Byggahus.se

Varför brinner inte golvbetongen?

1. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Har köpt Kiilto Floorfiller som ska vara "gångbar" efter 2 timmar och brinna på 2 dygn enligt instruktionerna. Jag har blandat 6 säckar enligt instruktion och blandat väl (tycker jag i alla fall).
    Den har nu legat i tre dygn (drygt) och jag kan fortfarande trycka märken med tummen i den.

Hinken jag blandade i var ny. Lite gamla torkade rester av vanlig betong på vispen och kommunalt vatten från kran och prime'ad betongplatta under...

Kan "gammal" betong bete sig så eller har jag missat med något?
    (inköpt på lokala byghandeln där jag misstänker att säckarna legat läääänge)

2. A
    Medlem · Nivå 8
    Det finns enbart en sak jag kan komma på. Det måste vara fel på cementen, kanske gammal. Vet flera som haft problemet med betong som inte brinner, trots att de testat att blanda på flera sätt.
    Cement/cementbruk, kan man normalt blanda precis hur som helst, och den brinner ändå. Dock med skiftande styrka.

3. M
    Medlem · Nivå 10
    Har haft gammalt fallbyggnadsbruk som inte stelnat som det ska (LIP245) pga ålder så något händer definitivt över tiden med specialcement

4. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Hade en påse snabbruk 15 min som stått i 2 år oöppnad, det hände ingenting, fick skrapa bort det igen, läste på påsen "Lagringstid 6 månader"

5. L
    Medlem · Nivå 11
    Man måste tyvärr alltid kolla bäst-före datum som står på säckarna. Det är många försäljningsställen som inte har koll på detta.

6. O
    Medlem Nivå 12
    Hade liknande problem med Webers flytspackel för ett par år sedan. Det visade sig att de levererade säckarna hade en utgångstid som var utgången. Efter diskussioner direkt med Weber så bekräftade dom att sådana saker kunde hända med gamla säckar men att processen normalt fortsatte ändå. Vi löste det med att öka värmen i rummet som fick igång processen och tydligast var det i de delar av golvet som var kallast och närma utgångar och väggar.

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    OK, tack för svar. Jag har tyvärr inte säckarna kvar så jag kan kolla men de var rejält dammiga och låg på sidan av allt annat i ett "uteskjul" på byggmarknaden. Det är nog inte minusgrader i skjulet men dock kallt på vintrarna så jag misstänker nog ålder då.
    Nu efter lite över fyra dygn börjar den hårdna men jag kan fortfarande skrapa ytan med t.ex. skruvmejsel... :(

8. E
    Medlem · Nivå 11
    Höj temperaturen i utrymmet.

9. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jo, jag satte en liten 2kW byggfläkt och plastade runt igår kväll och nu är det stenhårt. Sista gången jag öppnar en säck betong utan att titta på datummärkning!

• Laddar…