Byggahus.se
Hej
Jag har gjutit två mindre murar med träram (i OSB). Där skivorna möttes har jag satt en remsa silvertejp för att jämna ut. Jag har även satt små tejpbitar för att täppa igen gamla borrhål. Det är nu 4 dagar sen jag tog bort formen efter att ha haft på formen och vattnat i 3 dagar.

Nu till mitt problem:
Betongen där jag satt tejp är märkbart ljusare än resten av muren.
(1) Varför blev det så?
(2) Och ännu viktigare hur blir det bra igen?
Blir det bra med tiden? Kan man köra över hela ytan med stålborste monterad på en vinkelslip om färgen bara sitter i ytan?

Nybyggd betongmur med synlig ljusare färg där silvertejp använts vid gjutning, intill stor sten och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongmur med ljusare fläckar där silvertejp använts och omgivande natur.
Skapa konto

Tack!

tompax
Y yakumo skrev:
Hej
Jag har gjutit två mindre murar med träram (i OSB). Där skivorna möttes har jag satt en remsa silvertejp för att jämna ut. Jag har även satt små tejpbitar för att täppa igen gamla borrhål. Det är nu 4 dagar sen jag tog bort formen efter att ha haft på formen och vattnat i 3 dagar.

Nu till mitt problem:
Betongen där jag satt tejp är märkbart ljusare än resten av muren.
(1) Varför blev det så?
(2) Och ännu viktigare hur blir det bra igen?
Blir det bra med tiden? Kan man köra över hela ytan med stålborste monterad på en vinkelslip om färgen bara sitter i ytan?

[bild] [bild]

Tack!
För det första, mycket bra gjutet! Ser fint ut! Att betongen har fått olika färg kan bero på att ytan den har legat mot har varit annorlunda och kanske sugit mer eller mindre vätska än ytan bredvid.
Betongen tenderar att få olika färg beroende på vätskehalten i blandningen, men även beroende på hur fort ytan torkar ut.
Om du gjuter en liten platta där du täcker hälften med plast, medan den andra hälften står öppen, så kommer du att få olika färg på dessa ytor.
Det kommer dock inte spela någon roll rent hållfasthetsmässigt för din del. Kan kan ju rentav vara lite häftigt att det ser ut så :)

L
Mörkare yta tyder på att vatten sugits upp av träskivan. Färgskiftningar dämpas med tiden men kommer inte att försvinna helt. Om du vill ha en samma färg på hela muren skulle man kunna putsa den.

Har lyckades du gjuta med OSB utan att få det mönstret? Kanske går att blästra, inget jag provat dock.

Det kommer att ge sig. Betong som ligger exponerat kommer att konstant skifta i färg.

C C.Lundin skrev:
Det kommer att ge sig. Betong som ligger exponerat kommer att konstant skifta i färg.
På hur många år, jag ser var tejpen satt för 5+ år sedan.

B larry78 skrev:
Har lyckades du gjuta med OSB utan att få det mönstret? Kanske går att blästra, inget jag provat dock.
Jag spolade med trädgårdsslangen efter 3 dygn. Då gick lite av yttersta skiktet av.

Täta formytor (ej sugande) ger ljusare kulör. Det här kommer aldrig gå bort av sig själv. Det kommer synas mindre, men inte försvinna.

Putsa ytan är nog det bästa sättet att få jämn kulör.

tompax
Eftersom det är strukturen på själva ytan som ändras, dvs. rent fysiskt fast så smått att man förmodligen behöver någon form av mikroskop för att se strukturen, så är det alltså ingenting som kommer att jämnas ut eller ändras med tiden. Det är inget som kommer blekas eller så.

Det man kan göra är att gå på med någon diamantfräs, och mycket tunt jämna till det. Men utan rätt saker, dvs. en maskin som kan fräsa det helt jämnt, så är det inte så lätt.

Jag brukar bara ta en skiva på en vinkelslip om jag behöver jämna till något, men det krävs inte mycket för att det skall bli halvmånemärken efter skivan. Så man får vara försiktig.

Jag målade sockeln till huset. Det borde funka på den där muren också.

tompax2
R Robert-san01 skrev:
Jag målade sockeln till huset. Det borde funka på den där muren också.
Jag skulle bestämt avråda från att måla, av den anledningen att då skapar man bara ett evigt underhållsbehov. Färgen flagnar till slut, det ser fruktansvärt ut, sen måste man får bort allt löst, sen måla om. Och så håller det på så.
Ja, det kan under vissa förutsättningar fungera, men jag skulle verkligen avråda från det.

Låt det åldras med värdighet, betong kan vara vackert. Det är t.o.m så vackert att det används i stora påkostade konstruktioner världen över, där man låter betongen vara obehandlad, helt synlig. Så det ger jag tummen upp för (y)

• Gilla
grundberg och 1 till
  • Laddar…
Det är nu man inser att OM jag skulle gjuta en mur så skulle jag tejpa som tusan på den, mönster, blommor, blad, stjärnor, eller kanske bara runda stenformationer.... mmm. Bra tips! (y):D

• Gilla
tompax2
  • Laddar…
Underhållsfritt, måla inte. Vad ska du använda utrymmet till ovanför, plantering?
Om det blir plantering, kan du sätta kantväxter som hänger över.
Även utan plantering skulle man kunna sätta murgröna som får täcka muren. Underhåll en timma med intervall om 2-3 år.

• Gilla
tompax2
  • Laddar…
Det slutade med att jag målade ändå. Får se hur längre det håller. Vi har planterat växter som ska hänga ner.
Nyrenoverad trädgårdstrappa med ny målning och planteringar invid en naturlig stenformation.
Skapa konto

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.