Varför fjärrvärme?

3k läst  8 svar

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej på er,

Jag står inför ett analkande husbygge där man erbjuder fjärrvärme som uppvärmningsmetod.
    Jag behöver hjälp med att få reda på fördelar/nackdelar med detta system gentemot tex, bergvärme, eller värmepump. Vad skall man välja?

Huset jag skall bygga är ett 2 planshus på ca 200 kvm som ligger i Stenungsund på västkusten.

Har någon några bra tips?

/Tony

2. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Fördel: Enkelt, driftsäkert, aldrig slut på varmvatten, tar lite plats

Nackdel: Du bygger in dig i ett system, beroende av fjärrvärmebolagets prispolitik (jfr Fortum som maximerar sina intäkter, och kommunala fjärrvärmebolag som har andra avkastningkrav=lägre pris). Å andra sidan bygger du in dig i elmarknaden genom det stora investeringen i t.ex. bergvärme vp eller l/v vp.

Tror att fjärrvärme för många är en bättre lösning om man vill ha det enklaste systemet.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Hej håller med Wigert ,där har du fördelarna,skulle jag byggt skulle jag gjort mig så lite elberoende så möjligt,mao sol och ved ,ev jordvärme,om man vill vara bekväm

4. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Jag har en bergvärmepump eftersom jag aldrig skulle vilja ansluta mig till fortums fjärrvärmenät där jag bor (om de någon gång vill ansluta villor). Till den blir det troligen en ackumulator och solfångare i samband med ett poolbygge. Nästa steg för att minska sitt beroende av någon enskild energikälla är en vattenmantlad spiskassett eller braskamin. Full flexibilitet. Ekonomiskt rationellt? Nej, men sparar miljö och det känns väldigt bra.

5. T
    Medlem Nivå 4
    Tack för era svar. Jag har under veckan försökt få prisuppgift på anslutningskostnad till den kommunala fjärrvärmen som finns i min kommun, men det verkar vara svårt att få tag på någon som vet något.
    Jag skall undersöka vidare, men som ni skriver så vill jag ha ett vattenburet system, men vet som sagt inte än vad för anläggning jag skall välja för att värma upp systemet.
    Fjärrvärme, Bergsvärme eller Värmepump...

Jag får fundera och jämnföra lite.

/Tony

6. O
    Medlem Nivå 8
    På forumet finns en tråd med priser på fjärrvärme-installationer i olika städer.
    Sök med sökfunktionen så hittar du den.

7. K
    Medlem Nivå 4
    Fjärrvärme är i regel väldigt miljövänligt också.

Ring och hör hur deras produktionsmix ser ut, ofta finns det någon form av spillvärmeleverantör (avfallsförbränning eller industri med ett värmeöverskott), där till har de flesta värmeverk ofta biobränsle i form av skogsavfall som eldas effektivt i väl övervakade pannor med rökgaskondensering (utvinner värmen i rökgaserna, rökgasen ut i skorstenen ca: 35-45grC beroende på returtemeraturen på fjärrväremvattnet.)

8. H
    Medlem Nivå 1
    Jag kör med en kombipanna för pellets och ved som eldas mote en acc-tank, samt finns även nyligen installerade solceller på taket. Detta system är jag hittills otroligt nöjd med. Bra att veta är att mitt hus är ett modell äldre som är mer eller midre beroende av att eldas i för att få en vettig ventilation.

Hur som helst lycka till!

9. T
    Medlem Nivå 4
    Har nu kollat upp priserna för fjärrvärme gällande Stenungsunds kommun:

35.000:- för anslutningskostnad om jag bestämmer mig nu. (man håller på att gräva ned det denna månaden)
    45 - 50.000:- om jag bestämmer när man lagt ned allt och sedan ändå vill koppla in sig.
    15 - 20.000:- för en värmeväxlare inkl. installation
    500 kr/m för extra rör som behövs in till mitt hus.

Skall kolla vidare vilket system jag väljer då vi står inför om vi skall välja ett Älvsbyhus (utan platta) eller ett lösvirke (med platta).

Tack för alla svar!

/Tony

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: