Byggahus.se

Varför är det så få som har solida rostfria bänkskivor?

1. A
    Medlem · 204 inlägg

AlexHo

Medlem
    Var och tittade på en köksutställning och såg en solid rostfri bänkskiva på hela 6 mm. Det som imponerade, förutom tjockleken, var att det var inga skarvar, inte ens vid vasken. Trodde att skiva skulle kosta sexsiffrigt, förutom att den så riktigt lyxigt ut, för det var ett Gaggenaukök. Gick in på Decosteel och ritade och fick en chock att den inte kostade jätte mycket mer än Dektonskivan jag tänkte beställa. Vet att den kommer bli repig men är det några andra fler nackdelar? Jag aldrig ser någon på de Facebookgrupper som har den. Är det något som jag inte tänkt på som gör att folk inte beställer solida rostfria bänkskivor?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-02-11 kl. 18.02.10.png

Skärmavbild 2021-02-11 kl. 17.56.41.png
    Skärmavbild 2021-02-11 kl. 17.56.52.png
    Skärmavbild 2021-02-11 kl. 17.57.03.png
    Skärmavbild 2021-02-11 kl. 17.57.15.png

• Laddar…
  2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 537 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Det har väl inte varit modernt med rostfritt på ett tag?
    Jag tycker det är både snyggt och praktiskt.
    Vi polerade vår vask med enkel polermaskin plus en rengöringsmedel i pasta-form (universal). Tog bara en kvart att göra så det kommer vi definitivt göra igen
    IMG_20210116_121054.jpg

3. T
    Medlem · 625 inlägg

Tompafix

Medlem
    Ja det var en kort period det var inne med industrilokal i köket, Nu är det ju stenskivor som är på tapeten

4. M
    Medlem · 492 inlägg

Manfreds

Medlem
    Jag tycker den var sjukt snygg! Gillar ju sten osv men det har ju verkligen sina baksidor. Kan se den här som en modern tappning i ett klassiskt retro-kök där den rostfria bänken är traditionell. Pris ca?

• Laddar…
  5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 545 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Jag hade gärna valt en rostfri till vårt nya kök, men min fru vill hellre ha marmor. Att välja rostfritt skulle gå på mellan 47-55 enligt de offerter vi fått, medan vi får marmor för 20~ish men då tillkommer ju ho för kanske 6.
    Sen kan ju 20-30 k vara en struntsumma beroende på situation :)

Redigerat 11 feb 19:37
    • Laddar…
  6. L
    Medlem · Bavaria · 497 inlägg

L-E

Medlem
    har rostfritt, dock gick jag till den lokala verkstaden och betalde kilopris plus arbetskostnad. Kan nästan lova att det blir billigare.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Skåne · 351 inlägg

Alfons3301

Medlem
    Jag skulle gärna ha rostfri hel diskbänk med en kant längst fram så att det är lätt att svabba av. Tycker stenskivor är för känsliga för spill och för hårda när man råkar slå tallrikar eller glas emot.

8. A
    Medlem · Skåne · 602 inlägg

arkTecko

Medlem
    Snyggt, men 60,000 för en relativt liten och väldigt enkel bänkskiva?

• Laddar…
  9. 1
    Medlem · Stockholm · 496 inlägg

16386

Medlem
    Bänken är ju inte den "vanliga" typen av rostfritt stål (tunn plåt ovanpå ett underlag) utan en solid skiva. Mycket snyggt, även om jag tycker även en "vanlig" måttbeställd bänk är både praktisk och snygg.

10. T
    Medlem · Östergötland · 498 inlägg

Thullen

Medlem
    60k för en bänkskiva?
    jag förväntar mig ett mer eller mindre komplett kök för 60k, men vi har väl helt olika prioriteringar helt enkelt :p

11. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 148 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Det är naturligtvis det bästa alternativet, det är inte för inte som man har det i proffskök. Men folk tycker att det är fult.

12. A

arkTecko

Medlem
    Förresten är det ca 200kg koldioxidutsläpp i bara materialet i den bänkskivan...

13. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 537 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Hur räknar man utsläpp för en bänkskiva av granit?

• Laddar…
  14. A
    Medlem · 1 204 inlägg
    Fördelen är o andra sidan att den är fullt återvinningsbar..en marmorskiva brukar sluta som krossmaterial...

• Laddar…
  15. A

arkTecko

Medlem
    Vet inte, naturlig sten fanns inte med i rapporten jag kollade i. Men skulle gissa att den är betydligt lägre - järnmalmen ska ju också brytas och behandlingen är väldigt energintensiv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.