Byggahus.se

Varför bryr sig inte kommunen?

1. T
    Medlem Nivå 4
    Jag mejlade kommunen om en fråga för ett halvår sedan men det har inte hänt någonting. Scenariot är följande. En rak gata, på höger sida om gatan går en bullervall, på andra sidan ligger radhus. Där gatan tar slut var förut en stenlagd gång så man kunde gå igenom. Nu har den som bor i sista radhuset på gatan satt upp ett gunnebostaket på 1,5m och planterat en häck med tuijor mitt för gången ner mot bullervallen så man inte kan gå där längre. Mao. så har denne gjort detta på kommunal mark, troligtvis för att slippa gående utanför sin tomt.
    Min fråga är om nån vet hur kommunen ställer sig till sånt här, är det skit samma?

2. MB77
    Medlem Nivå 11
    Ring till kommunen, då får du ju svar direkt.

3. L
    Medlem · Nivå 8
    E-post är kanske inte det bästa sättet ifall man vill ha svar. Ett 'riktigt' brev har nog större chans att lyckas. Har man lite otur så klassas ens e-post som skräppost eller så faller det mellan stolarna alternativ glöms bort.

Men det enklaste är väl att ringa kommunen och fråga hur de hanterat ditt ärende.

4. B
    Allvetare · Nivå 14
    Vem är det du mejlat på kommunen? Jag kan tänka mig att det lätt faller mellan stolarna på å ena sidan mark-och exploateringskontoret (som sköter t.ex avtal och markupplåtelse) och å andra sidan bygglov, som bl.a. ska hålla efter olovliga byggen.
    Mitt råd är att kontakta båda och kräva svar, och en kopia till politikerna som sitter i stadsbyggnadsnämnden.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är du säker på att de i det "sista" radhuset inte har satt staketet på sin tomt.
    Vilket de väl har all rätt att göra.

Knacka på och fråga! Eller pratar ni grannar i radhuslängan inte ens med varandra?

6. T
    Medlem Nivå 4
    Njaea, grejen är att jag inte ställde en fråga utan snarare påpekade att någon hade tagit sig friheten att ta några 100m2 av kommunal mark i anspråk och "gjort" detta till sin tomt. Ett halvår senare står staketet och häcken fortfarande kvar, det var därför jag undrade om nån har erfarenhet av hur en kommun ställer sig till sånt här. Är det allra längst ner på priolistan? En tomt i området kostar från 3000kr/m2 så man har ju i princip lagt beslag på några 100.000 i markvärde där man anlagt gräsmatta osv.
    Jag ligger inte sömnlös om nätterna för detta, jag blev bara så jädra paff när vi var ute och promenerade och plötsligt var det stopp där man alltid har kunnat gå förut. Så jag slängde iväg ett mail men inget har hänt.

7. T
    Medlem Nivå 4
    Jag bor inte i nått av dessa radhusen, och nej, det är kommunal mark där, 100% säker.

8. B
    Allvetare · Nivå 14
    Nu när Hitta har en kartbild som visar fastighetsgränser överlagrade på flygbilder, kan vem som helst roa sig med att leta igenom sitt grannskap och se vilka som roffat åt sig av kommunal mark. Jag lovar, det är ganska vanligt! Om kommunen ville ta i med hårdhandskarna kunde man nog få in en del böter, men jag tror inte politikerna vill bråka med väljarna över vad de ser som "småsaker". Finns säkert några som har lite mer stake än andra förstås.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ursäkta, då missförstod jag det där snirkliga tecknet i slutet på din trådstart.

• Laddar…
  10. haavard
    Medlem Nivå 11
    På en holme här utanför hade de med sommarstuga en bit bort satt upp skyltar med "privat område/ankring förbjuden". Olagligt eller ej, men jag tog mig rätten att plocka bort dem. Jag gör nog samma sak om det plötsligt står ett staket där det inte skall vara något...
    (Fast han kan ju kanske ha arrenderat mark av kommunen - så bäst att undersöka innan du gör nåt.)

• Laddar…
  11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Påminner om ett gammalt Cortége-program (Hela Göteborgs hamn är fullt med skyltar "Ankring förbjuden"):

Kal: Osbon, vet du varför ankorna alltid simmar på rad?
    Osbon: Naj det vet jag inte, varför gör de det?
    Kal: Ankring förbjuden vet du la :wow:

Ursäkta tramset :surprised:

• Laddar…
  12. P
    Medlem · Nivå 8
    Det finns ju också väldigt gott om "cykelparkering förbjuden"-skyltar som inte har något berättigande. Men många följer ju dem, så de fyller säkert sitt syfte för den som satt dit skylten.