Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Våra eluttag "ramlar ut". Varför?

1. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 4 646 inlägg

karlmb

Tillbyggare
  2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 578 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Det är kanske så att kraven på nybyggnation är slappa eller att det finns en anledning till detta som inte jag förstår, men jag skulle absolut inte acceptera ett eluttag som inte sitter stenhårt fast i väggen. Det finns i mitt tycke inte någon rimlig anledning att ett eluttag ska sitta löst. Antingen har man en modern dosa som sitter ordentligt fixerad i väggen och då kan man använda skruvarna eller så skruvar man fast apparaten i väggen. Så har jag gjort hemma med ett antal uttag då jag har gamla plåtdosor med dåliga eller inga skruvar/dosclips. Det gäller att akta alla in/utgående rör bara...

3. tommib

Bergsfogde
    Jepp. Hittade ingen bra bild nu på hur de monteras tyvärr...

• Laddar…
  4. A
    Medlem · stockholm · 128 inlägg

andersjm

Medlem
    tommib: Jag håller med dig till 100%. Visst sjutton är det inte okay att eluttag går att rucka på? Det är ju verkligen ett tecken på att något är fel.

Vi funderar på att ta in en annan besiktningsman. Det finns fler saker som besiktningsmannen menade var okay, som vi är tveksamma till.

5. K

karlmb

Tillbyggare
    Bra ide!

6. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 175 inlägg

Müssli

Medlem
    Eftersom det är OSB bakom gipset kan man väl dra en skruv uppe och nere på uttaget? Renovas dubbeluttag går någon cm utanför dosan om jag minns rätt.

7. A

andersjm

Medlem
    Müssli: Hmm, menar du att man skulle borra upp hål i uttaget och skruva genom dessa? Tror inte det skulle accepteras av min hustru :).

8. tommib

Bergsfogde
    Nej, man sätter en skruv genom ramen som sitter bakom uttagets plastöverdel. Det är inget som syns. Nu vet jag inte hur det är med just Renova, men med andra uttag går det oftast utmärkt (jag har som sagt gjort det på ett flertal av mina). På dubbeluttagen från Renova ser det ut att kunna gå. På enkeluttag samt andra apparater (lampknappar mm) går det inte. Renova är tyvärr väldigt oförlåtande om man råkat göra lite för stora hål eller missat dosan lite.

• Laddar…
  9. A

andersjm

Medlem
    Låter som att det finns ett antal lösningar på det här problemet, som inte innefattar någon större rivning eller för den delen byte av dosa.

Visst är det väl så att entreprenadfirman har rätt att försöka lösa problem som uppstår, och att det faktiskt bara är verkliga problem som man har rätt att få avhjälpta? Dvs, att en ev. fulfix känns lite sunkig är inget hinder för att firman ska anses ha fullgjort sitt åtagande. Detta har jag dock inga problem med, jag kan leva med lite sunkiga dosor bara funktionen är bra. :)

10. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 175 inlägg

Müssli

Medlem
    Precis som tommib skriver måste du skruva bort locket på uttaget. Glöm inte bryta strömmen först! Sedan har du hål på själva ramen, ett snett upp till höger och ett snett nere till vänster. Där kan du dra i långa träskruv och sedan sätta tillbaka locket.

11. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    Tydligen har byggföretaget eller om det är ett NF hus, har använt sig av billiga dosor som saknar kvalite. Vilket innebär att TS kommer att ha problem med varenda uttag (förmodligen brytare oxå) förr eller senare.
    Firman kan tycka: man får vad man betalar får. TS kan tycka att han har betalat för kvalite enligt avtal och blivit lurad.
    Tvist är ett faktum!
    Man kan tycka att om de har använt såna dosor som saknar kvalite, vad har de gjort mer för dumheter för att spara pengar?!
    I slutändan kan det handla om stora pengar.
    TS, berätta gärna om historik och de fel som du har uppmärksammat.

Redigerat 22 nov 2015 09:07
  12. K

karlmb

Tillbyggare
    Hade de bara satt dosorna i rätt läge så ska väl den kvalitén räcka.

13. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 046 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Mot felanvända dosfräsar spelar nog kvaliten mindre roll. Säkert en bra ide att kräva en vettig genomgång av alla som nämndes tidigare. Kanske se till att det görs fackmässigt så att det lite kan kännas som ok nyinstallerad anläggning. Alltså i sista hand skruva genom ramar osv särskilt som den serien som sagt är snålt tilltagen runtom och oförlåtande.

Clips, klor, förhöjningsringar i lämplig blandning och lite välförtjänt omarbetstid för slarvjobbarna så borde det bli bra kan tyckas.

14. tommib

Bergsfogde
    Ja, fast med ändringen att entreprenören får göra detta ;)
    Jag ser ingen anledning till att TS som köpare ska behöva fixa något som är byggarens ansvar.

Angående dosorna så ska de vara alldeles tillräckliga så länge man inte borrar sönder kanten på dem.

EDIT: Tvåa på den

15. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Tror inte det har så mycket med hur man använt dosfräsen. Utan att det är dåliga dosor. Billigt! tråkigt när entreprenörer använder skit. Arbetare österifrån ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.