Byggahus.se

Varför denna ensidiga design av hemmabiosystem?

1. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem
    Kolla in denna:http://www.jvc.se/product.php?id=TH-A55&catid=100021

2. B
    Medlem · 443 inlägg

Bergling

Medlem

Re: Varför denna ensidiga design av hemmabiosystem

Små "allt-i-ett" paket är ju hyffsat möblerbara på vägg. Kanske inte på "högkant", men en en inte allt för stor hylla kan ju bli snyggt också.

Tyvärr är det ju så när det gäller Hi-Fi och hemmabio, att apparater med prestanda blir ganska stora, även om digitala förstärkare är på frammarsch.

Själv skulle jag inte vilja ha ett system där allt sitter ihop (möjligtvis i sovrummet) och ser därför inte detta som ett problem. Dock tror jag att det kommer att komma mer och mer "lifestyle"-anläggningar likt B6O i en snar framtid.

3. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Jag tycker det är konstigt att de inte kan tillverka en bra kompaktstereo som inte är samma standardmått som de som togs fram på 60-talet. En bilstereo kan de göra hur rafinerad o lite som helst, men en hemma-stereo måste tydligen ha gigantiska yttermått. Dessutom är det otroligt mycket luft i dem när du skruvar av höljet.

Nu har det börjat komma en del kompakta apparater, men det borde komma mer, som håller hög klass. :-/

4. B
    Medlem · 443 inlägg

Bergling

Medlem

Dock är det ju så, med dagens förstärkarteknologi, att om man vill ha hög effekt och bra kvalitet, så blir det stora spolar och stora lådor som behöver bra ventilation. Det är ju inte så att förstärkartillverkarna bygger stora apparater för att det är kul.

Sedan skall man ju inte förakta det faktum att branschen enats om dagens format på videobandspelare, dvdspelare och förstärkare, och därmed satt normen för alla tillverkare av TV-bänkar och stereorack. Skulle formatet helt plötsligt ändras blir det en stor omställning även för möbelbranschen.

5. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Möbeltillverkarna har verkligen inte lyckas göra vackra möbler till stereoprylar.

Jag är medveten om att riktigt bra saker kräver storlek, detta gäller ju även högtalare. Fast ändå är det så att det finns ett par tillverkare som lyckas ändå. Exempelvis Bose. OK smaken är som baken, vissa tycker att det låter skit, jag tycker det låter bra. Bose trycker in sin förstärkardel i basen, som du dessutom kan "gömma" undan så att den inte syns. Dessutom har de en radiokontrollerad fjärrkontroll så att stereon inte behöver synas förjämnan. Den kan stå i ett skåp o du kan ändå kontrollera den, det fungerar inte med fjärrkontroller som använder ljus.

Pioneer hade en stereo där delen som behövde synas endast var en display samt fjärrkontrollmottagare. Skitsmart lösning, resten kan ju vara dolt.

Vad jag vill säga är att det finns lösningar, men branchen är inte tillräckligt inovativ inom de områdena.

6. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

Eller så har branschen insett att de säljer mer prylar till freaks som jag själv... som gärna ser att grejerna både syns och tar plats :D

7. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Försök hitta en möbel som passar perfekt till en stereo/hemmabioapparat som *inte* följer 44cm-bredd-standarden!

Jag hade ren flax, en väldigt bred philips reciever från 70-talet (säkert 60 cm bred om inte mer) passade exakt på bredden i en ikeamöbel, också från 70talet, som en släkting haft. DET VAR REN TUR! Normalt är det stört omöjligt att få tag på möbler som passar till smalare apparater. Man får leva med att det blir tomrum mellan apparat och möbel, och det är FULT.

Du måste inte ha hemmabioapparaterna just vid tv'n, du kan lika gärna ha dem invid soffan eller liknande. Ställ dem i ett skåp (men se till att ventilationen är bra kring stärkaren) om du vill slippa se dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.