Varför går den sönder?

2k läst  27 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    photo5821362638679028004.jpg

Har köpt en Wilfa kokplatta för mitt rum, men problem är att så fort jag köper en så går den sönder efter cirka 1 månad? vad kan felet vara?
    Kanske är det fel proppar vi kör med?
    eller kanske man inte ska sätta in den på en grendosa med 12 stycken uttag?
    vad för fel gör jag?

jag såg på våran elcentral där stod det 220 V och propparna som vi kör med är 13A!

jag bor i en hyreskorridor där varje våning har exakt 12 rum och den är by the way en 7 våningshus som byggdes på 60-talet.

Wilfa kokplatta - exakt en sådan har jag köpt
    https://www.netonnet.se/art/hem-hus...MI6c3U16id4QIVDqaaCh3WrgozEAQYAiABEgKzEvD_BwE

grendosan som jag kör med (liknar mer eller mindre denna)

https://www.google.com/search?biw=1...g.......0i67.rS7kAWcUQas#imgrc=WnI1j2UJc8p4PM:

skickar med 2 bilder också!

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Låter konstigt att kokplattan går sönder?
    Det är definitivt inte lämpligt att köra en kokplatta och en massa annat på en sådan grendosa. Men du borde snarare drabbas av trasiga säkringar och varm sladd än trasig kokplatta.

3. S
    Medlem · Nivå 11
    Går den sönder så borde du väl få en ny på garantin? I övrigt så är det på 2000watt. Ganska mycket alltså sett till om du kanske har andra förbrukare alltså. Du har ju inte jättemycket över om det är så att 13A är det enda du har.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    På inlägget låter det som mer än en kokplatta har gått sönder? Hur många har gått sönder?

När de går sönder, vad händer då, är plattan helt död, ingen värme alls? Lyser den röda kontrollampan?

Storleken på säkring har inget med felet att göra, det som händer om det vore fel där, är att säkringen löser ut. Inte att saker som är inkopplade går sönder.

OM man tänker sig något elfel i huset, så skulle man hypotetiskt kunna tänka sig en rejäl överspänning, alltså typ 300V istället för det vanliga 230V. Men i så fall borde mycket annat gå sönder. En sådan kokplatta är relativt tålig mot överspänning.

Hur använder du plattan? Om den får koka torrt, så går den sönder rätt snabbt.

5. R
    Medlem Nivå 1
    Lyser den röda kontrollampan på kokplattan lyser, men den värmer inte alls!!! så men andra ord sönder

jag har bytt nu en antal gånger (garanti i 1 år) och nu börjar man skämas!!!
    det är ENDAST kokplattan som går sönder!

på samma grenuttag har jag ENDAST 2 kylskåp som drar 172 kwh per år, enligt denna sida!
    http://www.candy.se/sv_SE/apparater/forvaring/kylskap/-/catalog/15646211/cctos-542wh

varje dag ungefär 2-3 timmar INTE MER

6. major_tom
    Renoverare · Nivå 8
    jag tror det kan vara så att kokplattan inte håller för så pass hög användning? 3 timmar om dagen är rätt mycket.

7. R
    Medlem Nivå 1
    förut fungerade EXAKT samma märke i cirka 6-12 månader utan några som helst problem (ÄVEN DÅ CIRKA 3 TIMMARS KOKNING VARJE DAG) !!!
    felet måste vara något annat!!!

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag ser 3 möjliga fel här.
    1. Överspänning, osannolikt. Men har du möjlighet att mäta spänningen med en multimeter så. Antingen om du känner någon som har möjlighet att mäta, eller så köp en multimeter, kostar 100 - 200 för en någorlunda användbar. Dock så känns det som ett rätt osannolikt fel. Kylskåpet borde vara känsligare för överspänning, än spisplattan.

2. Netonet hare en batch av helt värdelös kvalitet, så att du hela tiden får nya plattor med samma fel. Typ att själva plattan är gjord för USA med 116V. Ett något mera sannolikt fel.

3. Handhavandefel. Om du använder plattan till något ovanligt, typ att värma föremål till något kontshantverk. Eller på annat sätt överhettar den.

Du skriver att du använder den varje dag 2 - 3 timmar, är det bara matlagning då? Låter som lite mer än vanlig matlagning.

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 1

koreansk matlagning ska jag vara ärlig (adopterad från där), maträtterna är hur goda som helst, men den negativa sidan är att allt tar så MASSA TID

och inte nog med det på köpet
    så går kokplattan sönder
    (endast den röda lampa lyser den värmer inte upp)

10. H
    Medlem · Nivå 7
    Uteslutningsmetoden!

Köp en kokplatta av annat märke och testa om det blir samma sak.

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 1
    Tänkte också fråga:

kokplattan har 6 som MAX
    och hittilis har jag kört med 3!!!
    kanske att felet ligger här!
    att man ska köra på 6 för att slippa paja makaparen??? eller
    vad säger ni+

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej snarare tvärtom.

13. H
    Medlem · Nivå 7
    6? 3?

Är det de olika stegen på plattan du tänker på?
    Alltså att det finns steg 1 till 6 där 6 är högst.

Det spelar ingen roll.

14. E
    Medlem · Nivå 16
    En platta för 200 kr är nog inte bättre än så här. Den pallar inte för 3 timmars långkok varje dag.

15. R
    Medlem Nivå 1
    så du menar att jag ska fortsätta köra på 3?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: