Byggahus.se
Vi har har en Panasonic he9gke som inte förstår att det är kallt inne. Den slutar blåsa helt eller drar ner fläkthastigheten trots att det fortfarande inte är de 21graderna inne som den är ställd på att hålla. Drar man upp den ett par grader tuffar den på igen så den verkar ha kapacitet att värma. Någon som har någon idé?

Filtren rengjorda? Om den inte stannar för att frosta av så kanske tempgivaren är kass av någon anledning?

Kanske beror det på att varmluften som genereras återcirkulerar och pumpen tror att den har kommit upp i temp. ?
Testa och mät ovanför innerdelen hur varmt det är .:)

ullberg
Är det inte för att den mäter lite för lokalt, där blir det snabbare varmt än i rummets snitt eftersom pumpen skapar värme (antar att den mäter i "tilluften" till pumpen men den tas ju nära "frånluften" från pumpen). Min svärmors LLVP står ställd på typ 25 grader och ändå är det rätt kalt i rummen (jag gissar knappa 20 grader).

/U

EDIT: Ullberg - Micro: 0-1

Spelar det någon roll vad den står på då?
Om den måste stå på 30 grader för att hålla 21 så kör på det, det är ju inte så att det går åt mer el bara för att siffran på pumpen står på något högre :)

Nidhögg skrev:
Om den måste stå på 30 grader för att hålla 21 så kör på det, det är ju inte så att det går åt mer el bara för att siffran på pumpen står på något högre :)
Nej, men det kan ju vara något fel :)

Tror som de övriga, att den "tycker" att temperaturen är ok och därför drar ner på fläkten. Jag har haft samma problem med pumpar jag haft, främst berodde det på dålig placering. Man önskar verkligen att pumparna hade en extern temp. givare, men det verkar inte vara vanligt.

mexitegel skrev:
Filtren rengjorda? Om den inte stannar för att frosta av så kanske tempgivaren är kass av någon anledning?
Filtren är rengjorda!

Micro skrev:
Kanske beror det på att varmluften som genereras återcirkulerar och pumpen tror att den har kommit upp i temp. ?
Testa och mät ovanför innerdelen hur varmt det är .:)
Du menar att luften gör en loop istället för att spridas ut i rummet? Hur ska jag motverka det fenomenet i så fall, jag får ju inte ha högsta fläkthastigheten hela tiden för pumpen :(

ullberg skrev:
Är det inte för att den mäter lite för lokalt, där blir det snabbare varmt än i rummets snitt eftersom pumpen skapar värme (antar att den mäter i "tilluften" till pumpen men den tas ju nära "frånluften" från pumpen). Min svärmors LLVP står ställd på typ 25 grader och ändå är det rätt kalt i rummen (jag gissar knappa 20 grader).
Vår pump är som sagt ställd på 21 och jag tycker den borde förstå att när det är 18grader 2meter från pumpen så ska den öka för att värma på rummet.

Nidhögg skrev:
Ja det spelar roll, när ute tempraturen stiger över noll grader så blir pumpen smartare och förstår när det är varmt och kallt i rummet :x

bonnier skrev:
Tror som de övriga, att den "tycker" att temperaturen är ok och därför drar ner på fläkten. Jag har haft samma problem med pumpar jag haft, främst berodde det på dålig placering. Man önskar verkligen att pumparna hade en extern temp. givare, men det verkar inte vara vanligt.
Jag tror placeringen är ok, den sitter fritt i husets största rum. Jag tycker det vore en liten sak att placera en temp.givare i fjärrkontrollen, den skulle man sedan kunna placera 5meter bort från pumpen utanför det direkta luftflödet.

Vår pump är som sagt ställd på 21 och jag tycker den borde förstå att när det är 18grader 2meter från pumpen så ska den öka för att värma på rummet.
Hur skulle den kunna förstå det utan en givare där?
Som andra redan skrivit så är det fullt normalt att man får ställa tempen ett par grader högre på pumpen för att få rätt temperatur där man vistas. Det har precis som ullberg skriver att göra med att värmepumpen mäter temperaturen vid inomhusdelen - den kan inte med automatik förstå att den behöver köra lite mer för att få det just så varmt som du vill ha det på en annan plats.

