Varför 38 graders takvinkel SMV, Älsvsbyhus etc nån som vet?

6k läst  41 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Var hemma hos några bekanta under jul-ledigheten, och de bor i ett hus från Smålandsvillan som är byggt 2004. Vi pratade lite om hur de hade upplevt själva byggandet och om de var nöjda. Detta var det första (och enda) huset de har byggt, och man säger ju att man ska bygga 3 hus innan man blir nöjd.

De var väl nöjda med det mesta, förutom övervåningen som de tycker är för trång och man slår lätt i huvudet. När de valde husmodell fick de välja 1 eller 1 1/2 plans hus, och då de hade ett barn på väg valde de med övervåning så kunde de få 145 m2 totalt om så behövdes, vilket de snabbt inredde något år efter barnet föddes. Det var inte förrän efter några år när de var hemma hos en bekant som bor i ett 70-talshus som de upplevde att deras övervåning kändes mycket rymligare än deras, trots att husen är näst intill identiska på bottenvåningen. De kunde inte bli kloka på vad det var för skillnad förrän de började titta på gavlarna och såg att fönstren på det gamla huset hade större mellanrum mellan dem, och efter lite googlade kom de fram till att det gamla huset hade 45 grader och deras hade bara 38 grader. Detta har tydligen retat dem ända fram till idag, dels att SMV säljaren inte upplyste om detta, och att de själva inte visste att det fanns olika takvinkar på 1 1/2 planshus. För dem var det med övervåning och snedtak eller utan övervåning. Vi tittade på orginalritningen och där står det ju tydligt 38 grader, men uppenbarligen förstod de inte innebörden av detta och att det fanns "bättre" alternativ med 45 grader, fast då kanske från någon annan tillverkare.

Nyfiken som jag är, så undrar jag om någon här vet varför modulhustillverkarna i alla fall under början av 2000-talet enbart levererade hus med 38 grader. Jag har gått runt i villaområdet vi bor i och där är det ca 500 hus från 70 och 80 talet och 95% av alla med övervåning har 45 grader. Några enstaka har 38, och man ser verkligen skillnaden nu när man känner till det. Det känns ju enbart dumt av SMV att inte ha 45 som standard och erbjuda 38 om byggregler eller liknande lokalt förbjuder 45. Känns som man levererar en mycket sämre produkt än vad man hade kunnat göra, och varför skulle man som hustillverkare vilja göra på detta viset?
    Har även sett flera Älvsbyhus som är byggda i modern tid, och även de har bara 38 grader. Ju mer jag tänker på detta desto märkligare är det...

Nån som har nån kunskap om detta, är väldigt nyfiken.

2. Z
    Medlem Nivå 2
    Inte långt bort från där jag bor finns ett område med detaljplan att max höjd på husen till nock utvändigt är x meter. Där går det inte att ha 1.5 plan med 45 graders taklutning, då överstiger man maxhöjden. Men 38 grader klarar precis gränsen. Området byggdes 2000 - 2005.

Kan ha berott på detta. Kan också varit att 45 grader är tilllägg.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 2
    Vet inte varför SMV hade 38 graders men jag vet att dem hade det ett tag sedan när mina föräldrar byggde så var deras standard 45 men det var inte tillåtet enligt detaljplanen så då fick det bli 38 istället.

4. T
    Verktygstokig · Nivå 5
    Gällande Smålandsvillan fick vi vid beställning 2015 välja taklutning. Det skilde inte något i pris alls. Så självklart valde vi 45. Sen finns det ju i vissa detaljplanerade områden regler som gör att man blir låst till 38 grader.

Om jag minns rätt kunde man 2015 välja taklutning även hos Älvsbyhus men de tog extra betalt om man önskade 45 grader.

5. H
    Medlem Nivå 6
    Ja idag har de ju tack och lov gjort denna ändring och är tydliga med att informera på sin hemsida till och med via youtubefilm om skillnaderna. Men då 2004 fanns ingen info alls om detta och det gick inte ens att välja 45 grader.

