Byggahus.se

Varför blir våra kopparör till dricksvattnet svarta??

1. D
    Medlem Nivå 1
    Såg idag att kopparrören som sitter efter pumpen och som går till vårt dricksvatten har blivit svarta på utsidan. Vad kan detta bero på? Har inte sett att det varit så tidigare så det måste ha bildats nu senaste halvåret. :confused:

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Har du ändrat någonting på rörsystem eller elsystem? Eller ventilationen i rummet där rören finns?

3. P
    Medlem Nivå 7
    Rören blir kalla av vattnet, som då blir fuktiga av kondens, och fuktigheten gör att rören oxiderar. Helt normalt alltså!

4. T
    Medlem Nivå 4
    Hur svarta blir de? Jag drog rör på en bondgård för ett tag sedan; då blev rören svarta, typ svarteloxerat, efter att ha legat nåt dygn. Såg riktig mysko ut. Jag är ingen kemist, men jag tror att kopparen reagerade med gaserna från kogödslet eller nåt annat i luften.

5. X
    Renoverare · Nivå 10
    Helt normalt, koppar oxiderar!

6. T
    Medlem Nivå 4
    Lägg upp en bild på rören.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Precis som toto1 skriver blir kopparrör på bondgårdar med kor, väldigt svarta fort.

Ammoniak en som gör det?

I normala installationer blir inte kopparrören svarta bara för dom sitter på inkommande vatten som kondenserar.

8. S
    Medlem · Nivå 11
    När koppar oxiderar kan det bilden en av två olika oxidföreningar. Den ena är röd och den andra är svart. Det som skiljer är förhållandet mellan koppar- och syreatomer. I den röda har två kopparatomer bundit sig till en syreatom och i den svarta är en av varje. Det är en fullt normal kemisk reaktion och inget att oroa sig av. I vanlig torr luft går det långsammare än i en fuktig och lite sur miljö. Att koppartak blir gröna och inte svarta eller röda beror på att det utanpå kopparoxiden bildas ytterligare ett skikt av olika kopparhydroxidföreningar.