5 145 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Var ska man köpa trallvirke (28*120)
På forumet här blir man ju varnad för nästan alla "stora" byggmarknader.
Jag ska inte ha mer än ca 130 löpmeter (15kvm) så några kronor hit eller dit gör inget.
Jag har sett priser från det billigaste på 11,45 (Hornbach) till det dyraste på drygt 15 kr hos den lokala "fina" handlaren.
Men vad skiljer kvaliten egentligen, är det från planka till planka.
Mao att det viktigaste är att man själv väljer ut sitt virke?
Jag ska inte ha mer än ca 130 löpmeter (15kvm) så några kronor hit eller dit gör inget.
Jag har sett priser från det billigaste på 11,45 (Hornbach) till det dyraste på drygt 15 kr hos den lokala "fina" handlaren.
Men vad skiljer kvaliten egentligen, är det från planka till planka.
Mao att det viktigaste är att man själv väljer ut sitt virke?
Stirra dig inte blind på prislappen. Jag gjorde det i början av planeringen av mitt trädäck, men efter ett samtal med den lokala handlaren insåg jag att priset var förhandlingsbart och jag kunde få grejerna hemlevererade. Om det var något som blev över så var det bara att lämna tillbaka det. Mycket handlar om tid. Hornbach levererar definitivt inte hem dina varor.
Du kan få hem ditt virke på lite olika sätt...
...åk till brädgården och plocka ditt virke själv. Du tar bara de brädor du kan acceptera dvs du får 100% bra brädor. Detta ger dig precis det löpmeterpris som står på prislappen men det är tidsödande.
...åk till brädgården och plocka ditt virke själv. Plocka bara virket rakt av utan att inspektera det. Det går snabbt men du får räkna med en hel del spill. Frågan är om du kan lämna tillbaka det som du inte vill ha. Spillet gör att löpmeterpriset blir högre tex 25% spill ger dig 15:30 istället för 11:45
...få en bunke hemlevererad (plus allt annat - plintar, skruvar, bultar etc). Använd det du tycker är bra och lämna tillbaka resten. Detta ger dig precis det löpmeterpris som står på prislappen och det tar inte så mycket tid.
Du kan få hem ditt virke på lite olika sätt...
...åk till brädgården och plocka ditt virke själv. Du tar bara de brädor du kan acceptera dvs du får 100% bra brädor. Detta ger dig precis det löpmeterpris som står på prislappen men det är tidsödande.
...åk till brädgården och plocka ditt virke själv. Plocka bara virket rakt av utan att inspektera det. Det går snabbt men du får räkna med en hel del spill. Frågan är om du kan lämna tillbaka det som du inte vill ha. Spillet gör att löpmeterpriset blir högre tex 25% spill ger dig 15:30 istället för 11:45
...få en bunke hemlevererad (plus allt annat - plintar, skruvar, bultar etc). Använd det du tycker är bra och lämna tillbaka resten. Detta ger dig precis det löpmeterpris som står på prislappen och det tar inte så mycket tid.
Jag misstänker att du ska ha tryckimpregnerat virke? Där finns det väldigt stora kvalitetsskillnader just vad gäller impregneringen, och därmed rötbeständigheten. Jag tycker att du ska lägga några spänn extra och inte köpa det billigaste i det fallet.