Hej!

Long story short: Min tumlare Electrolux Perfectcare 800 slutade snurra, så jag skruvade isär den och insåg att det var spännrullen som pajat. Så jag köpte en ny och demonterade tumlaren i samma veva.

Men en fjäder är lös och efter lite sökningar i andra trådar ska den fästas i motorn och chassit. Som jag förstod det var enda lösningen att ta ut trumman för att fästa fjädern inifrån sett, sagt och gjort är halva tumlaren i bitar och trumman ute.

Men. Jag ser ingenstans något logiskt sätt att fästa fjädern, varken på motorn eller något hål i chassit. Jag såg en annan tråd gör på forumet på exakta samma ämne, men min tumlare ser inte alls likadan ut. Bifogat lite bilder, kan någon peka mig i rätt riktning? Så jag snart kan få ihop eländet.

Tusen tack på förhand för all hjälp!
Niklas

• Närbild av en delvis isärskruvad torktumlares motor och chassi med synlig upphängning och mekaniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en isärmonterad Electrolux Perfectcare 800 med fokus på fjädern och kablage vid motorn, med trasig spännrulle som har ersatts.
    Skapa konto
  • Närbild av inuti en Electrolux Perfectcare 800 torktumlare med en lös fjäder framför motorn.
    Skapa konto
  • Insidan av en Electrolux Perfectcare 800-tumlare, med synliga motordelenar och kablar. Främst i bilden ses metallrör och damm.
    Skapa konto
  • Delar av en isärmonterad Electrolux Perfectcare 800 torktumlare, inklusive trumma och inre komponenter, synliga på ett golv av trä.
    Skapa konto
Kan det vara så här den ska fästas?

• Närbild på en apparatkomponent med exponerade kablar och en monterad fjäder mot en plaststruktur.
    Skapa konto
  • Närbild av en metallkomponent med en fjäder som ser ut att vara del av en motor eller maskin.
    Skapa konto
Uppdatering. Efter spännremmen är monterad runt rullen och motorn verkar detta vara det rätta stället!

• Spännrem monterad runt rulle och motor i en mekanisk enhet med färgade elkablar i förgrunden.
    Skapa konto
Uppdatering! Eureka, det funkar!

N nsandin skrev:
Uppdatering! Eureka, det funkar!
mycket jobb
men som du förstått nu så behöver man bara ta bort vänster sida

returen returen skrev:
mycket jobb
men som du förstått nu så behöver man bara ta bort vänster sida
Kikade på andra bilder och då såg det ut som fjädern var fäst på insidan till, så då såg jag som enda utväg att ta ut trumman. Så här i efterhand var det onödigt jobb.

Men men, det funkar så det blev superbra i slutändan!

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.