Hej!

Vi köpte ett tegelhus med träutbyggnad för snart ett år sedan. När det började regna (mycket) och blåsa upptäckte vi att det läcker in i vår entré (en del av tegelhuset, ej trä). Vi har därför under sommaren bytt tak och till papp med lutning då det tidigare var plåt utan lutning. Under processen upptäckte vi att en del av plåten inte sträckt sig som den ska vilket gjorde att vi tänkte att vi hittat problemet. I samband med bytet av taket bytte vi även panelen på ovanvåningen till ny z-panel + ny vindpapp under.

Nu, igår och idag, är det ett jävla oväder och vi upptäcker att det fortfarande läcker in. Läckaget är längs väggen ovanför dörröppningen in till huset. Det syns ingenting på själva innertaket. Nu vet vi att vi har bytt hela taket och känner oss nu handfallna i att vi inte vet hur vi ska lokalisera läckan. Vi har i förra veckan fogat en extra gång runt fönster för att säkerställa att inget kommer in där men det fortsätter att droppa.

På ovanvåningen ser vi inte något, allt känns "som vanligt" och ser normalt ut. Likt innertaket på entré delen.

Så min fråga är, hur ska vi försöka identifiera läckan? Då den sker där vi bytt taket och inte kan spåra den..

Vi har ingen vind, källare eller vattenledningar som går i det området där det läcker. Vi har bytt taket på entrén detta året, taket från huvudbyggnaden är från 2014 med solpaneler på.

Nedan bifogar jag bild där jag ringar in vart vattnet rinner med väggen samt hur huset ser ut utifrån.
Bild 1: Ringat in i rött där det droppar med väggen
Bild 2: Gjort en pil mot fasaden där läckan är i samma längd som där inne
Bild 3: Hur huset ser ut på sidan

• Röd cirkel markerar läckage ovanför vit dörr i tegelhusentré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelhus med träutbyggnad, röd markering visar var vattnet tränger in vid sidan av entrén under ovädret. Altandörr, röd pil pekar mot fasaden.
    Skapa konto
  • Tegelfasad med svarta träpaneler på ovansidan, fönster och cykel parkerad mot väggen. Trädgård syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Vilket håll regnade det ifrån när det läcker.. i förhållande till huset?
Spontant skulle jag kolla pannor och plåt på gaveln samt fönstret..
Ta gärna en närmare bild på fönstret och överbleck

S
Hur gjorde ni anslutningen mellan det nya taket och väggen? Om det blåser in vatten bakom panelen vid fönstret så kan det ju rinna ner om det inte är rätt gjort i anslutningen.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Entrén är på södersidan. Upplever att det är som "värst" när det regnar rakt emot söder eller öster.
Det saknades en del plåt på östra sidan av taket som vi satt dit i efterhand.
Återkommer med bild.

S sinuslinus skrev:
Hur gjorde ni anslutningen mellan det nya taket och väggen? Om det blåser in vatten bakom panelen vid fönstret så kan det ju rinna ner om det inte är rätt gjort i anslutningen.
Vi har lagt plåt som ett L mellan taket och väggen och därefter satt vindpappen från väggen över plåten så att det ska rinna ner på plåten och inte hamna innanför pappen. När vi bytte Z-panelen flyttade vi aldrig bläcket från fönstret utan har bara lagt till fog. När vi kikade igår tycker vi inte det ser särskilt blött ut under bläcket.

Ser ut att läckt in någonstans i genomgången mellan två byggnader, om jag förstog rätt bilden.

Borde finnas en ståndplåt mellan hus och tillbyggnad. Gissar att det är där det läcker.

S
Överblecket över fönstret då? Går det in bakom panelen och bakom vindskyddet?

Överblecket ska ha gavlar också.

Papp och plåt bakom panelen vid taket?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Här är bild på fönstret, över och under. Börjar bli mörkt så svårt att få en bra bild.

• Fönster med vit ram på en mörk fasad, lite slitna ytor, speglar omgivning och landskap i glaset, kvällsljuset börjar skymma.
    Skapa konto
  • Svartmålad träfasad ovanför ett vitt fönster i skymningen.
    Skapa konto
  • Fönster på en utomhusvägg med mörkt träpanel, fotograferad underifrån i skymning.
    Skapa konto
S sinuslinus skrev:
Överblecket över fönstret då? Går det in bakom panelen och bakom vindskyddet?

Överblecket ska ha gavlar också.

Papp och plåt bakom panelen vid taket?
Jag har laddat upp bilder på fönstret nedan.

Högst upp vid taket där zpanelen slutar med det andra taket är det bara papp.

T tyomka skrev:
Ser ut att läckt in någonstans i genomgången mellan två byggnader, om jag förstog rätt bilden.

Borde finnas en ståndplåt mellan hus och tillbyggnad. Gissar att det är där det läcker.
Precis. Det kommer precis ovanför dörröppningen. Syns ingenting på själva innertaket.
Får googla på ståndplåt, vet inte vad det är, haha 😁

L lunaf skrev:
Precis. Det kommer precis ovanför dörröppningen. Syns ingenting på själva innertaket.
Får googla på ståndplåt, vet inte vad det är, haha 😁

• Blått plåttak med två träbrädor och en röd cirkelmarkering, bredvid en röd vägg med en borrmaskin i förgrunden.
    Skapa konto
En sådan plåt sitter mellan taket och fasaden och sedan är fasad pappen över för att göra extra skydd. 😊

Gjorde ni panelen själva?
Är ju en del konstigheter kring fönstret på en sån nivå att hade hantverkare gjort det hos mig har jag inte litat på att det är rätt gjort under.

För kort plåt under fönster och glipan utfylld med silikon. Eller ser jag fel?
Och panelbrädor dikt an plåten ovanför fönstret, kommer ge en begränsad livslängd på trät.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Gjorde ni panelen själva?
Är ju en del konstigheter kring fönstret på en sån nivå att hade hantverkare gjort det hos mig har jag inte litat på att det är rätt gjort under.

För kort plåt under fönster och glipan utfylld med silikon. Eller ser jag fel?
Och panelbrädor dikt an plåten ovanför fönstret, kommer ge en begränsad livslängd på trät.
En närstående satte upp panelen.
Inget har förändrats kring fönstret utan det har varit exakt så sedan vi köpte det. Det enda vi gjort med fönstret är att foga runt det en extra gång. Men ingen plåt eller liknande är utbytt där. Färgskillnaden är för att färgen på plåten släppt. Så det mörka är inte någon silikon (som vi satt iaf ;))

Redigerat:
Inte säkert att det är läckage denna vägen som ni ser inne som dropp men den här plåtningen kan leda in vatten i väggen.
Svart tak med plåtning över fönster, potentiellt läckageområde markerat i rött.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.