Hejsan!
Är det nån här som kan förklara för mig om varför det blir såhär längst kanterna och bakom toa stolen? Längst kanten till höger blir det ibland blöt men sen försvinner det! Är det fukt skada eller mögel!
Är det nån här som kan förklara för mig om varför det blir såhär längst kanterna och bakom toa stolen? Längst kanten till höger blir det ibland blöt men sen försvinner det! Är det fukt skada eller mögel!
Redigerat:
Jag kan absolut ingenting om det här, har nyligen köpt kedjehuset! Men är det en skada som behöver åtgärdas eller vad kan jag göra?namnbyte skrev:
saken är att det kom fram två vatten fläckar längts kanten på höger sidan som sen försvann några dagar senare, och duschen ligger typ 2 meter från dom två fläckarna som kom fram så det kan inte vara vatten från duschen så jag undrar vad det kan vara!V vectrex skrev:
Det är pga av kondensvatten från kallvattenröret till toaletten.M Mahhee skrev:
En toalett matas med kallvatten som kyler det chromade vattenröret & ju mer man spolar ju kallare blir röret, & när varmare luft träffar röret så uppstår daggpunkt dvs fukten i luften faller ut som vattendroppar.
Och eftersom det är bristfällig ventilation (luften står stilla) just bakom toalettstolen, så torkar inte/ventileras inte fukten bort.
Svårt det där & ända sättet är nog att torka varannan dag eller isolera röret, eller skapa luftcirkulation.
Tack så mycket för ditt svar! jag har en jätte bra ventilation i badrumet som startas automatisk av sig själv när man duschar och när det är fuktigt eller nåt i badrumet.J jawen skrev:Det är pga av kondensvatten från kallvattenröret till toaletten.
En toalett matas med kallvatten som kyler det chromade vattenröret & ju mer man spolar ju kallare blir röret, & när varmare luft träffar röret så uppstår daggpunkt dvs fukten i luften faller ut som vattendroppar.
Och eftersom det är bristfällig ventilation (luften står stilla) just bakom toalettstolen, så torkar inte/ventileras inte fukten bort.
Svårt det där & ända sättet är nog att torka varannan dag eller isolera röret, eller skapa luftcirkulation.
det kan inte vara så att det är nån vattenskada under klinkers eller nåt med tätsikt?
Fläkten får inte luften bakom toalettstolen att cirkulera.M Mahhee skrev:
En badrumsfläkt sitter högt plus att varm luft stiger, så du får ut duschångan/fukten från den övre halvan av badrummet samt från dörren i full höjd, men inte bakom toalettstolen.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
så du tror inte att det kan vara nån skada under klinkers eller nåt med tätsikt? det är det jag har oroat mig mest förJ jawen skrev:
Nej det tror jag ABSOLUT inte, det blir helt andra symptom då. (jag har jobbat med fuktskador)M Mahhee skrev:
Så koppla av & se till att torka upp med jämna mellanrum bara, speciellt när man spolar oftare.
Håller med. Fläckarna följer röret exakt, så det droppar från röret som alltså samlar på sig all fukt från luften.J jawen skrev:Det är pga av kondensvatten från kallvattenröret till toaletten.
Fläckarna är av kalktyp och kommer från vattnet från duschen med stor sannolikhet.
Skrapa av golven med golvskrapa efter var dusch om det inte är en kabindusch, och i fallet kabindusch att skrapa väggarna med fönsterskrapa - detta för att minska vattenmängden på golvet och väggen totalt i rummet som med tiden måste torkas upp - och samtidigt skrapa ytan så att inte kalk byggs upp med tiden av kalket som finns i vattnet.
Rengör ytan med pH-mässigt surt badrumsrengöring eller blaska på med ättiksyrelösning på just fläckarna (men helst inte på fogarna på klinkern) var gång du städar av rummet så kommer de efterhand försvinna och undvika att nya byggs upp med tiden.
Du har förvisso fläkt som startar när du vistas i rummet - men hur länge går den efteråt ( vattendroppar och pölar på golv tar ganska lång tids på sig innan de torkar upp och ger också kalkfläckar kvar ) och är det varierande varvtal på fläkten - en del modeller av tex PAX-fläkt har en grundfart (lagom för hushållets ventilation) och en högfart som aktiveras när ljuset tänds och/eller luftfuktigheten höjs.
Skrapa av golven med golvskrapa efter var dusch om det inte är en kabindusch, och i fallet kabindusch att skrapa väggarna med fönsterskrapa - detta för att minska vattenmängden på golvet och väggen totalt i rummet som med tiden måste torkas upp - och samtidigt skrapa ytan så att inte kalk byggs upp med tiden av kalket som finns i vattnet.
Rengör ytan med pH-mässigt surt badrumsrengöring eller blaska på med ättiksyrelösning på just fläckarna (men helst inte på fogarna på klinkern) var gång du städar av rummet så kommer de efterhand försvinna och undvika att nya byggs upp med tiden.
Du har förvisso fläkt som startar när du vistas i rummet - men hur länge går den efteråt ( vattendroppar och pölar på golv tar ganska lång tids på sig innan de torkar upp och ger också kalkfläckar kvar ) och är det varierande varvtal på fläkten - en del modeller av tex PAX-fläkt har en grundfart (lagom för hushållets ventilation) och en högfart som aktiveras när ljuset tänds och/eller luftfuktigheten höjs.