Hej! Har ett äppelträd Alice som jag planterade för 2 år sedan, vuxit jättebra och rotat sig fint, iår har den tappat de flesta bladen och de kvarvarande knopparna och bladen är bruna och knappt utslagna, vad har hänt? Högst upp på toppen verkar det växa som mest men längre ner händer ingenting? Funderar själv på att eftersom vi har kompakt lerjord på baksidan om vatten blivit stående under vårvintern och rötterna ruttnat, men förra året var det lila blött och så växte den fint.

• Gren av äppelträd 'Alice' med bruna, knappt utslagna knoppar och få blad, indikation på möjlig rotröta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äppelträdstam med tecken på sjukdom eller skada och en suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Gren av ett äppelträd med sparsamma knoppar och bruna blad som tyder på hälsoproblem, mot bakgrund av gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gren av ett äppelträd med några få unga, delvis bruna blad och knoppar mot suddig gräsmatta.
    Skapa konto
  • Close-up av ett ungt äppelträd med bruna skadade blad och knoppar, hälsa bekymmer, i en solig trädgård.
    Skapa konto
F Fishrockfat skrev:
Hej! Har ett äppelträd Alice som jag planterade för 2 år sedan, vuxit jättebra och rotat sig fint, iår har den tappat de flesta bladen och de kvarvarande knopparna och bladen är bruna och knappt utslagna, vad har hänt? Högst upp på toppen verkar det växa som mest men längre ner händer ingenting? Funderar själv på att eftersom vi har kompakt lerjord på baksidan om vatten blivit stående under vårvintern och rötterna ruttnat, men förra året var det lila blött och så växte den fint.
Glömde tillägga att på bild 2 fick jag en skada när jag planterade trädet, är det fruktträdskräfta man ser?

Nu är inte jag proffs, men ett träd som är relativt nyplanterat med den skadan hade jag sett som ”dött” och satt något nytt.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.