Byggahus.se

Varför är isoleringen 580mm och inte 560?

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Enligt Paroc själva är det värmeöverföringen genom strålning som man framförallt minskar med isoleringen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Paroc-01_l.jpg

Konvektionsförlusterna upphör redan vid väldigt låg densitet.
    Och med högre densitet på isoleringen så är det framförallt förlusterna som utgörs av strålning som minskar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Paroc-02_l.jpg

Allt enligt Paroc själva då.

Bildkälla: Paroc, isolerteori.pdf

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ok, Mikael_L, kanske jag har liiite fel då :)
    (Fast det vete f*n om de har rätt ändå, möjligen i en lufttom rymdstation.)

Men vi kan väl vara överens om att en liten komprimering av glas-/mineralullen inte försämrar isolerförmågan märkbart?

3. D
    Medlem Nivå 8
    Ja och jag kanske var extra otydlig, det största jag var orolig för när man pressar isoleringen var att den buktar och skapar lätt små veck i hörn och så där man pressar ner. Rättade dock tills dig om man daskade isoleringen mitt på ett par gånger.

Nu ser det bra ut ändå, har varit noggrann i all kapning, hade även Paroc med vanlig bredd som jag avslutade med, så nu ser det ut som det flyter ett slätstruket isolerhav precis i våg med golvreglarna.

Och! lite uppfräschade fysikskills; konduktivitet, konvektion och strålning

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra!

Och visst är det härligt att bygga på sitt vetande med nya begrepp.

Som man sedan kan kolla på Wikipedia för att få reda på vad de verkligen betyder :)

5. S
    Medlem Nivå 2
    Vilket lambdavärde får strålning (och konvektion) genom luft?
    Blir det högre eller lägre än träreglarna?
    Det jag tänker på är hur mycket ett glapp på t.ex. 1cm mellan regel och isolering gör? Ökar det värmeledningen motsvarande att använda 1cm bredare regelvirke, eller ökas värmeledningen mycket mer än så?

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Är det en springa kan luften cirkulera där och du får konvektion i det facked

7. S
    Medlem Nivå 2
    Ja, det förstår jag, att det blir konvektion. Men enligt bilderna Mikael L visar ovan så är värmestrålningen en mycket större del av förlusten än konvektionen när man jämför isolerat utrymme med oisolerat.

Kan man ta reda på hur mycket strålning och konvektion leder värmen? Mellan tummen och pekfingret?

Isolering brukar ju ha lambda 0,030-0,040, medan trä har 0,13-0,15. Så reglarnas leder ju värmen ungefär 3-5ggr bättre än isoleringen. En 45mm bred regel isolerar alltså lika som ca 150-250mm bred isolering. Om man har 450mm CC borde alltså ungefär 1/3 av värmeförlusterna gå genom reglarna, och resten genom isoleringen.

Men tillbaka till glappet. Hur mycket gör ett glapp på t.ex. 1cm?

Jag frågar eftersom att jag byggt ett tillbygge, och original sitter takbalkarna på ett centrumavstånd som varierar ett par centimeter kring 120cm, vilket gör att jag nu har samma på tillbygget. Och nu undrar jag ifall jag behöver fylla ut det lilla glappet som blir mellan vissa takbalkar, eller om jag kan nöja mig med att lägga hela skivor bara, och så får det bli ett glapp ibland.

Redigerat 14 jan 12:24
  8. S
    Byggveteran Nivå 9
    När du daskat till isoleringen blir det mindre luft i den. Har läst att otäthet 15-20 mm mot reglar försämrar isoleringen upp till 20 %!

9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Behöver och behöver men jag hade petat dit en remsa bara för att det känts rätt. Kanske lite overkill men kostar inte mycket. Sen handlar det naturligtvis om hur stort "lilla glappet" är.

10. S
    Byggveteran Nivå 9
    Det säljs isolering med olika bredder avpassade för regelavstånd c/c 600 mm, den ena avpassad för 45 mm reglar och den andra för 35 mm reglar!

11. S
    Medlem Nivå 2
    Saken är den att jag byggt balkar till ett pulpettak av 2st stående 220mm höga reglar. Sen har jag lagt yttertaket samt häftat upp plast under reglarna. Plasten är som en "rutchkana". För att sätta i isoleringen är det bara att ställa en trave skivor vid nocken, och lite lätt putta ned trave för trave. Det här var en idé som jag hade redan innan jag började bygga. Och metoden fungerar alltså bra. Men efter att jag lagt i isoleringen i första "facket" ser jag att det är 1-2cm glapp, p.g.a att balkarna har ca 123cm CC. För att fixa detta behöver jag skära hål i plasten, sätta i några remsor, och tejpa fast plasten. Vilket är besvärligt med ca 4m takhöjd inomhus. Så jag funderar på om det är värt detta extrajobb på min uppvärmda verkstad/garage? D.v.s hur mycket värmeförluster glappet innebär?

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Duckar för den frågan. Såg framför mig en "vanlig" regelvägg där lite springor kunde tätas på några minuter. :oops:

13. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Ja du ska inte några springor.
    Det jag kan rekommendera är att skära skivorna på diagonalen och på så sätt få 2st trianglar av varje skiva. Sedan skjuter du bara ihop trianglarna i den utsträckning som behövs för att fylla ut utrymmet. Avsluta med att skära av dom små trianglarna som blir i varje ände. Detta ger minimalt med spill.
    Hoppas du förstår hur jag menar

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Konvektion är alltså att t.ex. luften i ett utrymme börjar cirkulera på grund av temperaturskillnader. Luft i sig isolerar bra, så isoleringens uppgift är att hindra konvektion i väggen där det oftast är stillastående luft som isolerar.

Så vi har.
    Värmestrålning
    Konduktion (ledning genom stillastående medium)
    Och Konvektion

15. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för ett utmärkt tips! Så får det bli.
    Då är bara frågan om jag ska ta ut isoleringen ur det första facket jag isolerade, för att byta metod. Får se om jag kan öppna i nedre änden och om isoleringen rutschar ut.

• Laddar…