Byggahus.se

Varför dubbelgips?

1. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem
    Jag tänker lägga golvvärme på glespanel och funderar över inläggen om dubbelgips. Varför måste man använda dubbla lager gips? Gips upplever jag som ett bräckligt material, och som man inte gärna kliver på.
    Kan man lägga plastmatta ovanpå golvgipset, och tredje frågan, hur spacklar man skarvarna på golvgipset?
    Dumma frågor kanske, men inte för den som inte vet.

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 917 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Varför dubbelgips?

Gips är ett "dött" material som inte ändrar storlek vid temperaturförändringar. Det är därför lämpligt som underlag för kakel/klinker.

Dubbel hellimmad gips blir en mycket styv konstruktion och används därför ibland i golv. Gips hellimad på spånskiva blir också starkt och används på samma sätt.

Som du har noterat så har gips dock låg tålighet för punktlaster. Därför ska man inte lägga plastmatta på gips - du kan bara lägga ytskickt som fördelar punklaster över en större yta, tex trägolv, laminatgolv, parkett, klinker etc. Givet detta finns det heller ingen anledning att spackla skarvarna på gipset.

3. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Ok, då är jag med. Det innebär att för min del så blir det golvspånskiva ovanpå glesen, om jag nu bestämmer mig för plastmatta. Tack för svaret.

4. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem

Om man har spårat spångolv med golvvärmeplåt behöver man lägga gips mellan parkett golvet då ? fick med en tunn papprulle för att lägga mellan parketten. Hur skulle ni gjort ?

5. MathiasS

MathiasS

Medlem

En gipsskiva skulle ha en stegljudsdämpande funktion, men behövs inte. Jag har lagt glespanel med rör i och det blir bara gråpappen under parkettgolvet (näe, plast skall det vara också när man har golvvärme).

6. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem

Behöver man plasten ? används inte den bara när det är betonggolv ?

7. MathiasS

MathiasS

Medlem

Både Kärsh och Tarkett envisades med att man skulle lägga plast på rören och sedan gråpappen TROTS att vi pratar om ett mellanbjälklag i trä och uppvärmd källare. Man är extremt orolig för att man skall driva upp fukt i golvet underifrån. Plast kostar ju inte så mycket så dom lär få som dom vill hos mig iaf, även om jag inte ser nyttan med det.

8. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.