Har ett problem.
Är helt okunnig om el (har jag bestämt mig för då det är skitläskigt), bor i lägenhet, har vad som verkar enfas. Har inte rört proppskåpet men det sitter en 16a propp i som förra hyresgästen lämnat efter sig. Totalt 8 proppar i skåpet.
Min spis beter sig märkligt. När jag vrider på en platta så blir den helvetes glödhet inom 5 minuter så plattan glöder ilsket rött och ojämnt (se bild, svårt att fånga rött på bild men den är röd, inte lila! ) för att efter en stund typ dö helt. Det går från stormkokning till nära på sjudning fast jag inte rört något reglage. Frustrerande många fina köttbitar som gått åt helvete då det inte går att förutsäga riktigt när detta plattdöende sker. Efter ett tag blir den plötsligt glödhet igen.
Spisen har blivit utbytt men samma problem kvarstår. Lägenhetselektriker verkar inte hitta något fel men något fel känns det ju som att det är ändå. Eller?
Fick rådet av hyresvärd att byta till 20a, men kan detta problem uppstå pga för svag säkring? Hjälp?!
Är helt okunnig om el (har jag bestämt mig för då det är skitläskigt), bor i lägenhet, har vad som verkar enfas. Har inte rört proppskåpet men det sitter en 16a propp i som förra hyresgästen lämnat efter sig. Totalt 8 proppar i skåpet.
Min spis beter sig märkligt. När jag vrider på en platta så blir den helvetes glödhet inom 5 minuter så plattan glöder ilsket rött och ojämnt (se bild, svårt att fånga rött på bild men den är röd, inte lila! ) för att efter en stund typ dö helt. Det går från stormkokning till nära på sjudning fast jag inte rört något reglage. Frustrerande många fina köttbitar som gått åt helvete då det inte går att förutsäga riktigt när detta plattdöende sker. Efter ett tag blir den plötsligt glödhet igen.
Spisen har blivit utbytt men samma problem kvarstår. Lägenhetselektriker verkar inte hitta något fel men något fel känns det ju som att det är ändå. Eller?
Fick rådet av hyresvärd att byta till 20a, men kan detta problem uppstå pga för svag säkring? Hjälp?!
Plattorna kan slå sig skeva om de börjar glöda sådär. Man ska alltid ha något som ska lagas/värmas på plattor som sätts på. Skeva plattor fungerar sedan sämre med dålig värmeöverföring till kastrullen eller stekpannan.
Hur ser effektregleringen ut på din spis? Hederlig mekaniskt vred eller någon elektronisk reglering. Blir plattan så röd på lägsta effekt också? Eller kör du bara på max effekt tills något överhettningsskydd slår av plattan? Och sedan max igen när plattan svalnat något?F Frallance skrev:
Gissar att det är så den är tänkt att fungera men läs igenom bruksanvisningen först. Sedan är väl det enklaste att bara fråga tillverkaren av produkten om det är något fel.
Om du bor i hyresrätt så är det hyresvärden som ansvarar för att spisen fungerar som den ska.
Om du bor i hyresrätt så är det hyresvärden som ansvarar för att spisen fungerar som den ska.
Det stog en stekpanna ovanpå men det är svårt att se färgen på plattan om stekpannan är ivägen 🫣J Josth skrev:
Vanliga vred, nej den blir inte så röd på 1an. ingen aning om något överhettningsskydd slår i. Jag måste ha den på full effekt, annars kokar inte vattnet upp 😬 den svalnar inte "något", det går som sagt från att stormkoka till att sjuda, sen börjar den om igen,vrider jag ner e siffra så gör den likadant fast inte lika extremt, dock bara om jag redan haft den på max. Har jag inte haft det så kokar inte vattnet upp ordentligt utan småbubblar bara.. Men fortfarande sjukt ojämn värme!optimizer skrev:
Jag har aldrig varit med om att en spis beter sig såhär 🤔 och som jag skrev, elektrikern har varit här men verkar inte hitta något fel..A avh67f skrev:
Men det är å andra sidan samma elektriker som påstod att anledningen till att kylen gick upp till 10+ och hetsade ner till -2 berodde på att det var sommar ute.. Så därför försöker jag söka lite info själv!
Klicka här för att svara