Byggahus.se

Varför är det så här i smygen?

1. I
    Anonym
    Jag är fortfarande inte 100% säker på varför taksmygen är kallare. En fundering jag haft är att luftcirkulationen inte är lika bra i hörnet. Är det rimligt?
    Vad får ni ut av mina mätvärden?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    smygförluster vägg.GIF

:rolleyes:
    Även innerväggen har en diff, ologiskt.
    Gavelväggen har ingen radiator och den som sitter på andra väggen är halvt stängd, men luften bör cirkulera från den sidan, skulle väl kunna förklara den lägre diffen där. Hela väggen är lite kallare. Fel! Den är lite varmare. Och även hörnen visar samma som taksmygen.
    Bra att veta är att jag har valmat tak.

Redigerat av moderator 4 mar 2015 18:39
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Yttemperaturen beror på ev köldbryggor
    Mögelpåväxt kan bero på dålig luftcirkulation

3. I
    Anonym
    Det är det jag är osäker på, är det en köldbrygga eller är det så att värmen inte, så att säga, når in i hörnen lika bra som på väggen i stort? En köldbrygga går att åtgärda, är det naturligt luftflöde blir det svårare, då måste man i princip runda av alla smygar så de följer luften, och det lär väl inte vara meningsfullt.
    Att jag har tempdiff även på en innervägg borde tyda på att det är cirkulationen det beror på.
    Fukt eller mögel finns inte, så det är inget problem, men om värmen läcker ut blir jag sur.:rolleyes:

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Det beror på att inne i takvinkeln har du värmetransport i två riktningar.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Bli inte orolig.
    Termometern visar endast sin egen temperatur, dvs sensorspetsens temperatur. Den påverkas från omgivningen av tre saker: konvektion, värmeledning och ifrarödstrålning (värmestrålning).
    När du mäter över plana ytor får du ungefär samma resultat, bara i hörnet är det annorlunda. Det kan vara så enkelt att sensorns har en annan strålningsbalans med omgivning när den sitter i ett hörn och "ser" två ytor istället för en.
    Dessutom är väl en grad diff (om det nu är så) inom mätnogrannheten (även om temometerspecen troligen skryter med mindre tolerans).

6. I
    Anonym
    Den förklaringen har jag hört förut men inte fattat. Den behöver förklaras så även jag förstår.:x

7. I
    Anonym
    Mäter med IR , väggen är jämnvarm och börjar tappa temp ca 15 cm från hörnet där det också är som kallast. Jag får väl mäta på utsidan då, om det blir vindstilla, borde ju vara varmare där om det läcker.

8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det du ser är helt normalt och är som tidigare skrivits en effekt av att du har värmetransport utåt i 2 riktningar.

Jag vet inte vad det är du mäter med, men en IR kamera ger en myckte bättre bild över hur det ser ut än att mäta punktvis.

Nedan är en bild hemifrån mig. Du ser tydligt hur mycket kallare hörnet är (till vänster om klockan). Man kan även se köldbryggorna från regelverket inne i väggen.
    FLIR0659.jpg

9. I
    Anonym
    Ja så ser det ut. Men är det p.g.av köldbryggor förstår jag inte att man inte kompenserat med isolering på dessa ställen. 1-2 grader kan tyckas lite men det blir kWh av det på året räknat.
    En åtgärd skulle kunna vara att sätta frigolit taklister, finns en del att välja på.

10. nino
    Renoverare · Nivå 19
    blir ju svårt att göra hörn med full isolering, man måste ju dels få en stadig vägg och få nåt att skruva skivor & gips i

11. I
    Anonym
  12. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Vad menar du egentligen, hur ska man kompensera med isolering istället för en regel? Regeln är ju där för att den behövs för husets stomme.

Allt som är kallare än runtomrkingliggande är ju per definition en köldbrygga, det betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt isolerat där, bara att det är lite sämre än resten av väggen.

Frigolittaklister tror jag inte hjälper ett smack, väldigt lite åtminstone.

13. I
    Anonym
    namnlös.GIF

Redigerat av moderator 6 mar 2015 13:18
  14. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Visst kan man göra det, men man kan även göra både väggar och tak 3 meter tjocka och fylla med isolering. Det skulle ändå vara en köldbrygga i hörnet. Det läcker ju inte ut mer energi där än någon annanstans på väggen. Bara att det läcker åt 2 håll. Du tjänar liksom inte mer energi på att väggen är helt homogen i U-värde sett.

15. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Lite OT men vad är det för en kamera du tagit bilden med?

Här kommer en bild hemifrån mig, tagen med en flir t660, som också visar fenomenet med kallare hörn.

På övre bilden så är det en yttervägg till vänster och innervägg till höger.

image.jpg