Byggahus.se

Varför 4 st jordkablar som sticker ut ur väggen utanför badrummet?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har flyttat in en i en lägenhet där de tidigare ägarna låtit renovera badrummet. De har bla installerat tak-spotar och handduktstork.

I en intilliggande vägg utanför badrummet sticker det ut 4 st gul/gröna kablar (ca 20 cm långa) ur ett hål i väggen. Jag antar att det är jordkablar, men vad är hantverkarens/elektrikerns syfte, undrar jag som novis? Har denne inte sluffört arbetet, eller kan man använda dessa jordkablar till något? (De tidigare ägarna hade ingen koll men trodde det kunde vara till att styra volymen till de indragna högtalarna...)

Eller kan det vara så illa att badrummet inte är jordat och att det är meningen att jordkablarna måste dras vidare till någon jordpunkt (är det då livsfarligt att vara i badrummet?).

Mvh Christian

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Låter inte bra alls..... Kontakta en riktig elektriker omedelbart!

Vad menar du f.ö. med hål, kommer kablarna direkt ur väggen eller sitter de i en apparatdosa, typ:

Finns det fler kablar än de gul/gröna i "hålet"?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, kablarna kommer faktiskt rätt ut ur ett litet hål i väggen i golvhöjd, och inte via någon dosa...
    Nej, det är enbart 4 st gul/gröna kablar.

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Som sagt, en elektriker bör nog snarast kolla upp hur elinstallationen i badrummet ser ut och vart jordledningarna tar vägen. Du kan ju också försöka få fram telefonnummret till den elektriker som gjort elinstallationen vid badrumsombyggnaden och höra med honom om han vet...

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Då KAN det ju vara dragtrådar för annan installation alt. högtalarkablar, dock skulle jag och säkert andra INTE använda gul/grön för detta....
    Kontakta ändock en elektriker för säkerhets skull!

6. phl
    Medlem · Nivå 14
    Om du inte har bra koll på elinstallation skulle jag ta dit en elektriker. Det är dock inte alls otroligt som de förra ägarna säger att de kan vara till inbyggda högtalar. Kan se framför att någon har haft en kartong gul/grön och använt det för högtalarna. Sitter där två högtalare verkar ju fyra kablar helt rätt ;)