Varför finns det inte kompakta ( * ) innedelar till värmepump? Jag önskar mig innedelar som tar ungefär lika mycket ( dvs lite !!! ) plats som elektriska element... En under varje fönster.

Det finns golvmodeller men de är ju klumpigare än ett vanligt element. Dock ger en golvmodell kanske 5-10 ggr mer värme än ett vanligt el-element.

Om du har förutsättningar finns det annars takmodeller. Då har du ingenting längs väggarna och de tar i princip inte upp någon plats i rummet.

S sjoelund skrev:
Om du har förutsättningar finns det annars takmodeller. Då har du ingenting längs väggarna och de tar i princip inte upp någon plats i rummet.
Takmodeller - den var ny? Något exempel?

Finns dessutom olika sorters takmodeller. Dels de som monteras upp i innertaket om det finns utrymme där i bjälklaget till taket. Sedan finns det modeller som bara hänger ner från innertaket som ett platt paket motsvarande utseende som golvvärmemodeller fast i taket. Vilket passar hos dig?

Lånade en bild på nätet. Vi har sådana här i våra sovrum. Man tänker knappt på dem. Kör kyla på sommaren. Daikin i detta fall. Takmonterad Daikin-ventilationsenhet i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Av någon anledning är inte detta så vanligt i Sverige men väl i t.ex. Norge.

B Ben47 skrev:
Varför finns det inte kompakta ( * ) innedelar till värmepump? Jag önskar mig innedelar som tar ungefär lika mycket ( dvs lite !!! ) plats som elektriska element... En under varje fönster.
Svaret på frågan "varför" är att ett klassiskt värmesystem med eldning kan bli mycket varmare (85 grader typ) och då behöver inte elementet vara lika stort. Därför brukar man ha golvvärme till bergvärme, så att hela golvet blir ett enda element. Då kan temperaturen på vattnet vara 25-30 grader.

Om du som vid vedeldning har 80 grader i elementet och 20 grader inne så är det en temperaturskillnad på 60 grader. Om temperaturen istället är 20 grader (40-gradigt vatten från värmepumpen) så behöver du tre gånger större element helt enkelt.

Värmepumpssystem blir också effektivare om temperaturen på vattnet är lägre:
Om hetgasen som är ungefär 60 grader ut från bergvärmepumpen kyls ner till 55 grader istället för ner till 40 grader så tas endast 5 graders energi tillvara istället för 20 grader. Mycket av det låga värmeuttaget kompenseras förvisso av att pumpen/kompressorn går lättare men det blir ungefär som att köra bilen i trean i 110 km/h, det blir fler varv på allting. Genom att "växla upp till sexans växel" och alltså ha en lägre temperatur på radiatorvattnet sparar du alltså el till bergvärmepumpen, men du behöver fler eller större element - helst golvvärme.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.