Köpte nyligen en Takspot från Clas Olsson men har ingen ström i taket på Friggan. Köpte jordad sladd och jordad sladdströmbrytare (enpolig) och satte in i det jordade vägguttaget. Lampan lyser men sladdströmbrytaren funkar inte - det lyser hela tiden. Varför? Behövs 2-polis brytare? Får en amatör koppla på den isf. ?
Javajohan
Javajohan
Moderator
· Stockholm
· 53 924 inlägg
Det finns bara två möjligheter, antingen har du kopplat fel, eller så har du fått två trasiga brytare, vilket vore extremt osannolikt.
Lägg upp bild där vi ser hur du har kopplat.
Lägg upp bild där vi ser hur du har kopplat.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 143 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 143 inlägg
Vet du skillnaden på fas, nolla och jord? Det är det första, annars blir det svårt att göra rätt. Du säger att du trippelkollat och det är rätt. Beskriv dina tankegångar på hur du kopplade så kan vi hjälpa dig vidare efter det.
Det är viktigt att du förstår vad som blivit fel.
Det jag kan säga direkt är att du skadat isoleringen på kablarna så det måste du göra om. De kablar som ska kopplas förbi ska gå längs den yttre kanten på brytaren, där det finns hållare. Detta för att separera de olika kablarna så att det inte är som nu där den bruna ledaren ligger direkt emot plinten du anslutit jorden till.
Det är viktigt att du förstår vad som blivit fel.
Det jag kan säga direkt är att du skadat isoleringen på kablarna så det måste du göra om. De kablar som ska kopplas förbi ska gå längs den yttre kanten på brytaren, där det finns hållare. Detta för att separera de olika kablarna så att det inte är som nu där den bruna ledaren ligger direkt emot plinten du anslutit jorden till.
Bästa svaret

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 143 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 143 inlägg

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 143 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 143 inlägg
Fungerar…fungerar icke… Nu FUNKAR det!MultiMan skrev:
Tack för den pedagogiska hjälpen! Så tacksam! Kollade upp videon. Brytaren där hade lite annan konstruktion och det var jag som tolkade bilden fel. Alltså mitt fel…igen.
Man kan tro att det är jag som är på lyset😊
Fantastisk funktion det här!
Tacksam Javajohan.