Byggahus.se

Våra Norlux-fönster

1. F
    Medlem · Stockholms · 1 525 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    När jag själv ska köpa något tittar jag gärna här efter info. Därför känns det hederligt att själv lämna info om det jag köpt. Hoppas att jag inte bryter mot några forumregler med det här inlägget.

Vi köpte ett helt paket med montering av Norlux i november. Alla fönster och dörrar i övervåning och halva källaren.

De lovade att göra allt klart inkl. målning men det visade sig att det inte gällde för ytterfodren runt fönstren. De får vi måla själva.

De lovade att det inte var några problem att göra jobbet mitt i vintern eftersom de skulle stänga dörren till ett rum, riva ut gamla fönstren och sätter dit nya innan de ger sig på nästa rum. I verkligheten var de i samtliga rum samtidigt så det var 12 grader inne när jag kom hem med bebisen från dagis. Bygg-gubbarna kom från ett bemanningsföretag och Norlux-folket såg jag inte till efter försäljningen.

I avtalet stod det att monteringen skulle vara klar 10-12 veckor efter avtalet skrevs på. Efter 12 veckor ringde jag och frågade hur det gick. Ett par veckor senare meddelade de att mina fönster var tillverkade och på väg till Stockholm. Några veckor senare fick de fram montörer så att de kunde göra jobbet. När de kom hem till oss så visade det sig att de inte visste att de skulle sätta nya foder på utsidan så de var inte beställda. Dessutom var de två dörrarna inte med. Efter lite påstötningar och tjat från dem om betalning för dörrmonteringen de inte gjort kom dörrarna en månad senare.

Vi drog av från betalningen för förseningen helt enligt avtalet och sedan hörde de aldrig mer av sig. Ända tills i förra veckan! Då kom de på att de skulle göra en slutbesiktning. Samtidigt ber de mig att ta en kopia av avtalet eftersom de tydligen slarvat bort sitt exemplar. Jag misstänker dock att de vill se om de gjort några tillägg för hand i vårt avtal, som de vill bråka om för att de blivit sura för att jag drog av 5000 kr för förseningarna. Jag har blivit misstänksam efter några år som jurist.

Jo förresten, vår källare är i putsad betong och när de rev bort gamla fönstren så rev de också bort ganska stora bitar av putsen och betongen. En knytnäves storlek försvann i varje hörn. Vid kommentar om detta så hänvisar man till en friskrivningsklausul i avtalet om att puts kan skadas. Vid försäljningstillfället sa de dock att de är otroligt försiktiga när de tar loss gamla fönster ur betong eftersom de inte har tid att åka runt och laga puts. Men visst, vår puts var säkert inte i bästa skick.

Men som slutsummering är fönstren bra och hantverkstjänsterna är ungefär som andra jag träffat på.

2. E
    Medlem · skåne · 73 inlägg

ewe_lindberg

Medlem
    Hejsan!
    Är väldigt tacksam för att folk lägger ut åsikter osv om olika saker. Så man får lite kött på benen.
    Är just nu i stånd att alldeles snart bygga hus och tittar runt på olika alternativ bl.a norlux. Hur kom det sig att ni valde dessa? Nu när det gått några månader, är ni fortfarande nöjda?

3. F

Fred vom Jupiter

Medlem
    Norlin är väldigt energisnåla och av bra kvalitet. Dessutom var de lite billigare än Wisy och Mockfjärds. Vi ville ha en totallösning från en firma för att slippa krångel med felbeställningar och olika hantverkare att hålla reda på.

Tyvärr är det fortfarande krångel eftersom de slarvat bort betalningen av en delfaktura. De verkar vara lite snurriga i organisationen.

4. F

Fred vom Jupiter

Medlem
    Norlux menar jag förstås, inte Norlin! Damn you autocorrect!

5. E
    Medlem · skåne · 73 inlägg

ewe_lindberg

Medlem
    Tack så mycket för snabbt svar. Man blir ju lite osäker så fort det inte är de "vanliga" märkena. Men det Låter bra, nu ska vi bara klämma lite på dom oxå å se hur de ser ut på riktigt.

6. B
    Medlem · Halland · 271 inlägg

Bubblaren

Medlem
    Jag övervägde Norlux i vintras när vi skulle byta 3 fönster (2 normalstora och ett litet vindsfönster).
    Efter ROT ville de ha ca 32000 totalt.
    Efter att pratat med en bekant som är snickare tyckte han att de högg till så det stänkte om det.
    Vi köpte H-fönster Lysekilsfönster istället. Vi bestämde oss för att byta ytterligare ett fönster (3+1)
    Efter rot gick det på 22000:-
    Jag var hantlangare vid monteringen av 1 fönster, annars debiterade han precis de timmar han la på jobbet. OK jag fick säkert ett kompispris på fönstrena men det motsvarar inte på något sätt pris-skillnaden.

Jag kan av förklarliga skäl inte rekommendera Norlux, även om deras fönster verkar vara bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.