Byggahus.se

Varför drar min Thermia elpanna mycket ström?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har köpt ett hus och i huset ingick en Thermia Ept13 Elpanna vattenburen. Har märkt att den drar mycket el. Vad behöver man byta i maskinen för att den ska dra mindre el?

2. E
    Medlem Nivå 1
    Om du ska göra så att den drar mindre el så är det bara att sänka temperaturen i huset!

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Som sagt för att spara energi när man har en elpanna så är i princip det enda att sänka temperaturen och minska på varmvattenförbrukningen. Elpannor är mycket effektiva att omvandla elström till värmeenergi dom har i princip inga omvandlingsförluster.

4. A
    Medlem · Nivå 20
    Elpannan är inte mycket att göra åt. Det går att ersätta den med en värmepump och det går att med olika medel minska husets energibehov. Och som sagt sänka temperaturen i huset. Hur mycket drar den?

5. G
    Medlem Nivå 1
    Jag tänker mer på att det kanske är något fel på den och därför drar så mycket el, kanske man ska behöva byta ut reservdelar så som Elpatronen eller annat.

6. G
    Medlem Nivå 1
  7. useless
    Lök. · Nivå 25
    Om den drar ovanligt mycket el så blir det också ovanligt varmt inne. Vad har du för innetemperatur ?

• Laddar…
  8. G
    Medlem Nivå 1
    Stängde av den i Juni och elen bara rasa ner. Stor skillnad

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Givetvis. Det enda en elpanna gör är att dra just EL.

Byt till något med en värmepump i....

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 14
    Är elpatronen sönder så får du ingen värme alls, och då drar den heller ingen el. Hur varmt har du inomhus? Enda sättet att spara på elkostnaderna är att sänka temperaturen och använda mindre varmvatten.
    Hur mycket el förbrukar den?

11. useless
    Lök. · Nivå 25
    Hur värmer du huset när den är avstängd?

12. E
    Medlem · Nivå 23
    All el som pannan drar blir till varmvatten så att byta ut delar kommer inte att hjälpa.

13. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har vattenburna element och hade dem på under hela vintern i stort sett men ca 22-23 grader inne i huset

14. useless
    Lök. · Nivå 25
    Jag har också elpanna och ligger på 4-5000 kWh i månaden under vintern, så dina siffror ser helt rimliga ut.

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Och jag tycker INTE att förbrukningen ser särskild hög ut.