615 läst · 5 svar
615 läst
5 svar
Varför är halva värmesystemet kallt och varför kommer och går värmen?
Hej, har ett jättemysterium med värmen hemma, hoppades på lite tips och idéer från er andra här på forumet.
Tilloppet från VVX till radiatorerna går ut med en T-formad anslutning. Det som går åt vänster på bilden är lite lätt varmt, kanske kan beskrivas som ljummet, dock inte alltid, ibland är det lika varmt som det som går åt höger. Men det är aldrig helt kallt. Tilloppet som går åt höger är så varmt som det man kan läsa på utgående temp, alltså det jag ber systemet att trycka ut.
Nu fortsätter mysterierna… Olika varmt åt olika håll på tilloppet, men en del av de element som sitter på det högra tilloppet är varma, andra kalla, och vissa varierar med relativt korta intervaller. Som exempel, det element som sitter allra närmast tilloppet till höger är kallt hela tiden, men efter det går röret vidare upp i köket där det är varmt hela tiden. På samma krets men uppe sovrummet är det ibland varmt, ibland kallt, och det kan variera på en timme ungefär, det kommer och går.
För de element som sitter på det vänstra tilloppet så är de oftast kalla men inte alltid. De blir ibland ljumna och faktiskt ibland så varma som jag vill ha dem enligt VVX. Men även här så varierar det.
Jag har haft rörmokare hemma ett flertal gånger för att försöka få bukt med problemet. De är jättebra att ha att göra med och vi har en bra dialog men även de börjar få slut på idéer om vad som kan vara problemet. Och räkningarna för dem blir ju inte direkt mindre desto mer de är hemma hos en.
Det rörmokarna har gjort de senaste månaderna:
Är det någon som har några idéer om vad man skulle kunna prova? I och med att det börjar bli kallare nu så är jag mer och mer desperat.
Tack på förhand!
Tilloppet från VVX till radiatorerna går ut med en T-formad anslutning. Det som går åt vänster på bilden är lite lätt varmt, kanske kan beskrivas som ljummet, dock inte alltid, ibland är det lika varmt som det som går åt höger. Men det är aldrig helt kallt. Tilloppet som går åt höger är så varmt som det man kan läsa på utgående temp, alltså det jag ber systemet att trycka ut.
Nu fortsätter mysterierna… Olika varmt åt olika håll på tilloppet, men en del av de element som sitter på det högra tilloppet är varma, andra kalla, och vissa varierar med relativt korta intervaller. Som exempel, det element som sitter allra närmast tilloppet till höger är kallt hela tiden, men efter det går röret vidare upp i köket där det är varmt hela tiden. På samma krets men uppe sovrummet är det ibland varmt, ibland kallt, och det kan variera på en timme ungefär, det kommer och går.
För de element som sitter på det vänstra tilloppet så är de oftast kalla men inte alltid. De blir ibland ljumna och faktiskt ibland så varma som jag vill ha dem enligt VVX. Men även här så varierar det.
Jag har haft rörmokare hemma ett flertal gånger för att försöka få bukt med problemet. De är jättebra att ha att göra med och vi har en bra dialog men även de börjar få slut på idéer om vad som kan vara problemet. Och räkningarna för dem blir ju inte direkt mindre desto mer de är hemma hos en.
Det rörmokarna har gjort de senaste månaderna:
- Installerat magnetitfilter för att bli av med skiten i rören. Jag har rensat detta ett flertal gånger och det har varit mycket att ta bort, men det är också på avtagande. Mindre och mindre att rensa bort per gång.
- Bytt expansionskärl då det var punka på det vi hade.
- Bytt säkerhetsventil då den vi hade var paj
- Luftat allt enligt konstens alla regler
- Säkerställt trycket
- Rensat filtret på VVX
- Luftat systemet
- Säkerställt att trycket är rätt
- Motionerat stiften på termostaterna
- Rensat filtret på VVX
- Svurit
- Tryckt upp värmen ordentligt så att inte givaren stryper ner. Som ni kanske ser på bilden har jag just nu en önskad inntertemp på 26, har även kört med 27 och 28 under flertalet dagar för att vara säker på att det pumpas ut varmvatten.
- VVX är bytt för 6-7 år sen. Problemfritt de första 4-5 åren skulle jag säga. Problemen eskalerade förra vintern.
- I värmesystemet sitter två ytterligare cirkulationspumpar till golvvärme i badrum respektive kök. Vi har provat att koppla från dessa för att se om de stökar till det med flödena. Ingen skillnad.
- Det kanske mest förvånande och förbryllande: Returledningarna är varma. Svalare än tilloppet på de varma men varmare än på de kalla elementen.. Från i stort sett alla element, oavsett om de sitter på tilloppen som går till höger eller till vänster.
Är det någon som har några idéer om vad man skulle kunna prova? I och med att det börjar bli kallare nu så är jag mer och mer desperat.
Tack på förhand!
Redigerat:
Fysikaliskt omöjligt. Antingen mäter du fel på tempen eller så är det inte framledningen som du tror.D DaveExit skrev:
Att du dessutom har väldigt varma returledningar tyder ju på att det är tvärtom dvs framledning. Kör ni radiatorerna med flöde åt fel håll?
Att det skulle gå åt fel håll är nåt som rörmokarna disktuerat också, men systemet har tidigare fungerat som förväntat, både med gamla och nya VVX (den gamla byttes p.g.a. att den var just gammal, inga givare, bara manuell shunt. Men varmt blev det när man ville) och det är först de senaste två åren det har krånglat. Kollar man hur rören går så ansluter tilloppen rätt, på "toppen" av elementen. VI har inte kopplat om något själva.optimizer skrev:
Att det är olika varmt åt olika håll på tilloppet har jag glatt amatör-analyserat som att skulle vara nåt stopp åt ena hållet så att flödet bara går åt höger och därmed bara värmer röret åt höger ordentligt. Min mätning har varit handpåläggning som så klart inte är exakt ellet noggrannt. Men men relativt stor differens i temp så känns det.
Ok, ett litet förtydligande (får ändra i ursprungliga inlägget) för de element som är kalla, vilket kan vara på samma krets som varma element så är returen varm. Returen på de varma elementen är svalare än tilloppet. Men att det flödet ska ändras från ett år till ett annat utan att man kopplar om nåt känns väl mycket märkligt? I och med att det har fungerat innan?optimizer skrev:
Om nån hittar till den här tråden och känner igen sig kan jag dela med mig om att problemet till slut är löst och det visade sig vara själva värmeväxlaren för fjärrvärmevatten/radiatorvatten som var helt igenbeckad av magnetit. Verkar som det inbyggda filtret inte gjort vad det ska och att jag skulle satt in magnetitfiltret tidigare.
Det som är rengjort är alltså en växlare enligt nedan (inte samma men en bild på ett liknande):
Det som är rengjort är alltså en växlare enligt nedan (inte samma men en bild på ett liknande):

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara