Vi har fått problem med fukt i källaren och har lånat in ett antal avfuktare för hushållsbruk.
Av fyra olika är det bara en som samlar upp fukten.
Vi har dessutom hyrt en mer professionell från hyreslandslaget men inte heller den samlar upp något.
Vad kan detta bero på?
Av fyra olika är det bara en som samlar upp fukten.
Vi har dessutom hyrt en mer professionell från hyreslandslaget men inte heller den samlar upp något.
Vad kan detta bero på?
Men har du fuktigt i källaren nu när det är kallare väder?A Andreas A. skrev:
Vilken typ av fuktproblem upplever ni?
Är det problem i hela källaren?
Vad är det för typer av avfuktare du testat?
Vad är det för RF i källaren?
Vad är det för temperatur i källaren?
Hur stor är källaren?
Är det problem i hela källaren?
Vad är det för typer av avfuktare du testat?
Vad är det för RF i källaren?
Vad är det för temperatur i källaren?
Hur stor är källaren?
Vi upptäckte problemet i ett rum i källaren nu under hösten.
Problemet uppstod till följd av att det var stopp i avledningsröret från dräneringsbrunnen ut till dagvattenledningarna. (Renspolade nu)
Vi mätte fukt i väggarna och har haft värmefläkt och avfuktare igång.
Problemet uppstod till följd av att det var stopp i avledningsröret från dräneringsbrunnen ut till dagvattenledningarna. (Renspolade nu)
Vi mätte fukt i väggarna och har haft värmefläkt och avfuktare igång.
Det som förbryllar mig är att den mer proffsiga varianten vi hyrt nu på slutet inte samlar upp något medan en hushållsvariant jobbar på.
Hade hoppats att hyrmaskinen skulle klara av detta snabbt.
Hade hoppats att hyrmaskinen skulle klara av detta snabbt.
Vilken ventilation finns det i källaren? Hur stor vägg är det som var fuktig? Hur lång tid har ni kört med värmefläkten och avfuktaren? Ni har kanske redan torkat ut den och det inte finns så mycket fukt i luften för avfuktarna att ta hand om.
Hur hög luftfuktighet har ni nu?A Andreas A. skrev:
Fukten i väggen minskar sakta.Centano skrev:
Har kört ett par (tre-fyra) veckor
Vet inte vilka modeller du har men den jag har har jag ställt in på 50%luftfuktighet och under det så avfuktar den knappt något.Sommaren kan jag få tömma 6.5L/dygn.
Tror ni att värmefläkten driver ut fukten ur väggen ut i rummet som luftfuktighet eller genom väggen ut mot dräneringen för att därigenom ledas bort?
Det är ju inte säkert att du har hög luftfuktighet i hela rummet i källaren så kanske bättre att torka upp väggen med värmefläkt.Jag har en kombinerad temp/fuktighetsmätare i källaren så kan vara tips att skaffa en för framtiden annars och tror jag gav typ 79 kronor.A Andreas A. skrev:
Hur varm är det i källaren? - om det är för kallt så har kondensavfuktare svårt att arbeta, speciellt om luften som når torkaren är nedåt 50-60 %Rh.
Du får jaga runt med hygrometern och ställa torkaren där luftfuktigheten är som högst - och använd konsumentmaskinen som faktiskt fick fram vatten och sedan låt det ta den tid det tar - förmodligen långt över halvåret...
Sedan fins det inga snabba trix att få något genomfuktat i större volym med begränsad yta att bli snabbt torrt igen om man inte bokstavligen stoppar in hela alltet i ugn - ta bara ved - trots kapat och kluvet och välventilerat i travar så är det en affär på minst 1 år i torktid utomhus, och helst ett år till under tak och fortfarande välventilerat...
Du får jaga runt med hygrometern och ställa torkaren där luftfuktigheten är som högst - och använd konsumentmaskinen som faktiskt fick fram vatten och sedan låt det ta den tid det tar - förmodligen långt över halvåret...
Sedan fins det inga snabba trix att få något genomfuktat i större volym med begränsad yta att bli snabbt torrt igen om man inte bokstavligen stoppar in hela alltet i ugn - ta bara ved - trots kapat och kluvet och välventilerat i travar så är det en affär på minst 1 år i torktid utomhus, och helst ett år till under tak och fortfarande välventilerat...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför fungerar inte golvvärme?
Värme allmänt -
Varför fungerar inte gardena 3000/4 pump för bevattning från brunn
Trädgård allmänt -
Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U ?
El -
Varför fungerar inte högra induktionshällarna?
Vitvaror -
Varför fungerar inte min vattenburna golvvärme?
Värme allmänt