Det är som du skriver fullt möjligt att tex. sätta tempmätaren i fjärren eller lösa det på annat sätt men uppenbarligen har inte tillverkarna ansett att det behövs. Men påpeka det gärna för dem! Eller också finns det redan en kopplingsplint för att ansluta en extern givare, man vet ju aldrig.

Jag tror det finns vissa fabrikat o modeller som har tempgivare i fjärrkontrollen men jag är inte helt säker på detta.
Prova att rikta luftspjället lite mer uppåt istället för läget auto , då kan pumpen gå i längre etapper.
Står mitt spjäll på auto så värmer den mer i närheten av pumpen och slår av fortare än när jag har ställt in den manuellt och har den mer uppåt riktad.

Ett av husen så har vi en Mitsubishi FD25 och den har någon form av "intelligent" IR-sensor. Vad den gör vet jag inte men det kanske gör att den kan kolla av tempen en bit bort? Vi bor inte i det huset så jag har inte orkat sätta mig in i hur den funkar i detalj :)

Problemet är att dom flesta sätter sin LLVP uppe vid taket där man normalt sätter en kylande LLVP. En värmande LLVP sätts lämpligen vid golvet.

På den tiden det begav sig tog jag bort en elradiator under ett fönster och satte LLVPn där. Det funkade perfekt.

Sedan åkte hela sk-ten ut till förmån för vattenburen jordvärme, men det är en annan historia.

På den Sanyopump som jag har så sitter tempmätaren i fjärrkontrollen. Perfekt!
Sedan så är det viktigt att luftvingen på pumpen är riktad framåt och inte nedåt för att få bästa spridning av varmluften i bostaden.

På vintern funkar det inte alls för oss med funktionen att rummet ska vara en viss temperatur. På vintern använder vi istället den funktion som blåser ut luft med en viss temperatur och om vi kommer ihåg det brukar vi sänka ca två grader när vi går till jobbet.
Just nu står den på 22 grader och vi har kanske 21 i bortre delen av rummet. Har en mitsubishi.https://www.google.se/search?client...a=X&ei=CHOnUvHVDYfi4wTEwICICQ&ved=0CCwQvwUoAA

mehe skrev:
Vi har har en Panasonic he9gke som inte förstår att det är kallt inne. Den slutar blåsa helt eller drar ner fläkthastigheten trots att det fortfarande inte är de 21graderna inne som den är ställd på att hålla. Drar man upp den ett par grader tuffar den på igen så den verkar ha kapacitet att värma. Någon som har någon idé?
Ska försöka förklara hur jag tror det hänger ihop.
När du har mildväder ute så upplever du antagligen att pumpen håller mer rätt temp eller tom varmare. Detta beror antagligen på att termostaten också uppnåt dina 21c som du ställt in. Men i detta läge gör pumpen allt för att inte gå i OFFLÄGE och tuffar ändå på på lägsta dellast. Detta gör att det blir varmare än vad börvärdet är inställt på.
När det blir kallt ute funkar pumpen kanske lite mer som den ska dvs, du har säkert 21 eller något under precis vid givaren i innerdelen, däremot blir det då kallare en bit från pumpen. Pumpen tar ju inte kallras, golvdrag osv med i beräkningen. Därför får du göra så att du höjer tempen några grader när du vet att väderleken slår om och blir kallt.
Har exakt samma scenario med vår pump, den utgår från tempen precis vid pumpens givare och det blir kallare ute i rummet när tempen sjunker ute, men när jag mäter tempen vid innerdelen så är det rätt temp där. Pumpen har dessutom mycket mer kräm att ge. därför ställer jag pumpen på 24-25c när det blir 5-10 minusgrader ute och då får vi 21-22c i huset.

Sen är det ju som någon skrev avgörande om pumpen sitter vid taket eller nära golvet. Har du 21c uppe vid taket och du sedan mäter temp ute i rummet närmre golvnivå så är det oftast ett par grader kallare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.