Hej!
Vi köpte ett tegelhus med träutbyggnad för snart ett år sedan. När det började regna (mycket) och blåsa upptäckte vi att det läcker in i vår entré (en del av tegelhuset, ej trä). Vi har därför under sommaren bytt tak och till papp med lutning då det tidigare var plåt utan lutning. Under processen upptäckte vi att en del av plåten inte sträckt sig som den ska vilket gjorde att vi tänkte att vi hittat problemet. I samband med bytet av taket bytte vi även panelen på ovanvåningen till ny z-panel + ny vindpapp under.
Nu, igår och idag, är det ett jävla oväder och vi upptäcker att det fortfarande läcker in. Läckaget är längs väggen ovanför dörröppningen in till huset. Det syns ingenting på själva innertaket. Nu vet vi att vi har bytt hela taket och känner oss nu handfallna i att vi inte vet hur vi ska lokalisera läckan. Vi har i förra veckan fogat en extra gång runt fönster för att säkerställa att inget kommer in där men det fortsätter att droppa.
På ovanvåningen ser vi inte något, allt känns "som vanligt" och ser normalt ut. Likt innertaket på entré delen.
Så min fråga är, hur ska vi försöka identifiera läckan? Då den sker där vi bytt taket och inte kan spåra den..
Vi har ingen vind, källare eller vattenledningar som går i det området där det läcker. Vi har bytt taket på entrén detta året, taket från huvudbyggnaden är från 2014 med solpaneler på.
Nedan bifogar jag bild där jag ringar in vart vattnet rinner med väggen samt hur huset ser ut utifrån.
Bild 1: Ringat in i rött där det droppar med väggen
Bild 2: Gjort en pil mot fasaden där läckan är i samma längd som där inne
Bild 3: Hur huset ser ut på sidan
Vi köpte ett tegelhus med träutbyggnad för snart ett år sedan. När det började regna (mycket) och blåsa upptäckte vi att det läcker in i vår entré (en del av tegelhuset, ej trä). Vi har därför under sommaren bytt tak och till papp med lutning då det tidigare var plåt utan lutning. Under processen upptäckte vi att en del av plåten inte sträckt sig som den ska vilket gjorde att vi tänkte att vi hittat problemet. I samband med bytet av taket bytte vi även panelen på ovanvåningen till ny z-panel + ny vindpapp under.
Nu, igår och idag, är det ett jävla oväder och vi upptäcker att det fortfarande läcker in. Läckaget är längs väggen ovanför dörröppningen in till huset. Det syns ingenting på själva innertaket. Nu vet vi att vi har bytt hela taket och känner oss nu handfallna i att vi inte vet hur vi ska lokalisera läckan. Vi har i förra veckan fogat en extra gång runt fönster för att säkerställa att inget kommer in där men det fortsätter att droppa.
På ovanvåningen ser vi inte något, allt känns "som vanligt" och ser normalt ut. Likt innertaket på entré delen.
Så min fråga är, hur ska vi försöka identifiera läckan? Då den sker där vi bytt taket och inte kan spåra den..
Vi har ingen vind, källare eller vattenledningar som går i det området där det läcker. Vi har bytt taket på entrén detta året, taket från huvudbyggnaden är från 2014 med solpaneler på.
Nedan bifogar jag bild där jag ringar in vart vattnet rinner med väggen samt hur huset ser ut utifrån.
Bild 1: Ringat in i rött där det droppar med väggen
Bild 2: Gjort en pil mot fasaden där läckan är i samma längd som där inne
Bild 3: Hur huset ser ut på sidan
Besserwisser
· östergötland
· 2 363 inlägg
Vilket håll regnade det ifrån när det läcker.. i förhållande till huset?
Spontant skulle jag kolla pannor och plåt på gaveln samt fönstret..
Ta gärna en närmare bild på fönstret och överbleck
Spontant skulle jag kolla pannor och plåt på gaveln samt fönstret..
Ta gärna en närmare bild på fönstret och överbleck
Entrén är på södersidan. Upplever att det är som "värst" när det regnar rakt emot söder eller öster.plåtrickard skrev:
Det saknades en del plåt på östra sidan av taket som vi satt dit i efterhand.
Återkommer med bild.
Vi har lagt plåt som ett L mellan taket och väggen och därefter satt vindpappen från väggen över plåten så att det ska rinna ner på plåten och inte hamna innanför pappen. När vi bytte Z-panelen flyttade vi aldrig bläcket från fönstret utan har bara lagt till fog. När vi kikade igår tycker vi inte det ser särskilt blött ut under bläcket.S sinuslinus skrev:
Här är bild på fönstret, över och under. Börjar bli mörkt så svårt att få en bra bild.plåtrickard skrev:
Precis. Det kommer precis ovanför dörröppningen. Syns ingenting på själva innertaket.T tyomka skrev:
Får googla på ståndplåt, vet inte vad det är, haha 😁
Gjorde ni panelen själva?
Är ju en del konstigheter kring fönstret på en sån nivå att hade hantverkare gjort det hos mig har jag inte litat på att det är rätt gjort under.
För kort plåt under fönster och glipan utfylld med silikon. Eller ser jag fel?
Och panelbrädor dikt an plåten ovanför fönstret, kommer ge en begränsad livslängd på trät.
Är ju en del konstigheter kring fönstret på en sån nivå att hade hantverkare gjort det hos mig har jag inte litat på att det är rätt gjort under.
Och panelbrädor dikt an plåten ovanför fönstret, kommer ge en begränsad livslängd på trät.
En närstående satte upp panelen.O [old rusty] skrev:Gjorde ni panelen själva?
Inget har förändrats kring fönstret utan det har varit exakt så sedan vi köpte det. Det enda vi gjort med fönstret är att foga runt det en extra gång. Men ingen plåt eller liknande är utbytt där. Färgskillnaden är för att färgen på plåten släppt. Så det mörka är inte någon silikon (som vi satt iaf
Redigerat: