Byggahus.se

Varför fullt stopp i handfat trots att vattenlås är rensat?

1. P
    Medlem Nivå 5
    Hej,

En rörmokare var i min lägenhet för några veckor sedan och installerade ny avloppsventil (det blev en pop up-ventil) sedan handfatet tidigare lossnat från tvättstället och gamla avloppsventilen då gått sönder.

Nu till problemet: avrinningen sedan rörmokaren var här har blivit sämre för varje dag (trots att jag plockat isär och rensat vattenlåset flera gånger, hällt i ättika, diskmedel, kokhett vatten). Så fort jag på nytt skruvar på vattenlåset med vattenröret under tvättstället igen så blir det fullt stopp. Så jag har satt dit en plasthink under nu istället. Det går helt enkelt inte att använda vattenlåset och vattenröret om man vill bruka badrummet.

Ska sägas att idag bubblade det även upp nere i golvet där vattenröret slutar och det bubblade ut tvål i handfatets tre hål (de som ska stoppa översvämning)

Vad tror ni är fel?

2. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Det verkar uppenbarligen vara stopp längre ner.mysko varför. Men ring rörläggaren och föklara läget.
    Min egen hypotes är att han tappat ner något i avloppet som orsakat stoppet.

Staffan

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
  4. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har testat med avloppsrensare helt utan resultat. Det måste vara något misstänkt stopp under mitt vattenrör som gör att det rinner över?

Jag har här lyft ur vattenröret från avloppet för att visa att det (antar jag) är en orimligt hög vattennivå. Eller?

5. H
    Medlem · Nivå 10
    Du har sträckningar med veckad slang där det borde varit riktiga rördragningar. Den typen av lösningar har en förmåga att anrika ansamlingar som leder till stopp med tiden.

Men det du visar på sista bilden är att det är tvärstopp längre ner. Jag skulle anlitat proffs för att åtgärda problemet.

6. M
    Medlem · Nivå 11
    ja där ska det inte stå vatten. Måste vara stopp längre ned. Vattenlåset är det förmodligen inget fel på.

7. SlamFreddan
    Medlem Nivå 6
    Ring en spolbil, spola ur stammen. Hade de haft med vattenlåset att göra hade allt vatten swoshat iväg nör du lossar slangen men de står ju kvar. Bor du i göteborgsområdet kan du ringa oss så kommer vi och löser problemet. Mvh slamsugarn ;)

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 5
    Enligt rörmokaren som installerade ny avloppsventil och satte fast handfatet i själva badrumsbänken kan silikon ha åkt ner i avlopppet under vattenröret och bildat stopp därnere - kan det svara orsaken?

9. P
    Medlem Nivå 5
    Silikonet använde han för att sätta fast handfatet i tvättställsbordet alltså.

10. GoC
    Medlem · Nivå 13
    Köp en liten rensfjäder och tryck ner i avloppet i golvet. Det finns billiga för en femtiolapp på Biltema/Jula/Clas Ohlson

11. imported_Benno
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle genast ta bort den vidriga flexslangen och sätta dit släta rör. Räfflorna samlar allsköns gucka.
    Och spola ur resten av avloppet. Får det rinna med dåligt flöde sätter till slut allt igen.
    Hela tvättstället ser f.ö. väldigt opraktiskt ut, men det är en annan historia.:cool:

12. tensiden
    Medlem · Nivå 10
    Att en liten klutt silikon kan hamna fel köper jag, men att man utan att märka det får ner såpass mycket att man orsakar stopp i ett rör när man fogar ett handfat? Anlita en annan rörmokare!

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter inte som en rimlig förklaring att det skulle kommit silikon i röret. Låt den, eller en annan rörmokare rensa röret.

Men, du skrev att avloppet lossnat från handfatet. Då kan någon del av bottenventilen ev. ha åkt ned i avloppet. Beror lite på ur den sprack, eller vad som hände.Så det kan finnas ett samband.

14. D
    Medlem · Nivå 7
    Är det en synvilla eller är det räfflad slang även ner i "golvet" dvs under den lila anslutningsmuffen, instucken i golvavloppet...?
    Räfflad slang är som påtalats ovan ett otyg och skall definitivt inte användas för fasta installationer

15. SlamFreddan
    Medlem Nivå 6
    Köp inte en rensvajer, häll inte i grejjer som inte ska vara i avloppet, såga inte upp golvet. Ring ut en spolbil för 1600:- + moms som kommer dit, rensar avloppet ordentligt, spolar och suger rent så har du ett fungerande avlopp utan skador sedan.

Och till alla andra, glöm inte underhållsspola era fastigheter var 10e år för längre livslängd och hållbarhet (y)