Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Varför är det så få som har solida rostfria bänkskivor?

1. A
    Byggveteran · Skåne · 1 217 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Fel vet jag inte om jag har.
    Har jobbat med såna verktyg i 10 års tid och har dom inte ändrat på tillverkningen dom sista åren så gör man nog likadant än.
    Böj dig ner och kika undertill så ser du hur man gör.

• Laddar…
  2. 1
    Medlem · Stockholm · 930 inlägg

16386

Medlem
    Leverantören DecoSteel anger att disklådan svetsas in i skivan.

3. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 861 inlägg
    Det kanske är så att de pressas separat och sedan svetsas, du har säkert rätt.
    Jag missuppfattade nog den tillverkaren jag besökte under skoltiden, då jag frågade om tillverkningen. Fördelen med djupdragning är ju att tjockleken blir jämn i hon, i jämförelse med sträckpressning.

Här ser man att de svetsar, så det blev troligen en misstolkning när vi pratade(fick inte besöka produktionen pga avsaknaden av skyddsskor har jag för mig)

Redigerat 12 feb 2021 08:12
    • Laddar…
  4. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Nästan värt att starta en egen tråd bara om pressning av plåt.
    Att se 12mm plåt dras i en press med 1500ton för att bli en bakaxel till en lastbil.
    Eller se samma plåt klippas till rätt storlek det är imponerande;)

5. W
    Medlem · skåne · 4 inlägg

will

Medlem
    Bestände en 2m lång platta 5mm tjock med utskärning (laser) för häll på internet för ca. 500€ (bor i Tyskland). Ytan är borstad - ser bra ut men är väldigt känsligt för små repor. Vassa kanter måste man ta hand om. Annars nöjd.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 316 inlägg
    Fast fortfarande inget man gör hemma på garageuppfarten.

• Laddar…
  7. electroluxaren
    Medlem · - · 11 812 inlägg
    plåt är det upp till och med 50mm

• Laddar…
  8. electroluxaren
    Medlem · - · 11 812 inlägg
    det beror väl på vilka grejer man ställt i och framför garaget?

9. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Har man en press som trycker 1000ton så löser man det.
    Det svåra är att fixa verktygen som behövs;)

10. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 040 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Vill man göra en hyfsat snygg ho går det utmärkt på garageuppfarten... Vinkelslip och tigsvetsen är allt som behövs... (och ett gäng färdiga böjar som man får kapa i, lite rör med samma diameter som böjarna, och lite tid...)

11. L
    Medlem · Bavaria · 503 inlägg

L-E

Medlem

• Laddar…
  12. P
    Medlem · Gävleborg · 944 inlägg

PatrikJo

Medlem
    150 till och med, åtminstone för vanligt stål. Men den är nog lite jobbig att ha på diskbänken.
    På Tibnor hittar jag bara 50 mm rostfritt, men om jag inte är helt ute och cyklar så finns det åtminstone 70-80 mm att få tag på. Har dock ingen prislista tillgänglig.

13. Violina
    Husägare · 2 719 inlägg
    För oss som jobbar med plåt dagligen så är det inte speciellt svårt att visualisera hur man tillverkar en sådan här bänkskiva med ho och allt.

För er vanliga dödliga förstår jag att det känns som man måste vara övermänsklig för att lyckas med en sådan bedrift. :cool:

14. K
    Medlem · 6 inlägg

Klaragatan

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    06D0129D-BB06-4D2A-ABBC-88B1016D5363.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    621CF473-B6E8-4B21-B0D5-7B7006FA0B1A.jpeg

Vi har en lång rostfri bänkskiva som disk- och arbetsbänk. Dock inte solid utan 3mm, framför allt för att få ett uppvik (som fortsätter på själva fönstersidan ner mot brädet vid fönstret). Raka kanter i övrigt. I resten av köket (köksö med häll samt över ett underskåp i ett hörn) har vi stenskivor.

Måttbeställde från ett företag som annars mest gör bänkar till restaurangkök och sjukhus. Kostade, men inte jättemycket dyrare än stenskivor.

Bilderna är från när vi precis fått den på plats. Idag är det mycket fler saker på den, men väldigt nöjd med både stil och funktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.