Byggahus.se

Varför blir bänkskåpen sneda när jag skruvar fast dem?

1. B
    Medlem Nivå 4
    Har köpt kökskåp med färdigmonterade stommar. De ser raka ut innan montering. Har varit mycket noggrann med att kila i bakkant så att de står vertikalt i lod i framkanten. Började med att även loda in hörnskåpets sidor i lod, men redan vid nästa skåp blir det en vridning så att hörnet ut mot skåpens framsida viker inåt, alltså mot de redan monterade stommarna.

Vad kan det bero på?
    Jag har lagt kilar även bakom bakkantlisten just för att jag inte ska dra stommen sned men något blir uppenbarligen inte rätt. Kanske blir det alltid så att stommarna lutar? Eller är det så att jag borde dra ihop skåpstommarna även i bakkant tro? Nu är de bara skruvade i framkanten.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bele,
    det är naturligtvis så att du inte har lyckats ordna ytorna som skåpen står på och skruvas mot helt vinkelräta/vågräta/lodräta i alla plan.

Om du drar lite försiktigt när du skruvar och samtidigt mäter med vattenpasset borde du se var det rör sig.
    Och då kan du kanske börja förstå varför, och rätta till det.

Det skall inte behövas att skruva ihop skåpen i bakkant.

Ge inte upp bara.
    Det finns inga genvägar till det perfekta köket!

3. C
    Medlem · Nivå 11
    När du skruvar skåpen i väggen och den inte är helt rak blir det så, skruva ihop flera stommar innan du skruvar i väggen, när du drar stommarna i väggen var vaksam så du ser vad som händer och kila bakom om det är snett.Överskåpen blir lite besvärligare men häng det första men dra det inte för hårt sedan lyfter du upp nästa som du nyper med enhandstving och använder koppelskruvarna därefter fäster du skåp nr två i väggen och drar fast skåp nr ett sedan fortsätter du med skåp nr tre på samma sätt.Givetvis så har du en rak bräda eller regel som sitter 100 i våg på väggen som du ställer skåpen på gäller både bänk och väg skåp.

4. B
    Medlem Nivå 4
    KnockOnWood: Jovisst det tänkte jag också men det är just det jag varit extremt noggrann med. Väger av med Hultafors MST180 och vrider skåpbenen med mikrometerprecision. Har satt bakkantsstödet med bättre precision en stommarnas egen bakkant. Mäter av väggen med långpasset innan montering av varje skäpstomme och passar in med lumppappstjocklek och uppåt för att få kanten i lod.

Redigerat 3 feb 2013 18:05
  5. B
    Medlem Nivå 4
    Cecar33: I vilken led menar du att väggen är sned när det blir så?

6. C
    Medlem · Nivå 11
    Vet inte vad din vägg består av men det kan vara bulor och snedda av på flera håll det är nästan bara väggar byggda med plåtreglar som är raka men även dom kan givetvis vara buktiga. Har du en enkel laser så lägg den efter väggen så syns det eller nu när det är mörkt släck ner och lägg på ett släpljus så kanske du ser bättre

7. B
    Medlem Nivå 4
    Nej det finns inga raka och plana väggar. För att utesluta att skevheten uppkommer av av detta vägde jag av båda skåpstommens beröringspunkter med vattenpasset innan montering. Jag mätte även vinkeln i hörmet och får ingen mätbar skevhet i 90-graders vinkeln. Det hela är ett mysterium även för en analytiskt lagd ingenjör som jag. Den enda slutsats jag kan komma fram till är att någon vridning sker i skåpet när jag skruvar fast det alla dessa lodningar till trots.

Samtidigt kan jag ju börja undra om någon egentligen har ett verkligen rakt kök. Några mm snedhet per skåpstomme kanske är helt normalt? Anledningen till tråden är ju att få höra om det är någon väl känd faktor som jag inte själv i allt mitt analyserande kommit på.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Corioliseffekten :rolleyes:

265px-Coriolis_effect10.svg.png

• Laddar…
  9. -RB-
    Renoverare · Nivå 14
    Den har man ju råkat ut för ett antal gånger. :D

10. B
    Medlem Nivå 4

Felet var stommarna

Nej, det var varken vägg eller montering som ställde till det. Kontrollmätte stommarna som är smalare upptill och i framkant. 1-1.5mm smalare vid bänkskivan jämfört med sockelkanten. Låter ju inte så mycket men det hela förvärras av att det just är samma fel på alla skåp så det lutar mer ju längre jag kommer från den raka utgångspunkten vid hörnet. Vid den inbyggda diskmaskinen kommer angränsande skåp att skeva åt olika håll så där blir det extra bred glipa i underkant inser jag redan innan monteringen är klar.

Ska detta anses vara normalt? Vad är normala toleranser på färdigmonterade skåpstommar?

Redigerat 4 feb 2013 21:48
  11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra att få det bekräftat att det inte är du själv som har blivit tokig!

Vad är det för fabrikat på skåpen?
    Toleransen bör ligga under +-0,1 mm tycker jag.

Någon som vet?

12. Fredrik.engdahl
    Medlem Nivå 10
    Marbodal har +- 2 mm på sina skåp , luckor mm

13. Fredrik.engdahl
    Medlem Nivå 10
    Vad jag kommer ihåg så gäller även det deras montering också

14. M
    Medlem Nivå 3
    Är detta nånting du vet för att du frågat eller är det baserat på erfarenhet?
    Är detta per skåp/lucka oavsett bredd eller är det per angiven enhet - tex meter?

Frågar bara för att jag tycker att det låter väldigt mycket...

15. Fredrik.engdahl
    Medlem Nivå 10
    Jag har jobbat mycket med marbodal innan och enligt säljarna så var toleransen +-2 mm .

Så rent krasst så kan tex en lådfront till ett 600 skåp som normalt ska vara 596 vara 594 och den under kan vara 598.

Nu har jag aldrig varit med om det varken med marbodal eller något annat märke.