylla på det hela.
Kan problemet verkligen vara med expansionskärlet om vattnet rinner/droppar ur ut röret som går direkt från pannan? Det kommer inte något vatten ur röret som går från expansionskärlet.
Det borde stå på övertrycks ventilen vid vilket tryck den ska släppa ut vatten, borde vara någonstans över 2 bar. Vid 0.5 bar ska den inte släppa ut något vatten. Föreslår att du byter ut övertrycks ventil eftersom den verkar vara trasig.C ChriEri skrev:Tack för svar och tydlig beskrivning. När jag drar i ratten så åker vattnet ut genom röret. Har testat många gånger. Har även testat att skruva av hela den (hanterbart eftersom systemet är nästan helt tomt ändå) och se om det sitter skräp på den eller om fjädern verkar slö. Tycker den ser bra ut.
Testar att fylla upp till ca 0,5 bar men allt "snabbdroppar" ut inom några timmar. Trots att jag har motionerat ventilen. Detta hade dock inte gjorts med någon slags regelbundenhet tidigare.
Antar att det är den som är trasig och måste bytas ut, trots att den verkar ok?
Känns märkligt om det skulle vara expansionskärlet när det inte är från den vattnet rinner, eller?
Om expansionskärlet(röda på bilden) varit trasigt så har systemet svårt att hålla ett jämt tryck och när temperaturen går upp och ner. Det resulterar i att trycket blir för lågt när temperaturen går ner, och att det blir för högt och släpper ut vatten när systemet är varmt.
Redigerat:
Jag testade att knacka på kärlet och det lät som du beskriver.J jonaserik skrev:Knacka på exspansionskärlet med en metalldel. I den nedre delen ska det liksom eka och den övre delen vara stum. Det verkar som att kärlet gjort sitt, läck på blåsan i det och då blir det så här vid påfyllning av vatten. Vatten går inte att komprimera, det får en större volym när det värms. När det fylls på sakta ( pyspunka ) ska manometern stiga sakta.
Ska testa det du skriver om pluggen på botten av kärlet.
Kan problemet verkligen vara med expansionskärlet om vattnet rinner/droppar ur ut röret som går direkt från pannan? Det kommer inte något vatten ur röret som går från expansionskärlet.
Expansionskärlet kan inte släppa ifrån sig något vatten, det görs genom övertrycksventilen(ser ut att vara den svarta på den vita tanken). Expensionskärlet har en luftkudde som ska ta han om tryck skillnaden i systemet vid temperaturväxlingar. Gas kan expandera och komprimera medans vatten inte gör det.C ChriEri skrev:Det är det lilla kärlet som syns på bilden. Har funkat i ett antal år tidigare så själva modellen borde det inte vara något fel på.
Här är en bild på hur det fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns även en annan model som ser ut såhär:C ChriEri skrev:Jag testade att knacka på kärlet och det lät som du beskriver.
Ska testa det du skriver om pluggen på botten av kärlet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I den bilden med hängande blåsa så hör man ingen skillnad när man knackar på tanken eftersom det är luft runt hela tanken. Men om man den här modellen så hör man att det är vatten på den sidan där vattenkopplingen sitter med ett dovt ljud när man knackar.
Det står 1,5 bar på ventilen. Låter lite lågt, trodde det var det jag skulle fylla upp till.... Är det viktigt att den nya ventilen har samma gräns?Z ZeuSVI skrev:Det borde stå på övertrycks ventilen vid vilket tryck den ska släppa ut vatten, borde vara någonstans över 2 bar. Vid 0.5 bar ska den inte släppa ut något vatten. Föreslår att du byter ut övertrycks ventil eftersom den verkar vara trasig.
Om expansionskärlet(röda på bilden) varit trasigt så har systemet svårt att hålla ett jämt tryck och när temperaturen går upp och ner. Det resulterar i att trycket blir för låg när temperaturen går ner, och att det blir för högt och släpper ut vatten när systemet är varmt.
Ok, men det går tre rör mot golvet från systemet. Ett kopparrör går från expansionstanken, ett kopparrör från själva "enheten" och ett vitt rör från vattentanken. Alla tre rör är öppna nedtill som om de skulle kunna leda ut vatten. Kan röret från expansionstanken alltså vara för att pysa ut överflödig luft??? Börjar känna mig dum nu.Z ZeuSVI skrev:Expansionskärlet kan inte släppa ifrån sig något vatten, det görs genom övertrycksventilen(ser ut att vara den svarta på den vita tanken). Expensionskärlet har en luftkudde som ska ta han om tryck skillnaden i systemet vid temperaturväxlingar. Gas kan expandera och komprimera medans vatten inte gör det.
Här är en bild på hur det fungerar.
[bild]
Tack igen för att du tar dig tid att förklara.