Vi har rensat sly i häcken och det har blivit ett två meters hål som vi tänkte fylla igen med en fristående liguster, dock noterade jag att den har nästintill svarta blad på flera ställen. Hittar ingenting på nätet, var finns all kunskap?
Någon som har lite gröna fingrar och kan identifiera vad det är?
Gröna fingrar har jag men inte säkert att jag kan identifiera orsaken...
Troligen inte angrepp av Cercoseptoria ligustrum som är en svamp som ofta drabbar liguster. Då uppstår svarta fläckar på bladet och småningom bildas ett hål, så ser det inte ut här.
Mer sannolikt är att pH värdet är fel i jorden, det drabbar näringsupptagningsförmågan hos växten. Åtgärd, kalka jorden.
Gröna fingrar har jag men inte säkert att jag kan identifiera orsaken...
Troligen inte angrepp av Cercoseptoria ligustrum som är en svamp som ofta drabbar liguster. Då uppstår svarta fläckar på bladet och småningom bildas ett hål, så ser det inte ut här.
Mer sannolikt är att pH värdet är fel i jorden, det drabbar näringsupptagningsförmågan hos växten. Åtgärd, kalka jorden.
Nej, den hittar man ganska direkt på nätet. Det är inte omöjligt, jag får undersöka pH på labbet. Vet du vilket pH som är att föredra?
Det är inte omöjligt, jag får undersöka pH på labbet. Vet du vilket pH som är att föredra?
Liguster gillar inte sur jord men vad som är optimalt vet jag inte. Bra om du har möjlighet att testa jorden, om inte annat så för att utesluta att det är pH värdet som orsakar skadorna. Det är sällan enkelt att identifiera vad som orsakar problem med växtlighet.
Liguster gillar inte sur jord men vad som är optimalt vet jag inte. Bra om du har möjlighet att testa jorden, om inte annat så för att utesluta att det är pH värdet som orsakar skadorna. Det är sällan enkelt att identifiera vad som orsakar problem med växtlighet.
Du har väl inte satt täckbark under häcken?
Nej, denna är en gammal, innan vi köpts. Står nog på lerjord. Nya ligusterna är det jord och torv/barkmull. Nej jag förstår det, men jag ska se vad jag kan utesluta, och hålla koll på förändring. Tack!