Byggahus.se

Var tar värmen vägen?

1. N
    Medlem · Gotlands län · 5 inlägg

Norra Gotland

Medlem
    Jag har en CTC 265B kombipanna som eldas med ved. Som komplement till pannan har jag en Nibe luft/vattenpump på 8kW. Den förre ägaren stödeldade med ved och hade problem med att pannan kokade. Han installerade då två ackumulatortankar. När jag eldar har jag aldrig lyckats komma upp i mer än 55 grader i pannan, trots att jag eldat en hel dag med bra drag i pannan. Askan är ljusgrå och fin vilket ska tyda på bra förbränning. Frågan är var värmen tar vägen? Nån risk för kokning har jag aldrig haft, ackumulatortankarna har jag aldrig kopplat in, då sjunker temperaturen ännu mer misstänker jag. Huset har radiatorer med rattreglage och alla element står på 5 (högst). Kan det vara boven? Varmvattnet i kranarna värms med en separat varmvattenberedare och funkar utan problem.

Övriga reglage enligt följande:

Shuntventil, läge 6 av 10
    Skorstensspjäll, helt öppet
    Dragluckan, olika beroende på eldens förlopp.
    Till pannan har jag också en box med namnet "Kurt" som har en termostat
    och ska reglera pumpen som för över vatten till ackumulatortanken, den har
    starttemp 70 grader men det har jag som sagt aldrig kommit upp till!

Veden är väl inte supertorr men inte heller så sur att jag inte borde komma upp i mer än 50 grader tycker jag. Till och med luft/vattenpumpen kan komma upp i 45 grader utan problem.
    Frågan är alltså, var tar all värme vägen?

Redigerat 2 dec 2010 19:00
  2. P
    Medlem · västernorrland · 1 270 inlägg

PX-21

Medlem
    I skorstenen tyvärr;)

3. N

Norra Gotland

Medlem
    Men hur kunde i så fall förre ägaren få upp pannan i 100 grader?

4. T
    Medlem · Skåne Län · 279 inlägg

Tompa74

Medlem
    Har du kollat vilken rökgastemp du har?

Dessutom kanske du behöver sota ur pannan? Jag får fruktansvärt dålig verkningsgrad när pannan är osotad.

5. N

Norra Gotland

Medlem
    Tack för svar så långt! Pannan är nysotad så det är inte det som är problemet. Var ska man mäta rökgastemperaturen?

6. A
    Medlem · - · 382 inlägg

analog

Medlem
    Hur kallt har du ute?

7. N

Norra Gotland

Medlem
    Igår var det ca -17 men oavsett utetemperaturen så kommer jag inte upp i mer än 50 grader när jag eldar. Värmepumpen funkar ner till ca -15

8. H
    Medlem · värmland · 95 inlägg

högbergarn

Medlem
    Sitter det en ladomat på pannan? eller har du själv cirkulation till tanken, Min panna skickar aldrig över vatten till tanken om inte pannan är uppe i 80 grader. Du skriver att du har skorstenspjäll helt öppet. Ska inte det stängas när pannan startar så att röken får gå upp i bakkant av pannan? och värmer mera eller finns det inget sådant spjäll på din panna??

9. N

Norra Gotland

Medlem
    Nej, det sitter ingen Laddomat, däremot en äldre manick som kallas "Kurt" som jag nämnde ovan, den kan man ställa in vilken temp den ska släppa vatten till tanken.

Det är möjligt att spjället ska stängas till men då blir det väldigt mycket rök i pannan. Varför har man annars ett skorstensspjäll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.