Hej! Jag behöver hjälp att förstå en faktura.
I början av november utfördes arbete av rörmokare enligt ök av bifogad offert (första två bilderna). Nu, ett halvår senare, kom fakturan (sista två bilderna) som då var i princip dubbelt så dyr.
Är det rimligt? Finns det någon info om kostnader för material som jag har missat i offerten? Borde jag bestrida fakturan eller i alla fall fråga firman hur de tänker?
Enormt tacksam för all input!
/rookie med hantverkare

• Offert för rörmokare med kostnadsdetaljer; inkluderar material och arbete som ingår och inte ingår samt pris 16 350 kr inklusive moms och ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offertdokument med villkor och kostnader för rörmokartjänster, inklusive timpris, bilkostnader och betalningsvillkor. Flera avsnitt är svärtade.
    Skapa konto
  • Bild på en faktura från en rörmokare som visar olika arbetsposter, kostnader för material och totalt belopp som uppgår till 31 415 SEK.
    Skapa konto
  • Faktura med artikelbeskrivningar och priser för rörmokeri, inkluderar kopparrör, ventil, backventil och administrationsavgift för ROT-avdrag.
Du har fått en fastprisoffert men de har tagit betalt på löpande räkning. Säg åt dem att skicka ny faktura enligt offerten.

Synnerligen slarvigt & oproffsigt sv dem.

Falturan du fått ger intrycket av att de gjort precis det som står i offerten.
Dessutom också slarvigt att skicka den så sent att de antagligen glömt vad de offererat...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N nb. skrev:
Du har fått en fastprisoffert men de har tagit betalt på löpande räkning. Säg åt dem att skicka ny faktura enligt offerten.

Tack! Är det så enkelt, eller kan jag vara mer specifik i svaret till dem? Ser du något annat snurrigt?

I första hand skulle jag utgå ifrån att det är ett misstag.

Mejla dem offerten och säg att fakturan inte överensstämmer med den och be dem skicka faktura enligt offert.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
I första hand skulle jag utgå ifrån att det är ett misstag.

Mejla dem offerten och säg att fakturan inte överensstämmer med den och be dem skicka faktura enligt offert.
Tack, det ska jag göra. Superschysst att du tog dig tid att kolla!

Arbetet är på typ 7000 kr och så har de 20000 i material vilket är absurt högt. Med halva priset på materialet (vilket fortfarande är mer än vad de betalar) blir priset ungefär offerten, så den är inte orimlig.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K KristianiSthlm skrev:
I början av november utfördes arbete av rörmokare enligt ök av bifogad offert (första två bilderna). Nu, ett halvår senare, kom fakturan (sista två bilderna) som då var i princip dubbelt så dyr.
Är det rimligt? Finns det någon info om kostnader för material som jag har missat i offerten? Borde jag bestrida fakturan eller i alla fall fråga firman hur de tänker?
/rookie med hantverk
K KristianiSthlm skrev:
/rookie med hantverkare
Du har blivit debiterad 3-4 olika övergångar från befintlig inkommande vatten vidare till 35cu. Troligen varit osäker på vad som som skulle passa bäst och tagit med sig flera alternativ. Sedan returnerat det som inte gick åt men missat dra av det på din följesedel.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Hamp95 skrev:
Du har blivit debiterad 3-4 olika övergångar från befintlig inkommande vatten vidare till 35cu. Troligen varit osäker på vad som som skulle passa bäst och tagit med sig flera alternativ. Sedan returnerat det som inte gick åt men missat dra av det på din följesedel.
Tack! Otroligt glad att nån (du) kan sånt här när det är halvt kinesiska för mig.

N nb. skrev:

Falturan du fått ger intrycket av att de gjort precis det som står i offerten.
Dessutom också slarvigt att skicka den så sent att de antagligen glömt vad de offererat...
Hej igen! Du hade rätt, de hade gjort misstaget att ta betalt på löpande räkning. Korrigerat av dem nu och fakturan enligt offert!

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.