Det jag inte förstår är varför man som hustillverkare inte har 45 grader som standard, och sen om någon detaljplan motsätter sig detta kan man leverera 38. Jag kan inte se en endaste nackdel med 45 grader, och prisskillnaden borde vara minimal.

6. M
    Medlem · Nivå 10
    Med samma höjd till nock så får man väl större boyta med 38 grader än med 45 eller tänker jag fel? Men man kanske utgår från samma fasadhöjd och då blir det ju tvärt om.

• Laddar…
  7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Snöar det mycket kan skillnaden mellan 38 och 45 grader vara skillnaden mellan att snön ligger kvar eller ramlar nee.
    38 grader eller mindre är standard i stora delar av landet. 45 grader är något som förknippas med skånskt byggstil

8. I
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bygga i Mjölby och i vårat område får man inte ha större än 38 graders takvinkel.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 6
    Ja fasaden är ju samma, men nockhöjden blir ju högre med 45 grader och det blir större utrymmen inomhus i och med att du får större användbara ytor, och får t.ex. in en garderob i ett sovrum där du med 38 grader endast får plats med byrå

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 6
    Ahaa det visste jag inte. Bläddrar man i de största tillverkarnas huskataloger är det ytterst sällan jag ser 38 grader i deras exempelhus, utan då är det alltid 45 grader. Antagligen för att övervåningarna hade blivit betydligt mindre användbara, eller hade man fått bygga med fler takfönster/kupor, alternativt med förhöjt väggliv.

Både här i Blekinge och där frun kommer ifrån (småland) är det främst 45 grader på 1 1/2 planshusen. Kanske det ändras när man kommer längre norrut?

11. Microkatten
    Medlem · Nivå 13
    Takvinkel på 45 grader är nog ganska utbrett i landet. I Skåne hade man förr i tiden gärna ännu smalare nockvinklar på 48-55 grader då man ville att nederbörden snabbt skulle rinna undan på de i Skåne vanliga stråtaken - och senare även tegeltaken - och därmed inte leta sig in djupt bland stråna.

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Förhöjt väggliv gör ännu större skillnad. Och helst 2 hela plan om detaljplanen tillåter.

13. J
    Medlem · Nivå 22
    Byggnaders höjd beräknas normalt enligt Plan- och byggförordningens principer. En konsekvens av det beräkningssättet är att hus med 38 och 45 graders taklutning anses som lika höga så länge som de har samma fasadhöjd och saknar takkupa. Sedan kan en detaljplan innehålla andra metoder för att begränsa höjden, men det är rätt ovanligt för moderna planer.

Taklutning är mycket en modefråga. Det är också en byggnadsteknisk fråga som hade större betydelse förr än nu. Tittar man på gamla lador från mitten av 1800-talet har de nästan alltid 45 graders taklutning. Enkelt uttryckt, ju större taklutning desto klenare konstruktion behövs. På 1950-talet och en bit in på 1960-talet byggdes de flesta småhus med statliga lån. Lånereglerna satte tydliga gränser för byggnadstyp, boarea och taklutning. Själv tycker jag att 45 grader är optimalt för ett hus med sadeltak.

14. H
    Medlem Nivå 6
    Tack för ditt uttömliga svar. Detta tillsammans med vad jag sett och hört gör att det fortfarande ter sig helt obegripligt att stora tillverkare som Älvsbyhus och Smålandsvillan under i alla fall första fem åren från 2000 endast kunde erbjuda tak med 38 graders takvinkel. Standard borde vara 45 med option på 38 om man har hittat sin drömtomt men där kommunen endast tillåter 38.

15. A
    Medlem Nivå 6
    Undrar bara, vad är skillnad mellan 38 o 45 gradar tanke med byggtid, byggmaterial, kostnad, m.m ? Är det samma kostnad och tid att bygga ? Tackar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: