Byggahus.se
När jag flyttade till min nuvarande bostadsort gjorde jag upp med det kommunala bolaget om att betala el, vatten sopor etc en gång i kvartalet. Det dröjde inte många månader innan de sprang ifrån den överenskommelsen och skulle skicka månadsfaktura. Nu har de dessutom meddelat att de ska göra samma sak för en fritidsfastighet med obetydlig elförbrukning. Även telefon och internetleverantörer håller på med sådana dumheter, där kanske de är ute efter att få tolv chanser per år i st f fyra att få ut en ohemul förseningsavgift. (Jag har förståelse för att byggfirmor med manuell hantering och stora belopp kan behöva ta ut maximal förseningsavgift, stora företag med automatgenererade fakturor på småbelopp gör det av girighet för att de kan och för att den förra regeringen höjde taket). I dagens ränteläge måste ju ev ränteförluster vara mindre än de extra faktureringskostnaderna (alldeles gratis är ju inte automatgenereringen heller, efakturor kostar mer än man kan tro men påminnelse skulle ju kunna mailas). Om företagen vill jämna ut intäktströmmen kan de väl skicka olika kvartalskunder fakturan olika månader i kvartalet.

Erbjuder de bara en riktig efaktura som ramlar in hos banken så må det väl vara hänt med månadsfakturering. Värre med de som skickar en pdf eller något sådant i fakturaväg. Eller de som ska ha betalt den 24e eller typ 5e.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Anledningen till att alla nu fakturerar månadsvis är ändringen av skattereglerna som innebär att elbolagens frist för skatteinbetalningen nu räknas från leveranstidpunkten istället för faktureringstidpunkten. De måste alltså fakturera månadsvis för att få in pengar till skatteinbetalningen.

I praktiken är det alltså vår kära regering som bestämt detta. Bra va?

• Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Fler och fler kör på tätare fakturering..... är ett sätt att minska förluster och få ett bättre kassaflöde......

Som noterats tidigare finns det lösningar då utvecklingen går mot att hantera fakturor via Internetbank och automatisk betalning, framför allt också avveckla pappersfakturor.
Om du har Internetbank så titta på den funktionen och saknar du Internetbank överväga om att skaffa en.
Har du inte Internet så blir resan lite längre att göra, men autogiro finns ju som alternativ om det finns som alternativ.
Det bästa är att fokusera på att hitta lösningarna.

C
A AndersS skrev:
Tja, det lite tråkiga om man skall lyfta det till ett större sammanhang är när leverantören ensidigt fokuserar på att hitta lösningarna på sina behov och därmed tvingar kunden att fokusera på att hitta lösningarna på vad som indirekt är leverantörens behov. I synnerhet när kunden är bokföringsskyldig och det finns en inte helt oväsentlig kostnad kopplad till varje transaktion.

Tycker väl kanske inte att månatlig fakturering är så konstigt. För mig innebär det mindre risk för att missa en faktura.

Här har vi lite u-lands nivå på postutdelningen. City mail slumpar ut posten över området. Delar ut hela områdets post i typ 10 brevlådor, slumpartat. De gånger vår post hamnar hos någon som slänger den istället för att göra CityMail jobb så förlorar vi fakturor. Om man då vet att den kommer varje månad så är det enklare att efterlysa.

C cpalm skrev:
Tja, det lite tråkiga om man skall lyfta det till ett större sammanhang är när leverantören ensidigt fokuserar på att hitta lösningarna på sina behov och därmed tvingar kunden att fokusera på att hitta lösningarna på vad som indirekt är leverantörens behov. I synnerhet när kunden är bokföringsskyldig och det finns en inte helt oväsentlig kostnad kopplad till varje transaktion.
Helt rätt så kan det vara, men är det något jag inte kan påverka så fokuserar jag på lösning än att "bränna" energi på något som inte ger resultat. Generaliserar, men som företag/bokföring så kanske jag vill kunna fakturera oftare för upparbetade kostnader, t.ex. månadsvis, och på det sättet förbättra kassaflödet och själv bli fakturerad ett kvartal i efterskott, en annan sida av myntet.;)

C
A AndersS skrev:
Generaliserar, men som företag/bokföring så kanske jag vill kunna fakturera oftare för upparbetade kostnader, t.ex. månadsvis, och på det sättet förbättra kassaflödet och själv bli fakturerad ett kvartal i efterskott, en annan sida av myntet.;)
Visst, det blir lite sjukt bara med vissa fasta småkostnader där transaktionskostnaden vida överstiger själva fakturabeloppet och man gärna hade betalat ett år i förskott, men det brukar inte gå för sig tyvärr. Har man 10 sådana i ett företag så är det 120 fakturor att bokföra istället för 10. En ganska väsentlig skillnad.

C cpalm skrev:
Visst, det blir lite sjukt bara med vissa fasta småkostnader där transaktionskostnaden vida överstiger själva fakturabeloppet och man gärna hade betalat ett år i förskott, men det brukar inte gå för sig tyvärr. Har man 10 sådana i ett företag så är det 120 fakturor att bokföra istället för 10. En ganska väsentlig skillnad.
Visst är det så men förhoppningsvis tar du hänsyn till kostnad/tid i din prissättning för din administration.
Men nu blir det OT då vi skriver i ett konsumentforum och som vanlig privatperson har man inte det kravet.

A AndersS skrev:
Som noterats tidigare finns det lösningar då utvecklingen går mot att hantera fakturor via Internetbank och automatisk betalning, framför allt också avveckla pappersfakturor.
Om du har Internetbank så titta på den funktionen och saknar du Internetbank överväga om att skaffa en.
Har du inte Internet så blir resan lite längre att göra, men autogiro finns ju som alternativ om det finns som alternativ.
Jag har internetbank och efaktura men jag vill gärna spara efakturorna och då blir det en del pyssel. Har man långsam internetuppkoppling tar det också tid eftersom t.ex. Laänsförsäkringar bank ska ha så många knapptryckningar med mellanliggande väntetider. De har gjort om systemet ett antal gånger och för varje gång krävs allt mera bandbredd.

F FGLIN skrev:
Jag har internetbank och efaktura men jag vill gärna spara efakturorna och då blir det en del pyssel. Har man långsam internetuppkoppling tar det också tid eftersom t.ex. Laänsförsäkringar bank ska ha så många knapptryckningar med mellanliggande väntetider. De har gjort om systemet ett antal gånger och för varje gång krävs allt mera bandbredd.
With all due respect. Såååå lång tid kan det omöjligen ta. Jag hade koppar ADSL i början av 2000talet och upplevde då INTE va du säger nu. Det kan inte vara din egen dator som spökar, min gör det var 5år (cirka) ocj tvingar mig till uppgradering.

Jag har hellre e-faktura en gång i månaden än kvartalsfakturor.

F FGLIN skrev:
Om dina problem är bandbredd kan jag inte svara på men internetbankerna är inte krävande så det kan var något lokalt hos dig som också påverkar, däremot att bandbreddsbehovet rent generellt ökar det stämmer helt och hållet i vår digitala värld.
Och du sätter själv fingret på det, dvs att dina krav ökar på att det ska gå snabbt och det som jag/du har accepterat tidigare inte längre är "tillräckligt" bra. Oftast är det inte medvetet utan man har anpassat sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.