Hej! Jag huserar i en källare, och nu när jag öppnade den fyrkantiga ventilations/spjäll-luckan (den sitter i takhöjd) så tycks den vara proppad med gullfiber / glasull. Är detta ett vanligt förfarande? Varför gör man så? Blockerar inte ullet ventilationen? Är det rimligt att jag drar ut det, för bättre ventilation?

Fyrkantig ventilationslucka i tak fylld med gul isoleringsull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gew Gew skrev:
Är det rimligt att jag drar ut det, för bättre ventilation?
Ja

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Man vill inte ha "drag", vissa människor har genom åren haft ett förhållande till "energisparande" växlande mellan halsstarrigt och religiöst, osv...🙄

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eller så har man bytt ventilationssystem så att man numera har frånluft i ett annat rum som ska dra luften från detta rum.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så har man bytt ventilationssystem så att man numera har frånluft i ett annat rum som ska dra luften från detta rum.
Men det är ju inget frånluft.
En klaffventil ska väl ta in luft ?

BirgitS
Det är ju inte ventilens utseende som bestämmer dess funktion utan hur luftflödena går. En klaffventil kan vara frånluft särskilt om den sitter i takhöjd och definitivt om den är ansluten till skorstenen.

Är det så eller är det en yttervägg?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte ventilens utseende som bestämmer dess funktion utan hur luftflödena går. En klaffventil kan vara frånluft särskilt om den sitter i takhöjd och definitivt om den är ansluten till skorstenen.

Är det så eller är det en yttervägg?
Det är en yttervägg, bakom luckan är en kvadratisk tunnel (10-20 cm lång) rakt genom husets "mur" och ut till det fria.

Tack för alla era svar förresten. Jag vågade mig på att dra ut all jävla gullfiber och nu upplever jag att luften har förbättrats markant härnere i detta 18 kvadratmeter källarrum. Tidigare låg luftfuktigheten ofta kring 70% när jag vaknar på morgonen, och nu hipps vipps sen "ventilproppen" togs bort så ligger luftfuktigheten kring 50% istället. Mycket tacksamt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Då lär det vara tänkt som tilluft. Hur fungerar frånluften i källaren, finns det någon fläkt som blåser ut luften någonstans (eller finns det ett fungerande självdrag) och kan luften ta sig från tilluftsventilen till frånluftskanalen?
Även 50 % luftfuktighet låter rätt mycket så här års.

Det här med så enkla principer om luft in = luft ut brukar tydligen ställa till det för många. Det sätts igen på ett ställe och dras upp en frånluftsfläkt nån annanstans. Oftast i nåt badrum där det första misstaget visat sig.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.