Hej,

Jag bor i en hyreslägenhet och upplever att ventilationen inte gör sitt, själv är jag inte expert eller kunnig alls inom ventilation, finns det säkert många olika modeller på allt.

Men till huvudsaken:
Ventilationen som sitter på väggen som ni ser på bilderna, blåser ut luften, dvs om jag håller en bit papper vid ventilen blåser den bort, inte in, ska den göra så? Jag är även inne på att investera i en luftrenare om det hjälper på något sätt. Det sitter ett svart filter under kåpan som jag nu inte fick med på bild.

Mina frågor:

• Vad kan orsaka detta?

• Är det något jag själv kan åtgärda, eller bör jag kontakta fastighetsägaren?

• Kan detta påverka inomhusluften och ventilationen i resten av bostaden?

• Ventilation på vägg i hyreslägenhet, vit fyrkantig kåpa med cirkulär öppning, luft blåser utåt genom ventilen, synlig smuts runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsöppning på en vägg, vit ram, synligt rör inuti. Ventilen verkar blåsa ut luft, vilket är frågeställningens ämne.
    Skapa konto
  • Ventilation med vit kåpa monterad på väggen, luften blåser utåt.
    Skapa konto
Det är en tilluftsventil, inte frånluft. Det ska komma in luft där.
Frånluft (dvs sug) ska finnas i kök och badrum.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som ventilkåpan sitter upp-och-ner! Det ska normalt strömma in friskluft genom den ventilen. Prata med hyresvärden om ventilationen.

Redigerat:
  • Gilla
Jeria93 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
J Josth skrev:
Ser ut som ventilkåpan sitter upp-och-ner! Det ska normalt strömma in friskluft genom den ventilen. Prata med hyresvärden om ventilationen.
Precis. Det innebär att kallrasskyddet inte funkar. Det är bara att vrida den 180 grader.

• Gilla
Jeria93
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Precis. Det innebär att kallrasskyddet inte funkar. Det är bara att vrida den 180 grader.
Har jag förstått rätt nu?

den ska vändas bara 180 grader och det är normalt att det blåser in luft i lägenheten?

/Nicholas

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
ClasseClas
J Jeria93 skrev:
Har jag förstått rätt nu?

den ska vändas bara 180 grader och det är normalt att det blåser in luft i lägenheten?

/Nicholas
Ja och ja, det är en tilluftsventil. Sen har du en eller flera frånluftsventiler. Det är förmodligen åtminstone i badrummet som ventilen suger bort luft från lägenheten.

• Gilla
Jeria93 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.