Byggahus.se

Varför 38 graders takvinkel SMV, Älsvsbyhus etc nån som vet?

6k läst  41 svar

1. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Nästan ingen skillnad. Lite mer material och lite högre kostnader, men betydligt mer utrymme

• Laddar…
  2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Utseendet och utrymmet som största skillnad. Svarta 45 graders tak på vita hus kan se gigantiska ut..

3. J
    Medlem · Nivå 22
    45 graders taklutning är ur konstruktionssynpunkt att föredra. Även om takytan blir större kan takbjälkarnas dimensioner minskas eftersom man utnyttjar materialet mer optimalt. Gamla lador från 1800-talet har ofta 45 graders taklutning och de står fortfarande. Vid 38 grader påverkar 79 % av taklasterna takstolens högben, vid 45 grader endast 71 %. Dessutom minskar snölasterna totalt, från ca 90 % av grundvärdet till ca 60 %.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 6
    Jag kapar denna tråd med lite frågor gällande boyta och upplevelser, då jag går i byggtankar själv och har just dessa alternativ på tapeten på en 1 1/2 plans villa. Kanske någon kan hjälpa mig räta ut frågeteckenen jag har.

Det första föslag jag tog fram var på ett hus med 38 graders vinkel och förhöjt väggliv där golv/tak inne möta på 1.20 höjd.

Jag har nu börjat fundera på att isället ta bort det förhöjda vägglivet och istället ha 45 grader på taket. Huset är tänkt 8 meter brett.

Hur stor skillnad blir det inomhus på boytan på dessa två alternativ, diffar det mycket i hur man kommer kunna använda rummen?

Vore väldigt tacksam om jag fick svar på detta

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Förhöjt väggliv gör mycket för rymden och möblerbarheten.
    Vad får du för vägghöjd vid mötet inne i ditt 45 graders alternativ?

6. N
    Medlem Nivå 6
    Jag vet inte riktigt. Det var det som jag hade hoppats någon kunde svara på =) Hur skillnaderna blir. Jag natar att det blir någon typ av "kattvind" med sånt byggsätt, sen är bara frågan hur bred den är.

Med väggliv så har man ju vägg direkt som du säger och får en annan möblerbarhet

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Förhöjt väggliv gör mycket, om man tänker att inneväggen ska vara 120cm så blir det troligtvis mer golvyta. 2 fulla plan är ändå det bästa

8. N
    Medlem Nivå 6
    Våra områdesbestämmelser säger enplansvilla bara. Men kommunen har satt en bygghöjd på 4.20, så det går att bygga 1 1/2 plan med förhöjt väggliv. De säger sen att de ej bryr sig hur man använder ytorna, bara man inte överskrider satta mått. Så 2 plan är ej ett alternativ.

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Förhöjt väggliv och 45 grader ger ju mest yta. Det kan ni få till ganska bra

10. N
    Medlem Nivå 6
    Ja, fast då blir det väldigt högt och enda orsaken jag tänker mig förhöjt väggliv (38 grader) är ju för att få ut mer yta, då bredden på huset ej är det största. Men jag tycker dock inte det blir så vackert, så därför börjar jag fundera hur stor möblebar yta jag tappar om man sätter 45 grader och ej förhöjt väggliv

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
  12. J
    Medlem · Nivå 22
  13. G
    Medlem · Nivå 14
    Ett 1.5-planshus klassas i de flesta fall som enplan, och får alltså normalt sett byggas där planen anger max ett plan.
    Med förhöjt väggliv eller så kallat 1.3/4-plan så klassas byggnaden oftast som ett tvåplanshus.

Gränsen går vid 70cm från övervåningens golvyta mätt till yttertakets höjd rakt ovanför fasadlivet. Mindre än 70cm = enplanshus och mer än 70cm = tvåplanshus,

• Laddar…
  14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi har 38° takvinkel, vilket jag tycker är den snyggaste kompromissen.
    27° ger för liten rymd på vinden, och 45° ger taket ett för dominerande intryck på huset.
    Vi har gästrum på vinden + förråd, och räknar grovt med ca 70 kvm BOA där uppe, och 108 kvm här nere.
    Vi har alltså inte förhöjt byggliv.
    Men jag går upp i morgon och mäter lite noggrannare bredd mellan stödbenen och höjd upp till snedtak och hanbjälke,
    och rapporterar här :)

15. R
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo är i färd med att bygga ett 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv, istället för standard 38 grader så blir det 34 gradig taklutning, väggarna går från 120 cm till 160 cm i höjd. Förhoppningsvis kommer vi inte ångra oss över beslutet om att välja till förhöjt väggliv. :)