2 551 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Vår varmvattenberedare sönder, skall byta ut vårt värmesystem, vad väljer man?
Hej,
Vår varmvattenberedare (Metro) från 2004 har gått sönder, och vår elpanna (CTC) från 1989 kan jag tänka mig sjunger på sin sista vers, därav vi beslutat oss för att byta ut hela systemet mot en luft/vatten värmepump istället.
Vi har även kompletterat med en Daikin luft/luft installerad (2021) samt Solpaneler (2022). Ungefärlig årsförbrukning 16 000 khw, 140 kvm enplan.
Har fått in fyra olika offerter på:
Vår varmvattenberedare (Metro) från 2004 har gått sönder, och vår elpanna (CTC) från 1989 kan jag tänka mig sjunger på sin sista vers, därav vi beslutat oss för att byta ut hela systemet mot en luft/vatten värmepump istället.
Vi har även kompletterat med en Daikin luft/luft installerad (2021) samt Solpaneler (2022). Ungefärlig årsförbrukning 16 000 khw, 140 kvm enplan.
Har fått in fyra olika offerter på:
- Vaillant Arotherm Plus VWL 75/6 As 7,5kw
- Mitsubishi Electric SWM80 Ecodan
- Panasonic Aquarea All-In-One T-CAP 9 kW
- Bosch CS7000i AW 9 kW
När är huset byggt? Var i landet står det? Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att klara hålla 20-21 grader inne vid DVUT? (DVUT = Dimensionerande vinterutetemperaturen). En del har klagat på ljudet från Mitsubishi utedel men det kanske har förbättrats. Bra modell för övrigt. Vaillant ganska ovanligt i Sverige så det är extra viktigt att ha en bra installationsfirma som kommer att finnas kvar i framtiden för service och support.
Huset är byggt 1980 (Blekinge) framledningstemperatur har jag tyvärr ingen aning om!J Josth skrev:När är huset byggt? Var i landet står det? Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att klara hålla 20-21 grader inne vid DVUT? (DVUT = Dimensionerande vinterutetemperaturen). En del har klagat på ljudet från Mitsubishi utedel men det kanske har förbättrats. Bra modell för övrigt. Vaillant ganska ovanligt i Sverige så det är extra viktigt att ha en bra installationsfirma som kommer att finnas kvar i framtiden för service och support.
Metro VVB eller Fokus ( bara olika namn ) modell ? läcker den . Annars byte av EL-patron i den. Det med CTC pannan är säker en Electronic .( svart front ) Den har gått ur tiden men kan klara sig länge. problemet är om elektronikkortet säger upp sig , så är det hårdvaluta på det , om det går att få tag på. Kan finnas i någon gömma men då kostar det ca 7 kkr och stämmer inte riktigt. En hel del tampar måste då kopplas om och det kam en del timmar. Slutnota blir kanske uppmot ca 10 - 12 kkr
Då kan huset vara byggt med högtempererat värmesystem och el-panna. Med lite tur går det att utläsa värmekurvan som er CTC elpanna är inställd på! DVUT för t.ex. Karlshamn är -11,5 °C så det blir ju inte så kallt men man bör försöka kolla upp vad de olika modellerna har för prestanda vid t.ex. -15 °C.
Boilermag är bra för att hålla magnetiten i schack men den är inte dyr att köpa till och efterinstallera om behovet uppstår (om man köper utomlands på nätet och inte i svenska shoppar).
https://www.ebay.com/itm/255681327528
https://www.ebay.com/itm/255681327528
Vet inte vad modellen heter, hittar ingen modell betäckning på den! Liknar dock ingen utav VVB elle Fokus på de bilder jag googlat fram! Enligt VVS:aren är det EL-patronen som är sönder, men att det inte lönar sig byta den på en sådan pass gammal modell, försäljningsnack kanske?J jonaserik skrev:Metro VVB eller Fokus ( bara olika namn ) modell ? läcker den . Annars byte av EL-patron i den. Det med CTC pannan är säker en Electronic .( svart front ) Den har gått ur tiden men kan klara sig länge. problemet är om elektronikkortet säger upp sig , så är det hårdvaluta på det , om det går att få tag på. Kan finnas i någon gömma men då kostar det ca 7 kkr och stämmer inte riktigt. En hel del tampar måste då kopplas om och det kam en del timmar. Slutnota blir kanske uppmot ca 10 - 12 kkr
Stämmer en Electronic, den (peppar-peppar) fungerar dock i från 1989.
