Hej! Jag huserar i en källare, och nu när jag öppnade den fyrkantiga ventilations/spjäll-luckan (den sitter i takhöjd) så tycks den vara proppad med gullfiber / glasull. Är detta ett vanligt förfarande? Varför gör man så? Blockerar inte ullet ventilationen? Är det rimligt att jag drar ut det, för bättre ventilation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vill inte ha "drag", vissa människor har genom åren haft ett förhållande till "energisparande" växlande mellan halsstarrigt och religiöst, osv...🙄
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 920 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 920 inlägg
Det är ju inte ventilens utseende som bestämmer dess funktion utan hur luftflödena går. En klaffventil kan vara frånluft särskilt om den sitter i takhöjd och definitivt om den är ansluten till skorstenen.
Är det så eller är det en yttervägg?
Är det så eller är det en yttervägg?
Det är en yttervägg, bakom luckan är en kvadratisk tunnel (10-20 cm lång) rakt genom husets "mur" och ut till det fria.BirgitS skrev:
Tack för alla era svar förresten. Jag vågade mig på att dra ut all jävla gullfiber och nu upplever jag att luften har förbättrats markant härnere i detta 18 kvadratmeter källarrum. Tidigare låg luftfuktigheten ofta kring 70% när jag vaknar på morgonen, och nu hipps vipps sen "ventilproppen" togs bort så ligger luftfuktigheten kring 50% istället. Mycket tacksamt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 920 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 920 inlägg
Då lär det vara tänkt som tilluft. Hur fungerar frånluften i källaren, finns det någon fläkt som blåser ut luften någonstans (eller finns det ett fungerande självdrag) och kan luften ta sig från tilluftsventilen till frånluftskanalen?
Även 50 % luftfuktighet låter rätt mycket så här års.
Även 50 % luftfuktighet låter rätt mycket så här års.
Det här med så enkla principer om luft in = luft ut brukar tydligen ställa till det för många. Det sätts igen på ett ställe och dras upp en frånluftsfläkt nån annanstans. Oftast i nåt badrum där det första misstaget visat sig.
Liknande trådar
-
Varför gör folk så med staketet!?
Övrigt Off Topic -
Varför har mjukfogen har blivit "smetig" på ett ställe?
Badrum -
Huvudsäkring går - förstår inte varför
El -
Varför är det olämpligt att köra jordfräsen på tomgång?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför är elementen varma på sommaren? Bergvärme Daikin Altherma Geo 3 från 2022
Värmepumpar