Byggahus.se

Våran planlösning

811 läst  22 svar

1. J
    Renoverare · Nivå 17
    Jag tycker överlag att det är en trevlig planlösning som kan bli perfekt med några små modifikationer!

Det första jag hade velat ändra är placeringen av dörren till tvättstugan. Denna hade jag velat ha mitt emot wc/dusch så man kan utnyttja väggen mot hallen/bredvid garderoberna. Dessutom slipper man gå igenom hallen när man ska hämta tvätt osv.

Sen gillar jag förslaget som nämnts tidigare med att spegelvända master/wic/on suite så att wic/on suite ligger mot köket. Anledningarna är flera, dels för att få en "ljudbarriär" mot köket, det blir kortare rördragning av avlopp/vatten = billigare men man får även varmvatten snabbare. Man får även möjlighet att ha fönster ovanför sängen om man vill, eller varför inte en altandörr?

Det sista jag egentligen tyckt är att matplatsen haft lite mer bredd/djup så att det inte känns som om matbordet står ivägen utan att det blir ett naturligt gångstrål förbi matbordet :)

Jag funderar även på om inte snedställda dörrar till de övre "barnrummen" varit att föredra för att göra allrummet lite mer lättmöblerat. Som det är nu så är det bra storlek men man kan inte göra så mkt med ytan tack vare dörrarnas placering!

2. P
    Medlem Nivå 5
    Utöver det som sagts tidigare så saknar jag egentligen bara en grovingång utifrån direkt in till tvättstugan. Jag skulle helst ha den på husets kortsida men med tanke på hur tvättstugan är placerad i huset i nuläget så går det givetvis att ha en dörr till på framsidan av huset. Grovingången är praktisk för de gånger man kommer hem skitig/blöt/ett (och inte vill skapa kaos vid stora entrén), det är också bra att ha för att förvara mindre fina ytterkläder (snickarbyxor/skor, träningskläder, etc).

3. R
    Medlem · Nivå 6
    Jag såg på programmet hundraårskåken (svtplay) där en byggare påstår att varje extrahörn adderar runt 5000 EUR till byggkostnaden. Om jag räknar rätt har du 12 hörn istället för det minimalistiska 4. Kan vara värt att överväga att minska ned antalet hörn. I a f är min uppfattning att vissa hörn i ritningen kostar mer än de smakar.

4. R
    Nybyggare Nivå 2
    Vi kommer bara ta in rörmokare , elektriker och målare , min sambo kommer göra resten ..
    Vi funderare först på att försöka få ner antal hörn men det blir inte som vi vill ha utseende mässigt då ... vi vill att det ska hända något med huset..

5. R
    Nybyggare Nivå 2
    Så på så sätt får vi ner kostnaden

6. J
    Renoverare · Nivå 17
    Jag tänker addera en grej till mina tidigare förslag.

Om ni flyttar Mittsektionen (kök, entré, klk) en meter närmare baksidan så får ni per automatik det luftigare kring matbordet och ni får även en större klk.

Sen är kyl/frys placering allt annat än optimal! Här hade jag nog tsgit bort de och satt de på andra sidan där spis och det är istället och tsgit bort den väggsnutten som är runt dessa. Det ger dels ett öppnare intryck men bör även ge möjlighet till en större köksö :)

7. M
    Moderator · Nivå 17
    Ett inlägg med otrevligt tonfall borttaget
    /mats
    Moderator

• Laddar…
  8. R
    Nybyggare Nivå 2
    Tack