Byggahus.se

Vår värmekostnad (Luft/vatten)

1. Y
    Medlem Nivå 5
    Vi köpte vårt hus förra hösten, och valde då att installera en luftvärmepump på det vattenburna systemet (Tidigare oljeeldat)
    Detta är vårt första hus, så vi visste inte riktigt vilka uppvärmningskostnader vi kunde vänta oss.
    När vi nu bott i huset ett år har vi snittat på en månatlig elkostnad på ca 1400:- Då ingår både värmen och hushållselen. Nu i November t.ex. var vår kostnad 1700:-
    Vi har då värmen inställd på 19 grader, sedan eldar vi i tre eldstäder upp till ca 22. (Huset är 130 m2)
    Jag är glatt överraskad. Detta måste väl innebära att värmepumpen är mkt effektiv. Grannen med motsvarande hus har en uppvärmningskostnad på ca 2500 - 3000 i snitt, med pelletsanläggning.
    Hur ser det ut för er andra?

2. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Nej du har ju eldat?

3. C
    Medlem Nivå 14
    du räknar ju inte n vad veden kostar, det är ju ved du värmer huset med!

4. Y
    Medlem Nivå 5
    Nja, nu har jag nog varit otydlig. Vi eldar inte kontinuerligt. På kvällarna när vi kommer hem gör vi brasa i All-rummet däruppe, där vi är på kvällarna, på någon timme får vi då upp värmen till ca 22. Resten av huset är 19 grader och värms av värmepumpen. Där nere eldar vi på helgerna, tills vi får upp värmen från 19 till ca 22.
    Så 90 - 95 % av värmen kommer från värmesystemet, inte från eldningen. Hittills sedan september har vi eldat upp inte riktigt en kubikmeter ved.

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Vi har ett enplanshus med källare 115+65 m2 som vi värmer med en luft/luftvärmepump på varje våning.
    vi håller mellan 22-24 grader inne.
    Vi har även en krypgrund med avfuktare som drar en del ström, och i november gjorde vi av med 1250 kWh.
    Så jag tycker faktiskt att eran förbrukning ligger rätt så högt, vi bor i Göteborg.

6. Y
    Medlem Nivå 5
    Det låter ju väldigt bra, Peter!
    När vi valde värmepumpen sa alla till oss att det var ett dåligt val, det skulle vara så mkt bättre att borra eller ha pellets. Jag tycker att det verkar som om värmepumparna är väl så kostnadseffektiva!

7. C
    Medlem Nivå 14
    Du eldar väldigt mycke.
    eldar du varje kväll i kakelugnar som jag gissar att du har, då du har så många eldstäder , o sen eldar stora delarna av helgerna så värmer du huset minst till 50% av ved.

om man mäter mängden energi, istälet för tiden du eldar, så eldar du ju när huset förbrukar mest energi, gissar att kakelugnarna till o med är lite varma på mornarna efter du eldat.

jag tror till omed att du kanske värmer mer än 50% ! hur många kubik ved gör du av med / år?

8. D
    Medlem Nivå 5
    Var ligger huset? Hur stort? Isolering?

9. Y
    Medlem Nivå 5
    Carman: Nej som sagt, inte mycket. Dec - November (alltså 11 månader) har vi gjort av med ungefär en kubikmeter ved. Då förstår du säkert att vi inte eldar särskilt mycket :)

Huset är 130kvadrat, byggt 1922, så isoleringen är inget att skryta med.... Ligger i Skara, alltså inga vargavintrar, men vårvintern var riktigt kall.

10. v-g
    Medlem Nivå 13
    Hyffsad förbrukning tycker jag. Bra att ni eldar det drar fukten ur kåken om inte annat. Så slipper man att få trasig skorsten på köpet.

Muren ger mycket värme så ni kan säkert räkna bort mer eller mindre en dag nästan varje gång ni eldar.

11. C
    Medlem Nivå 14
    hur många eldstäder handlar det om? låter som det fins flera på varje våning.
    om endast en kubik staplad ved räcker ett helt år o du eldar på flera ställen varje varda & yttligare några ställen till på helgerna, så kan du ju bara lägga en vedpinne i varje kakelugn vid varje till fälle???

12. Y
    Medlem Nivå 5
    OK, mer om eldning. :)

För det första eldar vi inte varje dag, bara när det känns ruggigt, och absolut inte under sommarmånaderna. För det andra har vi en kakelugn nere i vardagsrummet, som vi eldar varm när vi är där nere (vilket egentligen bara är ibland på helgerna) eller när det är riktigt kallt typ 10 - ute (inte ofta!) Kakelugnen blir het på tre vedträn. Braskaminen där nere eldar vi sällan, då den ger väldigt mycket värme snabbt, men inte länge. Här uppe eldar vi oftast. Här har vi en Roslagskassett i en öppenspis. Den minsta triangelkassetten som i princip bara rymmer ett vedträ. Här eldar vi de kvällar det känns kallt november - mars typ. Allrummet är litet, och ett par vedträn ger en värmehöjning från 19 - 20 till 22 - 23.

Fast det jag egentligen ville ha sagt var hur nöjda vi är med luftvärmepumpen, och jag var nyfiken på vilka elkostnader andra med luftvärmepump har.

13. C
    Medlem Nivå 14
    ok. det jag mest har miss förstårtt är nog att du o jag har olika gränser för när det känns kallt o ruggigt.

fallar min inomhus temp ner på 21 grader så tycker kag det är kalt. du verkar klara dig med 19, men eldar om det går under detta.
    genom att vara så ekonomisk o hålla inomhustemraturen på 19 grader så spar du mycke energi
    genom att låte värmepumpen hålla värmen på en så låg nivå som 19 grader så jobbar den med bra COP Vädern vilket också är ekonomiskt. (här vinner du mycke av energin)
    sen så andvänder du ved till resten o det är också en billig energi källa. det du tjänar mycke på är att elda istället för att låta elpatronen arbeta som sitter i värmepumpen= smart! (storsta förtjänsten är att hålla elpatronen helt borta)

(frågan är hur du får ved träna att räcka om du måste elda några timmar för att få upp 22 grader, räcker ett/ 2 ved trän så länge?)

Tycker fortfarande en kubik ved låter lite, inte i förhålande till din totala uppvärmningskkostnad, uten i förhålande till hur du beskriver att du eldar. är du säker på att du inte får spill ved från engångspallar eller dyrligt som du glömmer att räkna in?

14. L
    Medlem Nivå 3
    Försöker föra tillbaks tråden till det som Ylva_P frågar efter.
    Bor i ett ganska litet hus (drygt 100kvm) i södra skåne. Huset är från 1965 och inte speciellt välisolerat. Dessutom har det platta på mark, med vattenburen golvvärme utan isolering under. Vi har bara bott här sen i Januari men förra ägaren hade en förbrukning på 28 000kwh totalt under 2006 (äldre par). Nu har vi bytt från elpanna till luft/vatten (CTC Ecoair 107) och under November månad så var förbrukningen drygt 1200kwh inkl hushållsel. Huset värms till 21 grader och varmvattnet till 50 grader.

15. C
    Medlem Nivå 14
    OK. om vi mska åter gå till frågan hur det ser ut för oss andra, så ser det ut så här för mig.
    Bergvärme & vatten radiatorer huset är på 235 m2 & ligger i Sörmland 182 m2 värms värms till 21,5 grader 12 m2 värms till 24 grader & 35 m2 värms till 15,5 grader. Har en årsförbrukning på strakst under 11000 kWh & det är inklusive hushåls el.
    Snittar alltså på 915kWh/månad