Byggahus.se
Ballingslöv skriver att de har "millimeterprecision" vad nu det i praktiken ska anses innebära?

Viktigare än skåpbredden är ju att måtten nedtill och upptill är lika. Det är detta jag har problem med. Eftersom samtliga stommar är 1-1.5mm smalare vid bänkskivan jämför med vid sockeln vrider sig hela skåpraden när de skruvas ihop. Om vissa varit bredar upptill hade det ju jämnat ut sig men nu sammanfaller felet.

Har man sedan som jag anslutande högskåpssidor kommer felet att bli ca 3ggr så stort mellan sockel högskåp och takanslutning överskåp.

B Bele skrev:
Har köpt kökskåp med färdigmonterade stommar. De ser raka ut innan montering. Har varit mycket noggrann med att kila i bakkant så att de står vertikalt i lod i framkanten. Började med att även loda in hörnskåpets sidor i lod, men redan vid nästa skåp blir det en vridning så att hörnet ut mot skåpens framsida viker inåt, alltså mot de redan monterade stommarna.

Vad kan det bero på?
Jag har lagt kilar även bakom bakkantlisten just för att jag inte ska dra stommen sned men något blir uppenbarligen inte rätt. Kanske blir det alltid så att stommarna lutar? Eller är det så att jag borde dra ihop skåpstommarna även i bakkant tro? Nu är de bara skruvade i framkanten.
Hur löste du det?, har samma problem just nu. Blir galen!

Skåpleverantören bytte ut dem efter att själva varit på plats och kontrollmätt. Tog tyvärr ett antal veckor för att få ny leverans.

B Bele skrev:
Skåpleverantören bytte ut dem efter att själva varit på plats och kontrollmätt. Tog tyvärr ett antal veckor för att få ny leverans.
Aha ok, så det var fel på skåpen. Tack för snabb svar!

Har precis samma problem just nu, hade vägt av hela raden med 3 skåp med laser och lod så dem stod på en gemensam rak klack i bakkant men vid ihopskruvning skevar dem till sig sådant att luckorna på skåpen
inte kan komma rakt.
Mätte också upptill/nedtill fram/bak och kunde se spridning i mått vilket förklarar skevheten.
Det rörde sig om 1-1,5mm.
Jag var tvungen att ta bilder hur jag mätte och skicka in till butiken, men trots detta fick jag nu veta
att min reklamation ej godkändes då det är inom spec.
Killen i butiken menade att Bällingslöv hade +-2mm tolerans.
Vidare menade han att en profesionell hantverkare kan trolla bort problemet - med vadå undrar man
fogmassa, shimsar å annan skit.
Jag kan kapa rakare snitt full på min kap/gersåg i regnet mitt i natten
När man köper kök ska man se till att det står i köpekontraktet att måttavvikelser större
än +-0,1mm ej får förekomma på speciellt stommar då det annars ger huvudvärk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.