Byggahus.se

Varför fungerar inte taklampan?

1. J
    Medlem · 24 inlägg

jogidlöf

Medlem
    Har man lärt sig att a man gotta know his limitations... en ekonom ska inte hålla på med el helt enkelt i varje fall inte jag o definitivt inte när man är stressad
    Tack för alla svar

2. I
    Medlem · Uppland · 150 inlägg

Intresserad22

Medlem
    Men hur ser det ut där du satte upp ditt uttag? Hittade du röret och hackade upp det eller hur fick du fram kablarna?

3. J
    Medlem · 24 inlägg

jogidlöf

Medlem
    Tog de kablarna som låg i röret till det gamla o drog ut de Sen drog jag ut de bredvid o snett utåt 50 cm till ett nytt hål i taket

4. L
    Medlem · Jönköping · 60 inlägg

laxen86

Medlem
    Får berömma TS. För att ha insett sina begränsningar, är inte många som gör det och särskilt inte när det kommer till el.
    Snälla ge inte råd angående sånt här om ni inte har riktiga kunskaper, risken att något allvarligt händer när man kopplar fel är stor.
    Enkelisolerade kablar får inte ligga löst utan rör el slang.
    Sånt som inte används ska tas bort alternativt ska ledarna isoleras med tex "ubåtar" och doslock sättas för dosan (klämlock är strikt sett inte godkända då det ställs krav på att verktyg ska användas för att kunna komma in).
    Koppla ALDRIG ihop olika ledare el lämna dom oisolerade.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

perre55

Medlem
    Skrämmande när folk som inte har en blekaste kunskap håller på med el. Den här typen av frågor borde inte ens dyka upp. Ring en elektriker! Innan huset brinner upp!
    Ser för det första inte ut att ha gjorts av en elektriker och då kan man ju undra om någon färg är korrekt. Här sitter jord ihopkopplade med nolla ( om färgerna är OK). Finns det en jordfelsbrytare bör den lösa ut. Annars blir det ett helvete den dag man installerar en jfb och ska felsöka på detta. Speciellt om nästa snitsare varit framme och satt ett undertak och dolt dosan.

6. S
    Medlem · Dalarna · 3 005 inlägg

SueCia

Medlem
    Nu har iofs TS redan sagt att han ska ringa elektriker.
    Välkommen till forumet, ett tips är att åtminstone läsa sista sidan innan man postar ;)

7. D
    Besserwisser · E · 16 400 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jo men innan TS insåg att kunskap saknade hade fas kopplats till skyddsjord....

8. P
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

perre55

Medlem
    Det här handlar inte bara om TC. Generellt och allt för ofta dyker den här typen av frågor upp där man inser att vederbörande inte bör hålla på med el.

9. S
    Medlem · 316 inlägg

Skumpe

Medlem
    Elinstallationer är inte kärnfysik. Det finns regler kring vem som får göra det, ja. Utbildningen du behöver är på gymnasienivå.

Jag tycker också TS borde ringa en elektriker (som han/hon nu gjort) men man undrar varför just el gör att folk blir helt vansinniga och säger att man inte ens får ställa frågor. Jag får alltså laga bromsarna på min bil själv men jag får inte byta sladd på min taklampa.

• Laddar…
  10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 003 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag har några fler inlägg än dig och har läst samtliga trådar i denna forumdel sedan 2008 och kan inte hålla med dig om att denna typ av fråga "ofta" förekommer. De allra flesta personer som saknar kunskap vet med sig detta och tar hjälp. De som kopplar utan att ha en susning om vad de gör vill jag mena är få, och tur är väl det. Du kan ju läsa tillbaka på forumet och se om jag har fel.

11. B
    Medlem · 231 inlägg
    Det var som när jag satt och förhandlade med min chef och hade ett löneanspårk på 45, då sa han "vi är inga ingenjörer direkt" varpå jag svarade "tur det, för isåfall hade vi varit fattiga"

Kontentan i det hela är att EL är ungefär som kärnfysik, fast lite svårare. ;)

12. L
    Medlem · Jönköping · 60 inlägg

laxen86

Medlem
    Grundutbildningen för att få jobba som elektriker är på gymnasienivå ja. Sen krävs det ett rätt omfattande studier för att klara av att få auktorisation, det som förr hette allmän behörighet.
    Det är betydligt tyngre.

13. J
    Husägare · 2 538 inlägg

Johan456

Husägare
    Omfattande studier är väl iofs en överdrift. Det krävs ytterligare studier.

14. D
    Besserwisser · E · 16 400 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Med tanke på vilken nivå det tycks vara på grundutbildningen behöver det nog inte vara så avancerat för att ses som betungande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.