Hejsan!

Är det nån här som kan förklara för mig om varför det blir såhär längst kanterna och bakom toa stolen? Längst kanten till höger blir det ibland blöt men sen försvinner det! Är det fukt skada eller mögel!

• Grått klinkergolv och en metallrörsinstallation vid en badkarskant där det ibland uppstår fukt längs med golvkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
namnbyte
Vet inte om kalk kan bäras i ånga? Isåfall skulle jag tippa på att du har rätt mycket kalk i vattnet, och det där kommer från kondens vid dusch osv som runnit neråt

• Gilla
Nicro
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vet inte om kalk kan bäras i ånga? Isåfall skulle jag tippa på att du har rätt mycket kalk i vattnet, och det där kommer från kondens vid dusch osv som runnit neråt
Jag kan absolut ingenting om det här, har nyligen köpt kedjehuset! Men är det en skada som behöver åtgärdas eller vad kan jag göra?

Jag tror inte det är en skada utan helt enkelt smuts som kan tas bort med lite skrubbande och rengöringsmedel.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag tror inte det är en skada utan helt enkelt smuts som kan tas bort med lite skrubbande och rengöringsmedel.
saken är att det kom fram två vatten fläckar längts kanten på höger sidan som sen försvann några dagar senare, och duschen ligger typ 2 meter från dom två fläckarna som kom fram så det kan inte vara vatten från duschen så jag undrar vad det kan vara!

M Mahhee skrev:
Är det nån här som kan förklara för mig om varför det blir såhär längst kanterna och bakom toa stolen?
Det är pga av kondensvatten från kallvattenröret till toaletten.

En toalett matas med kallvatten som kyler det chromade vattenröret & ju mer man spolar ju kallare blir röret, & när varmare luft träffar röret så uppstår daggpunkt dvs fukten i luften faller ut som vattendroppar.

Och eftersom det är bristfällig ventilation (luften står stilla) just bakom toalettstolen, så torkar inte/ventileras inte fukten bort.

Svårt det där & ända sättet är nog att torka varannan dag eller isolera röret, eller skapa luftcirkulation.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J jawen skrev:

En toalett matas med kallvatten som kyler det chromade vattenröret & ju mer man spolar ju kallare blir röret, & när varmare luft träffar röret så uppstår daggpunkt dvs fukten i luften faller ut som vattendroppar.

Och eftersom det är bristfällig ventilation (luften står stilla) just bakom toalettstolen, så torkar inte/ventileras inte fukten bort.

Svårt det där & ända sättet är nog att torka varannan dag eller isolera röret, eller skapa luftcirkulation.
Tack så mycket för ditt svar! jag har en jätte bra ventilation i badrumet som startas automatisk av sig själv när man duschar och när det är fuktigt eller nåt i badrumet.

det kan inte vara så att det är nån vattenskada under klinkers eller nåt med tätsikt?

M Mahhee skrev:
Tack så mycket för ditt svar! jag har en jätte bra ventilation i badrumet som startas automatisk av sig själv när man duschar och när det är fuktigt eller nåt i badrumet.
Fläkten får inte luften bakom toalettstolen att cirkulera.
En badrumsfläkt sitter högt plus att varm luft stiger, så du får ut duschångan/fukten från den övre halvan av badrummet samt från dörren i full höjd, men inte bakom toalettstolen.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Fläkten får inte luften bakom toalettstolen att cirkulera.
En badrumsfläkt sitter högt plus att varm luft stiger, så du får ut duschångan/fukten från den övre halvan av badrummet samt från dörren i full höjd, men inte bakom toalettstolen.
så du tror inte att det kan vara nån skada under klinkers eller nåt med tätsikt? det är det jag har oroat mig mest för :(

M Mahhee skrev:
så du tror inte att det kan vara nån skada under klinkers eller nåt med tätsikt? det är det jag har oroat mig mest för
Nej det tror jag ABSOLUT inte, det blir helt andra symptom då. (jag har jobbat med fuktskador)
Så koppla av & se till att torka upp med jämna mellanrum bara, speciellt när man spolar oftare.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej det tror jag ABSOLUT inte, det blir helt andra symptom då. (jag har jobbat med fuktskador)
Så koppla av & se till att torka upp med jämna mellanrum bara, speciellt när man spolar oftare.
känner mig mycket lugnare nu faktiskt! Tack så jätte mycket igen för hjälpen! :)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
M Mahhee skrev:
känner mig mycket lugnare nu faktiskt! Tack så jätte mycket igen för hjälpen!
Du vet, när mögel eller liknande kommer på ytan, så kommer det från "problem" UPPIFRÅN inte underifrån 😉

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
J jawen skrev:

Håller med. Fläckarna följer röret exakt, så det droppar från röret som alltså samlar på sig all fukt från luften.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fläckarna är av kalktyp och kommer från vattnet från duschen med stor sannolikhet.

Skrapa av golven med golvskrapa efter var dusch om det inte är en kabindusch, och i fallet kabindusch att skrapa väggarna med fönsterskrapa - detta för att minska vattenmängden på golvet och väggen totalt i rummet som med tiden måste torkas upp - och samtidigt skrapa ytan så att inte kalk byggs upp med tiden av kalket som finns i vattnet.

Rengör ytan med pH-mässigt surt badrumsrengöring eller blaska på med ättiksyrelösning på just fläckarna (men helst inte på fogarna på klinkern) var gång du städar av rummet så kommer de efterhand försvinna och undvika att nya byggs upp med tiden.

Du har förvisso fläkt som startar när du vistas i rummet - men hur länge går den efteråt ( vattendroppar och pölar på golv tar ganska lång tids på sig innan de torkar upp och ger också kalkfläckar kvar ) och är det varierande varvtal på fläkten - en del modeller av tex PAX-fläkt har en grundfart (lagom för hushållets ventilation) och en högfart som aktiveras när ljuset tänds och/eller luftfuktigheten höjs.

J
Njae, hjälper knappast att torka golven då det stora problemet är utrymmet bakom toastolen. Om man vill slippa gnugga där så ofta så är troligen det smartast att isolera röret så att kondensen inte samlas där.

• Gilla
Mahhee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.