Byggahus.se
Jag håller på att bygga boarea av ett garage.
Det är i dag 9,5 cm isolering och jag ska tilläggsisolerina 7 cm till.
Hantverkarna är halvvägs igenom jobbet men en sak gör mig fundersam.
Jag bad dem sätta fuktspärren efter all isolering in mot rummet mot osb-skivan. De satte den dock i mitten, dvs efter 9,5 cm isolering med 7 cm kvar.
Har de gjort rätt eller ska jag be dem ändra innan det är för sent?

(på bilden ser man fuktspärren och isoleringen som är 9,5. Isolering som är 7 cm är inte monterad än)

• Delvis isolerad vägg med träreglar, isoleringsmaterial och transparent plast. Byggnadskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Är rätt vanligt att man lägger den en bit in då du har utrymme för infällda installationer.

• Gilla
fremax och 9 till
  • Laddar…
Mest troligt fungerar det där alldeles utmärkt.

Isoleringen ger en linjär temperaturminskning mot utsidans temperatur och kondensationspunkten hamnar då (beroende på relativ luftfuktighet mm) en bra bit in i väggen. En tumregel som en del använder är att den hamnar 20cm in i isoleringen, men den gillar jag inte riktigt. Om vi antar 20 grader inomhus och 50% luftfuktighet inne så skulle kondensationspunkten hamna vid 9 grader ungefär, det gör att du vid 2 grader utomhus hamnar på halva väggens djup om vi antar att det är samma isolering (samma U-värde) hela vägen. I ett badrum med väldigt kallt på utsidan om väggen skulle du kunna få problem, men då har man ju en fuktspärr utanpå väggens konstruktion.

Risken för fukt i väggarna är i princip noll med det djupet! Det är ju inte ens halvvägs in. Nej, detta kan inte bli något problem alls.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
Max 1/3 in i väggen är vad jag har läst. Så det är kanske på gränsen isåfall.

Ska se om jag kan hitta länk till det jag läst.

• Gilla
UffePlåtis och 10 till
  • Laddar…
Tumregeln är att ångspärren skall sitta max 1/3 del utåt från insidan.

Vid exemplet ovan innebär det alltså att vid alla temperatur kallare än +2° så kommer det kondensera inuti väggen!
Klart obra.

• Gilla
  • Haha
perssun och 5 till
  • Laddar…
Möjligt att det funkar men jag hade inte chansat……

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Tumregeln är att ångspärren skall sitta max 1/3 del utåt från insidan.

Vid exemplet ovan innebär det alltså att vid alla temperatur kallare än +2° så kommer det kondensera inuti väggen!
Klart obra.
Du har inte 50% inomhus om det är nollgradigt eller kallare...

• Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Chansa inte med detta, det är lätt att åtgärda nu. En sån här habrovink måste backas upp med en kondensberäkning och den kompetensen har du inte att tillgå.

• Haha
  • Gilla
Bill Necander och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Isoleringen ger en linjär temperaturminskning mot utsidans temperatur och kondensationspunkten hamnar då (beroende på relativ luftfuktighet mm) en bra bit in i väggen. En tumregel som en del använder är att den hamnar 20cm in i isoleringen, men den gillar jag inte riktigt. Om vi antar 20 grader inomhus och 50% luftfuktighet inne så skulle kondensationspunkten hamna vid 9 grader ungefär, det gör att du vid 2 grader utomhus hamnar på halva väggens djup om vi antar att det är samma isolering (samma U-värde) hela vägen. I ett badrum med väldigt kallt på utsidan om väggen skulle du kunna få problem, men då har man ju en fuktspärr utanpå väggens konstruktion.

Risken för fukt i väggarna är i princip noll med det djupet! Det är ju inte ens halvvägs in. Nej, detta kan inte bli något problem alls.
Så där går inte en kondensberäkning till.

• Gilla
Xtor och 3 till
  • Laddar…
Så fick jag lära mig att räkna på det när jag gick i skolan, har man ändrat på det?

Min dotter läser till byggingenjör just nu, de räknar också så.

• Gilla
Jörgen H och 10 till
  • Laddar…
B
Pacman42 är ganska rätt ute med kondenspunkt och ungefär vart den landar i väggen, jag tittade i mollier diagrammet. Jag är ingenjör, och van med den typen av beräkningar. Jag har även fuktmätare inomhus.

Dock är jag inte byggingenjör, utan brukar snarare använda mollierdiagtammet i kylasammanhang t.ex.

Man brukar ha ca 45mm installationsskikt, och här är det 70mm. Det är en rätt liten avvikelse. Det är hopplöst att få till infälld el utan installationskikt, utan att helt perforera plasten, så jag förstår snickarna.

Ska man lägga plasten på insidan av all isolering så får du ju dra el el utanpåliggande. Och undvika att sätta upp för mycket hyllor o liknande, eftersom det blir massa hål i plasten.

Det som är grejen här är väl den tunna isoleringen. Väggen här är bara 16cm isolering. 1/3 tumregeln är rätt bra att följa, den ger lite marginal. Marginal kan vara rätt bra att ha, ifall man har köldbryggor eller missat lite i isoleringen någonstans, för att undvika lokal kondensatation. Finns det planer på att byta fasad? Lite tilläggsisolering utvändigt på sikt skulle hjälpa.

Har man lite mindre marginal är det ju viktigt att man inte tar bort den sista marginalen, genom t.ex. köra luftuppfuktare, eller ha bristfällig ventilation (så RH inomhus blir onormalt högt ofta).

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Jag förstår inte hur du räknar. Jag är också gammal byggnadingenjör. Vid låg temperatur ute och hög luftfuktighet inne finns absolut risk. Dock beror det lite på ytskikt, men jag skulle aldrig chansa.

Tack för all input.
Det hade säkert fungerat så som de tänkte bygga men för säkerhets skull, och för att det är mycket enklare att åtgärda nu så bad jag dem flytta fuktspärren.
Vilket grymt forum det här är!

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
W WIRN skrev:
Jag håller på att bygga boarea av ett garage.
Det är i dag 9,5 cm isolering och jag ska tilläggsisolerina 7 cm till.
Hantverkarna är halvvägs igenom jobbet men en sak gör mig fundersam.
Jag bad dem sätta fuktspärren efter all isolering in mot rummet mot osb-skivan. De satte den dock i mitten, dvs efter 9,5 cm isolering med 7 cm kvar.
Har de gjort rätt eller ska jag be dem ändra innan det är för sent?

(på bilden ser man fuktspärren och isoleringen som är 9,5. Isolering som är 7 cm är inte monterad än)
ser rätt ut: man vill att majoriteten av isoleringen skall ligag utanför. Och du har ju 95 utanför och 70 inuti.
Normalt sett brukar man iofs bara ha 45mm installationsskikt, men 70 mm lär nog funka, och det är kanske för att det är byggt med 95+70mm stomme, istället för tex 120mm + 45 mm

OT.
Mitt hus är byggt 1982.

95 mm knuttimmrat virke längst ut, som en fristående timmerstomme.
Vindpapp på insidan.
Så en regelrätt fullisolerat stolpat resverk invändigt med allt plastat på insidan strax innanför tretexskivor och innertak av spåntade panelbrädor.

Har inte sett några fuktrelaterade skador någonstans i väggarna.

A/ När gick man ifrån detta och satte ångspärren typ 2" in i isoleringen?

B/ Är mitt hus felbyggt?;)

BT

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.