Byggahus.se

varför ålderdomlig navigering med kabel?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Jag råkade se att det fanns en artikel som var tänkt som aprilskämt där man skojade om att man äntligen slapp avgränsningskabel eftersom roboten kunde navigera själv med gps. Min fråga är varför detta anses vara så orealistiskt att man till och med ser det som ett skämt att det skulle kunna gå att göra?

När robotarna kom för många år sen tänkte jag att jag väntar med att köpa en tills dess att man fixat så att man slipper böka med avgränsningskablar. 10 år senare verkar det inte hänt nån som helst utveckling inom det området? Finns det verkligen ingen robot som kan navigera utan kabel?

Om man jämför med dammsugarrobotarna så var det många år sedan som den inbyggda navigeringen via LIDAR och beräkning av riktning och fart blev så bra att tillverkade började gå över till autonom navigering så att man slapp avgränsningar i form av magnetremsor och virtuella väggar. Moderna robotdammsugare kan ju navigera med milimeterprecision och man kan rita exakt i appen hur och var den ska åka och det funkar även med diverse oväntade hinder och man kan till och med lyfta upp och flytta dammsugaren så pejlar den av omgivningen och beräknar sin nya position. Det gör också att den vet exakt var den åkt och vad den har kvar så att den slipper åka runt planlöst och hoppas på att den täcker all yta.

Men för gräsklippare ska man fortfarande dra hundratals meter kabel?! Och läser man recensioner och olika forum så verkar det inte direkt funka problemfritt. Jag fattar att enbart GPS-navigering inte har tillräckligt bra precision men det finns ju massor av andra sätt att avgöra sin position utomhus med hög precision.

2. T
    Medlem · Nivå 17
    Om jänkarna får för sig att släcka GPS eller sänka noggrannheten (jag tror att de gör det ibland vid väpnade konflikter) då kommer din kackerlacka att ge sig på tur i det ovissa.

3. R
    Medlem · Nivå 8
    Vilka andra sätt finns det att avgöra position med precision utomhus förutom GPS? Så vitt jag vet krävs det alltid GPS plus en känd referenspunkt som man kan extrapolera avvikelser från. Och efter du har en bra positionsangivelse så ska denna matchas på i.a.f. centimeternivå med alla gränser där roboten ska vända. Jag ser inte detta som speciellt enkelt att lösa och jag gissar att tillverkarna anser det samma, annars hade det garanterat funnits idag.

Att jämföra med en dammsugares LIDAR eller kameranavigering blir direkt felaktigt eftersom det alltid finns väggar runt arbetsområdet. Hade det varit så i trädgårdarna hade problemet varit lättare att lösa ;)

Kabeln är inte speciellt jobbig att lägga ut, enkel att förstå för gemene man, och alla jag känner med klippare har haft väldigt få problem med den. Klart forum består av oproportionerligt många inlägg som har problem. De flesta postar nog inte bara för att tala om hur bra det fungerar :)

• Laddar…
  4. tensiden
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror att en stor del i det hela är att systemet med kabel är förhållandevis enkelt och billigt. Tänk på att det här är något som skall finnas i tusentals heminstallationer, vilken idiot som helst skall kunna koppla in och få det att fungera, och det får heller inte strula på knepiga vis. Då blir kabel helt plötsligt ganska vettigt att välja.

Sen att det är problem och inte. Klart att var och varannan hugger av sladden med en spade eller maskrosupptagare och gnäller på det. Men i verkligheten är det inte ett så stort problem för gemene man. För dom i samhället som går i veckor och pratar om att det "är så jobbigt på ica nu, för nu har dom flyttat på kaffet till en annan hylla och då hamnar det fel i ordningen man skall ta varorna och det var bättre förr" så är nog ett kabelbrott värre än döden, men för de flesta handlar det om att man suckar, går och hämtar skarvdon, lite sladd och en polygrip och lagar skiten på ett par minuter.

