Byggahus.se

Varför är det så få som har solida rostfria bänkskivor?

1. A
    Medlem · Skåne · 587 inlägg

arkTecko

Medlem
    Sant. Men det är ju antagligen 30-50 år innan det blir aktuellt, och klimatkrisen är ju ganska akut...

2. A

arkTecko

Medlem
    Letat lite mer, och hittat en siffra på 0.08 kg/kg för naturlig sten, relativt 1.7-2.8 kg/kg för rostfritt stål.

3. Violina
    Husägare · 2 327 inlägg

Violina

Husägare
    Är ju inte naturlig sten?

Den ska brytas, bearbetas och fraktas..

4. A

arkTecko

Medlem
    Stenen är naturlig, till skillnad från exempelvis betong eller silestone. Obruten sten har förhoppningsvis inget koldioxidavtryck alls.

• Laddar…
  5. Violina
    Husägare · 2 327 inlägg

Violina

Husägare
    Och hur ska du göra en bänkskiva av den om du inte bryter den? Bo i en hydda i skogen och använda första bästa stenhäll som köksbänk?

6. A

arkTecko

Medlem
    Det kan man naturligtvis inte. Varför skulle man göra det? Jag förstår inte din poäng.

• Laddar…
  7. Violina
    Husägare · 2 327 inlägg

Violina

Husägare
    Framställningen av en bänkskiva i sten producerar med stor sannolikhet likvärdiga mängder koldioxid som motsvarande i rostfritt stål. Stenen måste ju bearbetas för att användas till bänkskiva (brytas, sågas, poleras)

8. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
    Ganska säkert på att den lokala verkstaden inte kan fixa denna skiva, som är på hela SEX mm

9. A

arkTecko

Medlem
    Ehm, jag skrev ju just att koldioxidutsläppen för sten var ca 25 ggr mindre per kilo för naturlig sten jämfört med rostfritt stål. Siffran jag citerade var för naturlig (men bearbetad och bruten) sten, inget annat.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
    Enkel?? SEX mm solid metallskiva med vasken i utan en enda skarv

• Laddar…
  11. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
    Är ofta i restaurangkök där det är "vanliga" rostfria bänkar men denna 6 mm solid är en helt annan känsla

• Laddar…
  12. M
    Medlem · 160 inlägg

mrmlz

Medlem
    Vi körde rostfritt - helt jävla perfekt ämne i ett kök, lätt att hålla rent etc. Däremot valde vi inte solid av någon anledning som jag inte riktigt minns... Jag tror att man hade torskat en låda under spishällen eftersom den bygger några cm nedåt. Kan vara värt att tänka på iallafall.

• Laddar…
  13. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 519 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    6 mm kan du troligen få levererad på coil, så du kan få en lång bänkskiva ;)
    Själva hon sträckpressas nog, i alla fall på en traditionell diskbänk, borde gå bra i 6 mm också.
    (Jag har kört lite prover på 6 mm svart för både djupdragning och sträckpressning och det såg bättre ut än vad man kunde tro.)
    Det finns stålsorter som är designade för denna typ av formning och troligtvis en sådan man använder.
    Det kan vara så att hoarna svetsas också.

14. M
    Husägare · Östergötland · 2 214 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Om jag får bestämma kommer jag ha kvar den 58 år gamla rostfria diskbänken tills det rostar hål i den.

15. J
    Medlem · 79 inlägg

Joonazz

Medlem
    Kan varmt rekommendera AB Landskrona rostfria! Köpte vår skiva där förra våren. Det var inte så dyrt och deras stål bland de tjockare man kan köpa i Sverige. Gav 24000 inkl frakt. Bifogar en bild när vi byggde

Förstår inte att folk väljer något annat vid vatten och spis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.