En oenig rätt men det den slår fast är ju rätt så svidande.
Husen är behäftade med allvarliga fel.
Myresjö är ansvarigt även mot andrahandsägare
Företaget har varit vårdslöst.

Vad dommen också säger indirekt är att det är den som bygger med en lösning som måste kunna bevisa att den är utprovad och trygg. Det är en redig skärpning av ansvarsmodellen

Ja, även om jag gillar hur de två skiljaktiga resonerar rent juridiskt, så känns majoritetens dom riktig. Om man skall dra det skiljaktiga resonemanget till sin spets så kunde ju husföretagen fortsätta på samma sätt som man "alltid" gjort, nämligen experimentera hej vilt för att jaga den sista kronan eftersom det inte skulle kunnat kosta dem något så länge som man sett till att ha "experterna" på sin sida samt inte tänkt efter så noga. Det kan ju fungera om man är verksam i en bransch med korta omloppstider, men hus skall ju stå där i 50-100 år eller så, så där är ett mer konservativt angreppsätt önskvärt.

Så förhoppningsvis så leder detta till bättre huskonstruktioner överlag.

Det här rör ju inte bara Myresjöhus. Jag hade på den tiden, långtgående diskussioner med ett annat större husföretag som försökte få mig att inse enstegstätad fasads förträfflighet.

yonna skrev:
Det här rör ju inte bara Myresjöhus. Jag hade på den tiden, långtgående diskussioner med ett annat större husföretag som försökte få mig att inse enstegstätad fasads förträfflighet.
Nej, det är ju det som är det finurliga med att dom i HD nu har fallit. Domen blir vägledande, prejudicerade, för alla andra som byggt med samma typ av fasad. Men HD tar bara upp enskilda fall, och nu blev det så att konsumentverket tyckte att just det här fallet med just Myresjöhus som motpart var det som var värt att satsa på att driva hela vägen.

Det som är synd med HD dommen är att de hävdar att riskerna var okända. Det var det väl ändå inte. Man hade ju försökt med den här metoden i Nordamerika där den hade underkänts redan innan de här husen byggdes om jag ahr förstått det rätt. Det kan ju iofs också vara dåligt arbete från ena parten, dvs att det inte är påtalat. Jag har inte läst rättegångshandlingarna från någon nivå. Bara HD:s dom

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Då återstår att se om husen kan åtgärdas på ett sätt som inte leder till nya reklamationer.

B
Glädjande! Byggbranschen är den vidrigaste bransch vi har. Byggbranschen har fifflat och fuskat i allt för många decennier utan att behöva ta ansvar. Nu hoppas vi bara på att ROT försvinner också! Varför ska man subventionera en så grisig bransch?! Moral, etik och yrkesheder är sedan länge ett okänt begrepp inom branschen. Men höga löner ska dom ha!!! Helt sjukt!

Berra2 skrev:
Glädjande! Byggbranschen är den vidrigaste bransch vi har. Byggbranschen har fifflat och fuskat i allt för många decennier utan att behöva ta ansvar. Nu hoppas vi bara på att ROT försvinner också! Varför ska man subventionera en så grisig bransch?! Moral, etik och yrkesheder är sedan länge ett okänt begrepp inom branschen. Men höga löner ska dom ha!!! Helt sjukt!
Lugna dig nu kryddan, finns massor av seriösa hantverkare i landet, dessutom är rot den bästa reform som genomförts i modern tid,

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Berra2:

Om du vet bäst så tycker jag att du ska försöka driva en seriös byggverksamhet där du har snåla kunder som jagar lägsta pris och är initialt totalt ointresserade av hållbarhet så får vi se hur länge din firma överlever.

Lyckas du bygga ett... bara ett... bra hus utan att gå back ekonomiskt, göra kunden nöjd, hålla tidsplanen, d.v.s. vara så snabb som kunden vill (för annars kommer hen att välja ett annat bolag som lovar guld och gröna skog) och av hög kvalitet till ett bra pris samt betala svenska anställda med vita pengar helt enligt fackliga avtal och givetvis utan ROT eller någon annan typ av subvention så lovar jag att äta upp min hatt och rekommendera dig som nästa nobelpristagare hos kommittén.

Det skall bli intressant att se hur husleverantörerna resonerar när det gäller fasader som - ännu - inte fått några skador och vars fasader ändå bör bytas. Lite trist för dem som redan på eget bevåg bytt fasad eftersom husen annars varit osäljbara.

End skrev:
Berra2:

Om du vet bäst så tycker jag att du ska försöka driva en seriös byggverksamhet där du har snåla kunder som jagar lägsta pris och är initialt totalt ointresserade av hållbarhet så får vi se hur länge din firma överlever.
Detta stämmer väl bra på de flesta andra varor vi köper?

B
Jag kommer givetvis aldrig att kunna övertyga Benny, Conny och Ronny om att byggbranschen är ett svart hål av grabbig, flabbig lurendrejeri men att nu HD äntligen verkar vakna att vi måste sätta dit byggbranschen är ett steg i rätt riktning.

Noseone skrev:
Detta stämmer väl bra på de flesta andra varor vi köper?
Ja det stämmer, importerade varor som är tillverkade under helt andra förutsättningar än i Sverige (låga löner, billigare råvaror, lägre driftkostnader i form av lokal m.m. och andra skatteregler) brukar också vara billigare än svenskproducerade varor.
Lite svårt att importera hus då det måste göras på plats och då gäller förutsättningarna som finns här.

Slit och släng-mentaliteten har verkligen tagit människor i västvärlden i djup skit utan att själva inse det.

Det vet jag, för jag jobbar inom husbranschen och varje gång jag ger kunden förslag på hållbar lösning väljer de en annan aktör då det är initialt dyrare med hållbara lösningar. Bara för att några år senare återkomma till mig och få höra "vad var det jag sa".

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
B
Det är frestande att bura in alla fifflande byggare men då skulle vi ju inte ha någon byggbransch kvar... :(
Försvaret från byggare är alltid att "de minsann visst finns hederliga byggare" eller "så är det i andra branscher också".
Visst finns det några enstaka byggare kvar som vet vad moral, etik och yrkesheder är men dom är alldeles för få!
Ingen annan bransch är så vidrig som just byggbranschen.
Det mest störande är att lönenivån ligger absurt högt inom byggbranschen. Hade dom gjort ett bra jobb kanske jag skulle kunna acceptera det men nu är branschen både dålig och överbetald.
Det borde inte finnas någon byggare som tjänar mer än tex en sjuksköterska.
En grisig bransch med flabbiga, rapande och fisande gubbar som hittills har fått göra som dom vill. Men nu får vi hoppas att rättsväsendet vaknar och gör rätt och att det inte bara är storföretag som får straff utan alla enmansföretag som arbetar efter metoden "fort men fel och luras så länge det går innan jag konkar och startar nytt i annat namn".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.