5. B
    Medlem Nivå 2
    GPS är ju inte tänkt för någon precisionsnavigering på en gräsplätt runt ett hus direkt, så därav att jag tog upp att det inte skulle lösa allting. Även om man skulle använda GPS för navigering så kan man ju rimligen göra så att roboten stoppar om den tappar positionsinfo eller får en position som är uppenbart avvikande från vad den borde vara. Om de stänger av GPS-systemet lär vi få större problem än att några robotar kör in i en buske och fastnar.

6. Dowser4711
    Medlem · Nivå 9
    Huskvarna har en serie med GPS navigering och en referenssignal, vilket ger dig ett par cm noggrannhet, men den är än så länge för kommersiellt bruk och jag har inte sett något pris.

iRobot har precis börjat släppa sin radio-baserade lösning, men den har blivit försenad och eventuellt ett avslutat kapitel pga Corona...

Jag håller med och hoppas att det snart kommer konsumentprodukter med GPS och referens, tekniken är inte särskilt dyr på komponentnivå, men det verkar dröja ytterligare några år, hoppas att min nuvarande håller tills dess...

7. Z
    Medlem · Nivå 4
    Som ingenjör så gillar jag ju tekniska lösningar men gällande robotklippare så tycker jag att dagens system med begränsningskabel är bra.

Det är bra att försöka hålla alla lösningar så simpla som möjligt då det ofta är det bästa i längden.
    Tänk bara själv om du skulle anlägga en ny liten rabatt eller plantera ett träd i trädgården som du inte vill att roboten ska köra in i. Ska du då vänta på nya gps-uppdateringar för att du ska kunna begränsa klippområdet alternativt mäta ut på kartan vart du ska lägga den nya begränsningen eller är det enklare att bara skarva på en begränsningskabel som du drar runt området?

8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Vad has GPS uppdateringar med rabatten att göra? En uppenbar lösning är väl att köra roboten manuellt ett varv runt den nya ytan som ska undvikas.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Nivå 11

Avviker för mycket mot vad den borde vara? Det räcker ju med att den avviker 2-3 centimeter för att roboten ska köra ut på grus, nerför en kant eller liknande och så är det kört. Och jag lovar dig att du har inte ens i närheten av 2-3CM noggrannhet på GPSen :)

10. Dowser4711
    Medlem · Nivå 9
    Eller, fiska upp telefonen ur fickan, ta fram robot-kartan och rita in begränsningsområdet för rabatten och klicka på spara?

Det gör jag på min dammsugare. Senast här om dagen när frugan oljade en stol i vardagsrummet, la in en ruta där för att slippa kladd under de dagar den stod där.

Betydligt smidigare än trådar i gräset.

11. S
    Medlem · Nivå 11
    Nu pratar vi ju om robotgräsklippare iofs....

Hur tror du dammsugaren håller reda på var den är?

• Laddar…
  12. Dowser4711
    Medlem · Nivå 9
    Dammsugaren håller koll på det med en kamera.
    Det finns som sagt två kommersiella lösningar idag för robotgräsklippare med exakt positionering som används (som jag känner till). GPS med referenssignal och iRobots radiosändare.
    Hurså?

13. B
    Medlem Nivå 2
    Som jag har sagt flera gånger så var det ju inte primärt GPS-navigering jag var ute efter.
    Har man ett bra navigeringsssytem där roboten har lärt sig hur området ser ut så kan man ju enkelt lägga in avgränsningar visuellt på en karta eller liknande, som man gör med dammsugare.
    Om jag tex ska renovera ett rum där jag inte vill att dammsugaren ska åka in under en vecka så tar det ungefär 10 sekunder att öppna kartan i appen och dra en linje för att hindra den från att åka in där. Till och med snabbare än att leta fram en ful gammal magnetremsa och lägga i dörröppningen .Borde ju inte vara omöjligt att ha ett liknande system för gräsklippare.

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 2

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Det enkla svaret är att en kabel ger i dagsläget bäst price/performance.
    Ingen tror väl inte att utvecklingsavdelningarna sitter och rullar tummarna när det gäller nya funktioner i klipparna.

GPS-stöd för klippning finns i vissa klippare från ex. Husqvarna.
    En ny klippare utan gränskabel ligger i pipeline från Husqvarna. Främst ämnad för kommersiella installationer.