Sedan var tanken istället för att eventuellt om det går byta el-patron byta värme-system, dels så är det gamalt, och för att få ner el förbrukningen ytterligare!
Redigerat:
Den står inställd på programval "D" om det hjälper digJ Josth skrev:Då kan huset vara byggt med högtempererat värmesystem och el-panna. Med lite tur går det att utläsa värmekurvan som er CTC elpanna är inställd på! DVUT för t.ex. Karlshamn är -11,5 °C så det blir ju inte så kallt men man bör försöka kolla upp vad de olika modellerna har för prestanda vid t.ex. -15 °C.
Ett foto på VVB är bra , sen det med att inte byta en patron är lite säljsnack. dom gamla VVB som finns är mycket bättre, grövre materiel i dom än nya. Är den rund eller fyrkantig. Står D , bor ni norr om Gävle då. I mellensverige räcker det med C. troligtvis så är finnjusteringen rätt långt nerskruvad , den ratt med + 0 - , säkert på minus . På dina bredgrader så duger det med mellan B och C .och finjusterar + 0 - ratten. Ni bor rätt långt söderöver så kam tänka mig en utgående temp på ca 38 - 40 C vid moll ute, .beroende på hur huset är isolerat.
Vid finjustering så är det inte värmen i huset som bestäms , det är tempen på vattnet ut som höjs och sänks i motsvarande grad + eller -
Vid finjustering så är det inte värmen i huset som bestäms , det är tempen på vattnet ut som höjs och sänks i motsvarande grad + eller -
Den är fyrkantig. Nä vi bor i södra Sverige, Blekinge/Karlshamn, finjusteringen står på 0. Aldirg rört dessa inställningarJ jonaserik skrev:Ett foto på VVB är bra , sen det med att inte byta en patron är lite säljsnack. dom gamla VVB som finns är mycket bättre, grövre materiel i dom än nya. Är den rund eller fyrkantig. Står D , bor ni norr om Gävle då. I mellensverige räcker det med C. troligtvis så är finnjusteringen rätt långt nerskruvad , den ratt med + 0 - , säkert på minus . På dina bredgrader så duger det med mellan B och C .och finjusterar + 0 - ratten. Ni bor rätt långt söderöver så kam tänka mig en utgående temp på ca 38 - 40 C vid moll ute, .beroende på hur huset är isolerat.
Vid finjustering så är det inte värmen i huset som bestäms , det är tempen på vattnet ut som höjs och sänks i motsvarande grad + eller -
Kurva D ger ca 61 °C vid -11,5 °C ute. T.ex. Bosch Compress 7000i AW ger max ca 56 °C vid -11,5 °C så det fattas alltså några grader där om ni behöver lika varmt inne. Finns andra värmepumpar som klarar t.ex. upp till 65 °C eller t.o.m. 70 °C vid dessa utetemperaturer. Daikin Altherma TopGrade ligger högst följt av NIBE S2125.mickeAnna skrev:
Redigerat:
Det är inte säkert att man verkligen behöver 61 grader vid -11,5. Med en värmekälla som inte är så temperatur- och flödeskritisk brukar man ofta skruva upp lite extra och låta radiatortermostaterna sköta regleringen.J Josth skrev:Kurva D ger ca 61 °C vid -11,5 °C ute. T.ex. Bosch Compress 7000i AW ger max ca 56 °C vid -11,5 °C så det fattas alltså några grader där om ni behöver lika varmt inne. Finns andra värmepumpar som klarar t.ex. upp till 65 °C eller t.o.m. 70 °C vid dessa utetemperaturer. Daikin Altherma TopGrade ligger högst följt av NIBE S2125.
Vi har endast elementen på i de rum som inte vår luft/luft når, det är 3st sovrum. Så absolut det borde gå att sänka.useless skrev: