1 882 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Värdering av bostad
Hej, jag funderar på att göra en värdering av min bostad. Jag har aldrig gjort det tidigare så jag undrar bara lite hur det går till och om det är något som jag ska tänka på innan?
Vad jag förstår så är de flesta värderingarna kostnadsfria? Jag kollade nyss in på www.notar.se där det står att man kan göra en kostnadsfri värdering och vara med och tävla om en resa till New York, det hade ju inte suttit helt fel.
Men hur går det till när själva värderingen äger rum? Vad kollar man på?
Vad jag förstår så är de flesta värderingarna kostnadsfria? Jag kollade nyss in på www.notar.se där det står att man kan göra en kostnadsfri värdering och vara med och tävla om en resa till New York, det hade ju inte suttit helt fel.
Men hur går det till när själva värderingen äger rum? Vad kollar man på?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
"Kostnadsfri" bör du kanske ta med en nypa salt. Det beror ju på vad ditt syfte är med värderingen.
OM du skall värdera för att ex. öka belåningen, så trro jag att du behöver en värdering utförd som uppdrag av en värderingsman som banken accepterar. Det kan iofs. vara en mäklare, men då mot betalning.
Gratisvärderingarna från mäklarfirmor syftar till du skall anlita firman för en försäljning, ofta blir värderingen mer en fråga om vad mäklaren tror att du vill höra.
Kom ihåg att mäklare är försäljare, men det finns en utbredd missuppfattning om att de säljer bostäder. De säljer tjänsten att sälja en bostad, själva försäljningen av bostaden är produktion för mäklaren, och den skall gå snabbt och vara rationell även i den branschen.
OM du skall värdera för att ex. öka belåningen, så trro jag att du behöver en värdering utförd som uppdrag av en värderingsman som banken accepterar. Det kan iofs. vara en mäklare, men då mot betalning.
Gratisvärderingarna från mäklarfirmor syftar till du skall anlita firman för en försäljning, ofta blir värderingen mer en fråga om vad mäklaren tror att du vill höra.
Kom ihåg att mäklare är försäljare, men det finns en utbredd missuppfattning om att de säljer bostäder. De säljer tjänsten att sälja en bostad, själva försäljningen av bostaden är produktion för mäklaren, och den skall gå snabbt och vara rationell även i den branschen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rekommendation värderingsman för värderingsintyg samt besiktningsman för bostadsrätt i Stockholm?
Bostadsrätt -
Omvärdering bostad
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Mycket förvirrad: omvärdering av bostad ("femårsregeln")
Juridik -
Värdering av bostad ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Avslutad: Vinn värdefull bankvärdering av din bostad
Tävling